
اولین خودرو هیدروژنی بی ام و به زودی و با همکاری غول ماشین سازی ژاپنی یعنی تویوتا از راه خواهد رسید. اما این فناوری نصیب کدام مدلهای BMW خواهد شد و چه زمانی شاهد ورود آن به بازار خواهیم بود؟
در حالی که اکثر خودروسازان جهان تمام تمرکز و سرمایه خود را بر روی توسعه خودروهای تمام تمام برقی معطوف کردهاند، شرکت خودروسازی بی ام و با یک استراتژی دوگانه، نشان میدهد که همچنان به آینده فناوری پیل سوختی هیدروژنی به عنوان یک راهحل کلیدی برای حمل و نقل پاک ایمان دارد. این شرکت به تازگی اعلام کرده که ساخت نمونههای اولیه از نسل سوم سیستم پیل سوختی هیدروژنی خود را آغاز کرده است. این اقدام، یک گام بسیار مهم در راستای هدف بزرگ این شرکت برای آغاز تولید انبوه اولین خودرو هیدروژنی بی ام و در سال 2028 است و نشان میدهد که نبرد برای آینده خودروهای پاک، هنوز به پایان نرسیده است.
اولین خودرو هیدروژنی بی ام و در راه است
نسل جدید سیستم پیل سوختی بی ام و که با همکاری نزدیک و استراتژیک با تویوتا توسعه یافته، یک جهش بزرگ و قابل توجه نسبت به نسل قبلی خود محسوب میشود. این سیستم به لطف افزایش چشمگیر چگالی توان، حدود 25 درصد کوچکتر شده است. این کاهش اندازه، یک مزیت بسیار بزرگ در مهندسی خودرو محسوب میشود، چرا که به بی ام و اجازه میدهد تا این سیستم را به راحتی با پلتفرمهای مختلف و آینده خود یکپارچه کند. بی ام و اعلام کرده که این نسل جدید به طور قابل توجهی کارآمدتر از نسل قبل خواهد بود و برد پیمایشی بیشتر، قدرت خروجی بالاتر و مصرف انرژی کمتری را ارائه خواهد داد. این پیشرفتها نتیجه سالها تحقیق و توسعه و همچنین استفاده از یک رابط مدیریت انرژی جدید به نام BMW Energy Master است که به طور اختصاصی برای هماهنگی بین باتری، پیل سوختی و سایر سیستمهای خودرو طراحی شده است.
همکاری تویوتا و بی ام و در پروژه خودرو هیدروژنی
تعهد بی ام و به فناوری هیدروژن، بر پایه یک همکاری طولانیمدت و عمیق با شرکت تویوتا، که یکی از پیشگامان اصلی این فناوری در جهان است، بنا شده است. این همکاری که بیش از یک دهه قدمت دارد، در طول زمان تکامل یافته است. در نسل اول، بی ام و کل سیستم را از تویوتا تامین میکرد. در نسل دوم، که هماکنون در ناوگان آزمایشی بی ام و مدل iX5 با قدرت 396 اسب بخار استفاده میشود، بی ام و طراحی کلی سیستم را بر عهده داشت و تویوتا همچنان سلولهای سوختی را تامین میکرد. این همکاری موفق و دوجانبه در نسل سوم نیز ادامه دارد و دو شرکت با به اشتراک گذاشتن دانش فنی و تجربه خود، به دنبال تجاریسازی و تولید انبوه این فناوری پاک و آیندهنگر هستند.
کدام سریهای بی ام و هیدروژنی میشوند؟
بی ام و هنوز به صورت رسمی اعلام نکرده که کدام مدل در سال 2028 به عنوان اولین خودرو هیدروژنی بی ام و با تولید انبوه به بازار عرضه خواهد شد. با این حال، دو احتمال قوی وجود دارد. با توجه به اینکه رابط مدیریت انرژی این سیستم برای پلتفرم کاملا جدید و پیشرفته Neue Klasse طراحی شده، بسیار محتمل است که یکی از مدلهای آینده بر پایه این پلتفرم انقلابی، میزبان این قوای محرکه باشد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه نمونههای آزمایشی فعلی بر پایه شاسیبلند محبوب X5 ساخته شدهاند و نسل جدید بی ام و X5 نیز به زودی از راه میرسد، احتمال عرضه یک نسخه هیدروژنی از این کراس اور نیز بسیار بالاست. بی ام و به گونهای این سیستم را طراحی کرده که قابلیت یکپارچهسازی با هر دو پلتفرم اصلی خود، یعنی CLAR و نئو کلاسی، را داشته باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0