موتور وسپا پریماورا ۱۵۰ ؛ مشخصات فنی + امکانات
منتشر شده در 17 شهریور 1404 ساعت 08:00 موتورسیکلت وسپا پریماورا ۱۵۰ از جمله اسکوترهای جذاب برند وسپا محسوب میشود و ما قصد داریم در این مطلب این اسکوتر را مورد بررسی قرار دهیم. وسپا از جمله برندهای مطرح جهان است و تا حدودی میتوان گفت با وجود قیمت بالای موتورسیکلتهایش همچنان برند پرطرفداری است.

منتشر شده در 17 شهریور 1404 ساعت 08:00


موتورسیکلت وسپا پریماورا ۱۵۰ از جمله اسکوترهای جذاب برند وسپا محسوب میشود و ما قصد داریم در این مطلب این اسکوتر را مورد بررسی قرار دهیم.
وسپا از جمله برندهای مطرح جهان است و تا حدودی میتوان گفت با وجود قیمت بالای موتورسیکلتهایش همچنان برند پرطرفداری است. طراحیهای این برند همواره خاص بوده و از اصول خاص خود پیروی میکند، چرا که پیرو طراحیهای مدرن اسکوترهای جهان نیست و امضای خود را دارد. به طور کلی طراحی موتورهای وسپا به شکلی است با که دیدن هر یک از آنها متوجه برند آن خواهید شد و به قدری طراحی این برند خاص و مشخص است که نیازی به فکر کردن ندارد. این برند همچنان به طرح قدیمی و اصیل خود وفادار مانده است و حتی در موتورسیکلتهای جدید خود نیز شاهد همان روح و رنگ و بوی قدیمی هستیم که نشان دهنده اصالت وسپا است. یکی از موتورسیکلتهای این برند، اسکوتر وسپا پریماورا ۱۵۰ است که در ایران توسط کویر موتور عرضه میشود. این اسکوتر تقریبا مشابه سایر محصولات وسپا است، ولی قطعا در یک سری از موارد مثل طراحی بدنه، مشخصات فنی و سواری شاهد تفاوتهایی خواهیم بود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی ظاهری و بدنه وسپا پریماورا، مشخصات فنی و انجین، سواری و همچنین رقبای این اسکوتر نسبتا جذاب بپردازیم.
طراحی ظاهری موتور سیکلت وسپا پریماورا ۱۵۰
در طراحی ظاهری و بدنه وسپا پریماورا نیز شاهد همان طراحی ثابت و اصیل برند وسپا هستیم و تا حدودی میتوان گفت این اسکوتر نیز شباهت زیادی به بسیاری از اسکوترهای وسپا دارد. وسپا پریماورا ۱۵۰ در رنگهای مشکی، سورمهای، سفید و قرمز توسط نمایندگی کویر موتور در کشور عرضه میشود و در حالت کلی مانند سایر محصولات وسپا جذاب به نظر میرسد.

در نمای جلویی این اسکوتر شاهد یک چراغ کلاسیک گرد ۱۲ اینچی از جنس آلیاژ آلومینیوم سبک هستیم که در بسیاری از اسکوترهای این برند مشاهده میشود. نوع چراغ جلو ال ای دی و دو تکه دایره ای محسوب میشود و در قسمت پایین و روی فلاپ جلو در سمت راست و چپ راهنماهای وسپا پریماورا ۱۵۰ تعبیه شدهاند که طراحی باریکی دارند. نام وسپا با فونت خاص خود در نمای جلویی قابل مشاهده است و تا حدودی به نمای جلویی جذابیت بصری بخشیده است. پشت چراغ اصلی شاهد فرمان این اسکوتر هستیم که با حرکت فرمان، چراغ نیز میچرخد، چرا که هر دو روی فلاپ مشترکی تعبیه شدهاند. فرمان و دکمههای به کار رفته در آن از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و در سمت راست شاهد کلید قطع و وصل برق، استارت و کلید چراغ جلو هستیم. در سمت چپ فرمان نیز کلید فلاشر، راهنما و تعویض نور پایین به نور بالا قرار گرفتهاند.
صفحه کیلومتر وسپا پریماورا ۱۵۰ یک صفحه ترکیبی دیجیتال و آنالوگ با ابعاد نسبتا کوچک است، چرا که به طور کلی همه چیز در این موتور جمع و جور و با ابعاد نسبتا کوچک طراحی شده است. در این صفحه کیلومتر ترکیبی میتوانید چراغهای هشدار، دور موتور، سرعت، ساعت و میزان سوخت را بررسی کنید و از کیفیت و خوانایی آن لذت ببرید. در بخش داشبورد این اسکوتر شاهد فضای تقریبا محدودی هستیم، ولی در هر حال میتواند کاربردی باشد و برای وسایلی مثل تلفن همراه و کیف پول مناسب است. علاوه بر این فضا، یک درگاه شارژ USB نیز در همین بخش قابل مشاهده است که برای شارژ تلفن همراه شما طراحی شده است.

فضای در نظر گرفته شده برای پای راکب یا همان جاپایی اسکوتر پریماورا تا حدودی مناسب است و چندان آزاردهنده به نظر نمیرسد و راکب میتواند پاهای خود را به راحتی در جاپایی قرار دهد. البته اگر راکب قد بسیار بلندی داشته باشد ممکن است زانوهایش با داشبورد یا بخش کنسول این موتور برخورد داشته باشد. در نمای جانبی وسپا پریماورا شاهد پوشش کلیه جزئیات با فلاپهای فلزی نسبتا با کیفیت هستیم و علاوه بر آن تزیینات و زه کرومی موجود در بدنه نیز به جذابیت نمای جانبی افزوده است. زین این اسکوتر با وجود ابعاد محدود آن، دارای فضای مناسبی برای راکب و ترک نشین است و از پارچه با کیفیتی تهیه شده و به طور کلی دوخت خوبی دارد. فاصله زین وسپا پریماورا ۱۵۰ تا سطح زمین ۷۹۰ میلیمتر گزارش شده که میتواند برای بسیاری از افراد، ارتفاعی مناسب باشد. در بخش زیر زین شاهد یک فضای کوچک یا به عبارتی مخزنی برای قرار دادن وسایل هستیم که تقریبا فضای محدودی محسوب میشود و این مسئله ناشی از ابعاد کلی موتورسیکلت است. علاوه بر این مخزن، شاهد یک باک با حجم ۸ لیتر هستیم که تقریبا میزانی مشابه با بسیاری از اسکوترهای بازار محسوب میشود و تقریبا در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲ لیتر سوخت مصرف میکند. این میزان از مصرف سوخت، یک مصرف استاندارد و تقریبا مطلوب محسوب میشود و میتواند این موتور را به یکی از گزینههای مناسب برای تردد شهری تبدیل کند.
در انتهای زین و در بخش پایینی آن شاهد دو دستگیره استیل هستیم که میتواند به حفظ تعادل و همچنین ایمنی ترک نشین در طول مسیر کمک کند و به جذابیت بصری موتور وسپا پریماورا ۱۵۰ بیفزاید. در نمای عقب یک چراغ نسبتا متفاوت تعبیه شده که از نوع ال ای دی است و مانند چراغ جلو ۱۲ اینچ محسوب میشود و از جنس آلیاژ آلومینیوم سبک است. وزن خشک این اسکوتر، طبق کاتالوگ و اعلام نمایندگی کویر موتور ۱۲۳.۴ کیلوگرم است که تقریبا وزن سبکی است و میتواند هندلینگ مناسبی را در اختیار راکب قرار دهد.
ابعاد وسپا پریماورا ۱۵۰ به شرح زیر است:
طول: ۱۸۶۵ میلیمتر، عرض: ۷۵۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۵۵ میلیمتر
مشخصات فنی موتور وسپا پریماورا ۱۵۰

در مشخصات فنی وسپا پریماورا شاهد یک انجین با ظرفیت ۱۵۵ سیسی هستیم و این انجین یک انجین تک سیلندر، چهار زمانه، با سه سوپاپ و مجهز به فناوری i-get محسوب میشود. انجین این اسکوتر به سیستم خنک کننده هوا مجهز شده و قادر است نیرویی معادل ۱۱.۹ اسب بخار قدرت را در ۷۵۰۴ دور بر دقیقه تولید کند و گشتاوری معادل ۱۲.۴ نیوتنمتر در ۶۷۵۰ دور بر دقیقه داشته باشد. سیستم سوخت رسانی وسپا پریماورا ۱۵۰ از نوع انژکتور الکترونیکی است و از سیستم استارت الکتریکی همراه با یک باتری ۱۲ ولت و ۶ آمپر ساعتی بهره میبرد. گیربکس این اسکوتر، یک گیربکس سی وی تی است و با یک کلاچ خشک اتوماتیک گریز از مرکز کار میکند. سطح آلایندگی وسپا پریماورا ۱۵۰ یورو ۴ محسوب میشود که نکته مثبتی است و نوع روغن مصرفی آن SAE 5W-40 است. در قسمت سیستم تعلیق جلوی این اسکوتر ایتالیایی، از کمک فنر تک بازو دارای فنر مارپیچی و کمک فنر دو منظوره هیدرولیک استفاده شده است و در بخش عقب شاهد کمک فنر دو منظوره با تنظیم کشش اولیه فنر در چهار حالت هستیم.
ترمز جلو در اسکوتر وسپا پریماورا ۱۵۰ از نوع دیسکی با قطر ۲۰۰ میلیمتر است و ترمز عقب، ترمز کاسهای با قطر ۱۴۰ میلیمتر محسوب میشود و شاهد سیستم ترمز ABS نیز هستیم. سایز تایر جلو در این اسکوتر، ۱۱۰/۷۰ یا ۱۲۰/۷۰ است و سایز تایر عقب ۱۲۰/۷۰ گزارش شده که هر دوی تایرها بر روی رینگهای پرهای از جنس آلیاژ آلومینیوم سبک سوار شدهاند.
تجربه سواری و رانندگی با اسکوتر وسپا پریماورا ۱۵۰

تا حدودی میتوان گفت در طول مسیر و در هنگام سواری با وسپا پریماورا ۱۵۰، راحت خواهید بود، چرا که زین این موتورسیکلت از نرمی مطلوبی برخوردار است و فضای در نظر گرفته شده برای پای راکب و ترک نشین قابل قبول به نظر میرسد. سیستم تعلیق این اسکوتر از جمله دیگر عوامل دخیل بر سواری نرم وسپا پریماورا ۱۵۰ محسوب میشود و کویل های موجود در جلو و عقب به خوبی ناهمواریهای مسیر را دفع میکنند. استفاده از پایههای پلاستیکی باعث شده تا میزان لرزش در این اسکوتر به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند و میتوان گفت وسپا پریماورا ۱۵۰ هدایت پذیری مناسبی دارد و کار هندلینگ را برای راکب راحت کرده است. فاصله محوری مناسب در این اسکوتر نیز میتواند از عوامل تاثیر گذار در کیفیت هندلینگ باشد و ثبات را در سرعتهای بالا حفظ کند. ترمز ABS نقش بزرگی در حفظ امنیت سرنشینان در طول سواری دارد، هر چند که ترمز عقب از نوع کاسهای است، ولی در حالت کلی کیفیت ترمزها قابل قبول است.
رقبای وسپا پریماورا ۱۵۰
وسپا از جمله برندهای جذاب در ساخت و تولید اسکوتر است و در سطح جهانی رقبای متعددی دارد. اگر به دنبال بررسی رقبای این اسکوتر در بازار ایران باشیم، میتوانیم به اسکوترهایی مثل کاوان پلاس ۱۵۰ کنیم که از نظر ظاهری شبیه به وسپا طراحی شده است.
نقاط ضعف و مثبت وسپا پریماورا ۱۵۰ و جمع بندی
مزایا: طراحی نسبتا جذاب، سواری نسبتا نرم، استهلاک نسبتا پایین
معایب: قیمت بالا، قیمت نسبتا بالای قطعات، کمبود فضا در مخزن زیر زین
در پایان باید بگوییم که موتورسیکلت وسپا پریماورا ۱۵۰ با توجه به ظرفیت محدود در باک و مخزن زیر زین و سایر شرایط، صرفا برای تردد درون شهری طراحی شده است و در داخل شهر میتوانید تجربه یک سواری نسبتا نرم را با این اسکوتر داشته باشید. میزان مصرف سوخت وسپا پریماورا ۱۵۰ کم محسوب میشود و طراحی جذابی دارد، ولی متاسفانه قیمت این محصول بالا است. در حالت کلی اگر مسئله قیمت برای شما اهمیتی ندارد میتوانید از سواری با این موتور لذت ببرید.
موتور کاوازاکی ورسیس ۲۵۰ ؛ مشخصات فنی + امکاناتَ
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0