
رقیب جدید بوگاتی از جایی غیرمنتظره از راه خواهد رسید. یعنی یک شرکت چینی سازنده جاروبرقیهای پیشرفته، رسما اعلام کرد که تا سال 2027 سریعترین ابرخودرو الکتریکی جهان را خواهد ساخت.
در یکی از عجیبترین و جسورانهترین خبرهای اخیر دنیای خودرو، شرکت چینی Dreame Technology که بیشتر به خاطر تولید جاروبرقیهای هوشمند و پیشرفته خود شهرت دارد، رسما اعلام کرد که قصد دارد وارد بازار بسیار رقابتی ابرخودروهای الکتریکی شود. این شرکت نه تنها اعلام کرده که تا سال 2027 یک هایپرکار الکتریکی را روانه بازار خواهد کرد، بلکه در بیانیه خود مستقیما نام بوگاتی را به عنوان هدف اصلی خود ذکر کرده و مدعی شده است که محصول آنها، سریعترین خودروی جهان خواهد بود. این اقدام بلندپروازانه، که یادآور تلاش ناموفق شرکت دایسون (Dyson) است، سوالات زیادی را در مورد مرز بین صنایع مختلف و پیچیدگیهای عظیم صنعت خودروسازی ایجاد کرده است.
شرکت چینی دریم تکنولوژی، رقیب جدید بوگاتی را میسازد

شرکت Dreame برای اثبات جدیت خود در پروژه متفاوت خود که به نوعی رقیب جدید بوگاتی عنوان شده، اعلام کرده که تیمی متشکل از حدود هزار مهندس و متخصص، از جمله مدیران باسابقه از شرکتهای خودروسازی بزرگ را گرد هم آورده است. منطق اصلی و توجیه این شرکت برای ورود به این عرصه، تجربه و تخصص آنها در زمینه ساخت موتورهای الکتریکی کوچک و فوقسریع است. آنها معتقدند که دانش فنی به دست آمده از طراحی موتورهایی که در جاروبرقیها تا 200,000 دور در دقیقه میچرخند، قابل انتقال به دنیای ابرخودروهای الکتریکی است. در بیانیه این شرکت آمده است که بخش خودروهای لوکس، فاقد یک برند هایپرکار واقعا هوشمند و الکتریکی است. در حالی که برندهای سنتی مانند بوگاتی و بنتلی در پذیرش الکتریکیسازی و هوشمندی کند عمل کردهاند، دریم تکنولوژی تعریف جدیدی از تجمل را در دوره بعدی صنعت خودرو ارائه خواهد داد.
ورود یک شرکت از صنعتی دیگر به دنیای خودروسازی، پدیدهای جدید نیست. برندهایی مانند مزدا و پژو نیز فعالیت خود را از صنایع دیگری آغاز کردند. در چین نیز نمونههای موفقی وجود دارد. شرکت Roborock که رقیب Dreame در صنعت جاروبرقی است، در سال 2023 از خودروی الکتریکی خود رونمایی کرد و شرکت شیائومی نیز با اولین محصولات خود در دنیای خودروهای تند و تیز یعنی شیائومی SU7 اولترا به موفقیت چشمگیری دست یافته است.

با این حال، یک داستان هشداردهنده و بسیار مهم نیز در این زمینه یعنی شکست پروژه خودرو الکتریکی دایسون وجود دارد. شرکت بریتانیایی دایسون، که آن هم به خاطر جاروبرقیهای نوآورانه خود مشهور است، با منطقی مشابه و با استخدام مدیران ارشد از استون مارتین و تسلا، تلاش کرد تا خودرو الکتریکی خود را بسازد، اما این پروژه در سال 2019 به دلیل پیچیدگیهای عظیم و عدم توجیه اقتصادی، به طور کامل لغو شد. این اتفاق به خوبی نشان میدهد که ساختن خودرو کار بسیار دشواری است.
علاوه بر این، ادعای Dreame مبنی بر وجود یک خلا در بازار هایپرکارهای هوشمند الکتریکی، با وجود بازیگران قدرتمندی مانند ریماک نورا و بی وای دی یانگ وانگ U9 که رکورد سرعت خودروهای الکتریکی جهان را در اختیار دارد، چندان دقیق به نظر نمیرسد. این شرکت نه تنها باید یک محصول بینقص را از ابتدا مهندسی کند، بلکه باید با رقبایی که سالها در این زمینه تجربه دارند نیز رقابت کند. در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد مشخصات فنی یا قیمت احتمالی این خودرو منتشر نشده است، اما بدون شک با یک پروژه چند صد میلیون دلاری روبرو خواهیم بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0