مزدا CX-80 یک غافلگیری عجیب از برند ژاپنی محبوب
مزدا CX-80 یکی از خودروهایی است که قرار است نقش پررنگی در این پلتفرم جدید ایفا کند. این خودرو در واقع نسخهای کشیدهتر از CX-60 با قابلیت اضافه کردن سه ردیف صندلی است و جایگزین مدلهای قدیمیتر CX-8 و CX-9 خواهد شد. در حالی که CX-90 نیز یک شاسیبلند سه ردیفه است، اما با قیمتی
مزدا CX-80 یکی از خودروهایی است که قرار است نقش پررنگی در این پلتفرم جدید ایفا کند. این خودرو در واقع نسخهای کشیدهتر از CX-60 با قابلیت اضافه کردن سه ردیف صندلی است و جایگزین مدلهای قدیمیتر CX-8 و CX-9 خواهد شد. در حالی که CX-90 نیز یک شاسیبلند سه ردیفه است، اما با قیمتی بالاتر و حجم تولید کمتر عرضه میشود.
از نظر ظاهری، CX-80 بیشتر شبیه به CX-8 به نظر میرسد. با وجود اینکه کاپوت کشیده آن یادآور سایر شاسیبلندهای پلتفرم بزرگ مزدا است، اما طول بیشتر آن در کنار عرضی برابر با CX-60، ظاهری کشیده و شاید کمی نامتعارف، شبیه به CX-8 قدیمی، به آن بخشیده است. با این حال، در حالی که ظاهر آن شباهتهایی با CX-8 دارد، از نظر فنی تفاوتهای اساسی با آن دارد. مزدا CX-80 با هدف قرار گرفتن در جایگاهی بالاتر از SUV های منسوخ شده قبلی، مستقیماً با رقبای پرفروش بازار مانند کیا سورنتو، تویوتا کلگر و هیوندای سانتافه رقابت میکند. سوال اصلی اینجاست که آیا CX-80 شایسته قرار گرفتن در لیست خرید شماست؟
قیمتگذاری و تنوع مدلها در مزدا CX-80
یکی از نقاط قوت مزدا CX-80، گستردگی طیف مدلها و پیشرانههای آن است. خریداران میتوانند از بین موتورهای بنزینی (G40e)، دیزلی (D40e) و پلاگین هیبریدی (P50e) یکی را انتخاب کنند. همچنین، این پیشرانهها در سطوح تجهیزاتی مختلفی شامل Pure، Touring، GT و Azami عرضه میشوند. به جز مدل Pure، تمامی تیپها با هر سه نوع پیشرانه قابل سفارش هستند. این تنوع گسترده، انتخاب را برای مشتریان با سلایق و نیازهای متفاوت آسانتر میکند.
برای درک بهتر جایگاه قیمتی CX-80، میتوان آن را با مدلهای دیگر مزدا مقایسه کرد. به عنوان مثال، مدل G40e GT در محدودهای قیمتی مشابه با CX-90 G50e Touring پایه قرار میگیرد. این نزدیکی قیمتی نشاندهنده تلاش مزدا برای ارائه ارزش خرید بالا در این مدل جدید است.
تجربه کابین و فضای داخلی CX-80
اگر با سایر شاسیبلندهای جدید مزدا بر روی پلتفرم بزرگ مانند CX-60، CX-70 و CX-90 آشنا باشید، فضای داخلی CX-80 نیز برایتان بسیار آشنا خواهد بود. صندلیهای راحت و داشبوردی ساده و در عین حال زیبا، اولین چیزهایی هستند که جلب توجه میکنند. در تیپ GT، صفحه نمایش لمسی بزرگ 12.3 اینچی با قابلیت پشتیبانی از لمس برای نمایش اطلاعات گوشی هوشمند، به همراه یک صفحه نمایش دیجیتال 12.3 اینچی دیگر برای اطلاعات راننده، فضایی مدرن و کاربردی را ایجاد کردهاند. البته، صفحه نمایش دیجیتال فاقد نمایش نقشه است که ممکن است برای برخی کمی ناامیدکننده باشد.
تزئینات داشبورد با بافت دانهدار، شاید کمی حس نوستالژیک را القا کند، اما لمس آن بسیار نرم و دلنشین است، درست مانند بالای داشبورد و دربها. تنها نکتهای که ممکن است کمی آزاردهنده باشد، سختی بخشهای کناری کنسول مرکزی است که زانوی شما ممکن است با آن برخورد کند. همچنین، هنگام ورود و خروج از خودرو، باید مراقب باشید که زانوی شما با دریچههای هوای بیرونزده در طرفین داشبورد برخورد نکند؛ مشکلی که در سایر SUV های این پلتفرم نیز مشاهده میشود.
فضای داخلی با دوخت برنزی و تزئینات فلزی مصنوعی، حس لوکسی را القا میکند. سقف پانورامیک نیز نور طبیعی را به داخل کابین هدایت کرده و فضایی دلپذیرتر ایجاد میکند. اما مهمترین تفاوت CX-80 با سایر مدلها، فضای صندلیهای عقب است. ردیف دوم با فضای سر و پای کافی، بسیار جادار است و امکاناتی نظیر کنترل تهویه مطبوع، دریچههای هوا، جیبهای پشتی صندلی، دو پورت USB-C و کنسول تاشوی مرکزی با جا لیوانی، تجربه راحتی را برای سرنشینان فراهم میکند. صندلیهای کناری نیز مجهز به گرمکن هستند.
اما در ردیف سوم، وضعیت کمی متفاوت است. فضای آن به اندازه هیوندای پالیسید یا کیا تلوراید جادار نیست. برای افراد با قد حدود 180 سانتیمتر، سر با سقف برخورد میکند و فضای کافی برای انگشتان پا بین صندلیهای ردیف دوم و سوم وجود ندارد. بنابراین، برای حمل نوجوانان یا بزرگسالان در این ردیف، باید صندلیهای ردیف دوم را کمی جلو ببرید. البته، برای کودکان، این فضا قابل قبول است. CX-90 بزرگتر نیز در ردیف سوم فضای محدودی دارد. در ردیف سوم نیز دو پورت USB-C، جا لیوانی و دریچههای هوا تعبیه شده است.
فضای بار CX-80 نیز با توجه به ابعاد آن، کاملاً کاربردی است. با وجود سه ردیف صندلی، 169 لیتر فضا برای قرار دادن وسایل وجود دارد که با احتساب فضای زیر کف صندوق، به 258 لیتر میرسد. این مورد با حذف چرخ زاپاس و استفاده از کیت تعمیر تایر امکانپذیر شده است. با خواباندن ردیف سوم، فضا به 566 لیتر و با خواباندن هر دو ردیف عقب، به 1971 لیتر میرسد که برای حمل بارهای حجیم بسیار مناسب است. همچنین، یک پریز 12 ولت و یک پریز 220 ولت/150 وات در صندوق عقب وجود دارد.
پیشرانهها و مشخصات فنی
قلب تپنده مزدا CX-80، یک موتور 3.3 لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ با سیستم هیبریدی ملایم 48 ولتی است. این پیشرانه 209 کیلووات قدرت و 450 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و با یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک و سیستم تمام چرخ محرک (AWD) همراه شده است. این ترکیب، CX-80 را از سایر رقبای خود که عمدتاً از موتورهای چهار سیلندر توربوشارژ یا هیبریدی استفاده میکنند، متمایز میسازد. مصرف سوخت ادعا شده برای این پیشرانه 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است، اما در تستهای انجام شده، این رقم به حدود 9.1 لیتر در شهر و 11.1 لیتر در طول یک هفته رانندگی متنوع رسیده است. ظرفیت مخزن سوخت 74 لیتر است و CX-80 قادر به بکسل کردن 2500 کیلوگرم وزن با ترمز است.
تجربه رانندگی: حس و حال اسپرت در یک شاسیبلند خانوادگی
با توجه به پلتفرم، گیربکس و پیشرانههای مشترک در شاسیبلندهای جدید مزدا، انتظار میرود CX-80 رانندگی مشابهی با سایر مدلها داشته باشد. اما در عمل، CX-80 هم تفاوتهای ناامیدکننده و هم تفاوتهای دلگرمکنندهای با سایر مدلها دارد.
در مقایسه با رقبای همرده در بازار مانند تویوتا کلگر، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو که عمدتاً از سیستم دیفرانسیل جلو/چهار چرخ محرک استفاده میکنند، CX-80 با پلتفرم دیفرانسیل عقب/چهار چرخ محرک خود، حس تعادل و پویایی بیشتری را ارائه میدهد. سیستم تعلیق سفتتر آن، هرچند که دستاندازها و ناهمواریها را بیشتر حس میکنید، اما هیچگاه حس شکنندگی یا ناراحتی ایجاد نمیکند. مزدا در این زمینه پیشرفت قابل توجهی نسبت به مدلهای اولیه CX-60 داشته است.
فرمان CX-80 نسبت به کلگر سنگینتر است و در پارکینگهای تنگ ممکن است کمی کار با آن سخت باشد. البته، دوربین 360 درجه با وضوح بالا، این موضوع را تا حدی جبران میکند. اما شاید عجیب باشد که آینههای جانبی به طور خودکار هر دو با هم در حالت دنده عقب جمع نمیشوند و فقط یکی از آنها این کار را انجام میدهد.
موتور شش سیلندر خطی هیبریدی ملایم، در این سگمنت بسیار خاص است و حس و حالی شبیه به خودروهای بیامو را تداعی میکند. با وجود اینکه شتابگیری مناسب است، اما کمی تاخیر در شروع حرکت احساس میشود که میتواند ناشی از توربو یا گیربکس باشد. صدای موتور نیز در برخی مواقع کمی مصنوعی و نه چندان بهتر از نسخه دیزلی به نظر میرسد؛ موضوعی که در مورد موتورهای بنزینی شش سیلندر مزدا صدق میکند و نباید انتظار صدایی دلنشین از آنها داشت.
در مقایسه با CX-90، فرمان CX-80 سبکتر است که مانور دادن در پارکینگ را آسانتر میکند، اما همچنان سنگینتر از اکثر رقبا است. این فرمان سبکتر، برای یک SUV خانوادگی انتخاب مناسبتری است. سیستم تعلیق CX-80 نیز نسبت به CX-60 بهبود یافته، اما همچنان سفت بودن آن برای یک خودروی خانوادگی کاملاً ایدهآل نیست.
اما نقطه ضعف اصلی، مربوط به گیربکس است. تمام SUV های جدید مزدا، برخی مشکلات آزاردهنده در سیستم انتقال قدرت خود دارند. گیربکس در هنگام کاهش سرعت تا توقف، صدای تقه میدهد و گاهی اوقات در هنگام تغییر وضعیت از کاهش سرعت به شتابگیری، غافلگیر میشود. به نظر میرسد این گیربکس نیاز به یک دوره آموزشی تکمیلی دارد! در حالی که این موضوع مانع از حس سریع بودن خودرو نمیشود، اما انتظار میرود که یک موتور شش سیلندر توربوشارژ، سریعتر و با صدایی بهتر عمل کند.
در مقایسه CX-80 با CX-90، به نظر میرسد CX-90 انتخاب جذابتری باشد. اما برای کسانی که به دنبال سبکی فرمان و راحتی بیشتر در مانورها هستند، CX-80 پیشرفت محسوب میشود.
تجهیزات و امکانات
CX-80 در چهار تیپ مختلف عرضه میشود:
- Pure: چرخهای آلیاژی 18 اینچی، کیت تعمیر تایر، چراغهای LED خودکار، برفپاککن اتوماتیک، آینههای جانبی برقی تاشو و گرمکندار، صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی 10.25 اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو (سیمی و بیسیم)، رادیو DAB+، ناوبری ماهوارهای، سیستم صوتی 8 اسپیکره، هدآپ دیسپلی، صفحه نمایش 7.0 اینچی پشت فرمان، کنترل تهویه مطبوع دوگانه با دریچههای عقب، روکش پارچه مشکی، پدال شیفتر، فرمان با قابلیت تنظیم تلسکوپی و شیب، فرمان و دسته دنده چرمی، خروجی USB برای هر سه ردیف، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سیستم استارت/استاپ و کنترل حرکت در سراشیبی.
- Touring (علاوه بر Pure): درب صندوق عقب برقی، صفحه نمایش 12.3 اینچی دیجیتال پشت فرمان (فقط در مدل P50e)، روکش چرمی، صندلی راننده برقی 10 حالته با حافظه، صندلی سرنشین جلو برقی 8 حالته، صندلیهای جلوی گرمکندار، شارژر بیسیم تلفن همراه.
- GT (علاوه بر Touring): چرخهای آلیاژی 20 اینچی مشکی، چراغهای LED تطبیقی، گلگیرها و رکابهای همرنگ بدنه، درب صندوق عقب برقی بدون دخالت دست، سقف پانورامیک، صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی 12.3 اینچی، صفحه نمایش 12.3 اینچی دیجیتال پشت فرمان، صندلیهای ردیف دوم گرمکندار، فرمان گرمکندار، سیستم صوتی Bose با 12 اسپیکر، سیستم شخصیسازی تنظیمات خودرو.
- Azami (علاوه بر GT): چرخهای آلیاژی 20 اینچی خاکستری متالیک و ماشینکاری شده، چراغهای LED با امضای نوری خاص، روکش چرم ناپا مشکی، صندلیهای جلوی تهویهدار، نورپردازی داخلی، سیستم شخصیسازی با راهنمای ورود و تنظیم صندلی.
تمامی مدلهای CX-80 با سرویسهای مزدا کانکتد (Mazda Connected Services) عرضه میشوند که امکان کنترل از راه دور قفلها و چراغها را از طریق اپلیکیشن MyMazda فراهم میکند.
ایمنی در مزدا CX-80
مزدا CX-80 موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از ANCAP در سال 2024 شده است. این رتبهبندی برای تمامی مدلهای CX-80، شامل نسخههای دیزلی و پلاگین هیبریدی، معتبر است. در بخش محافظت از سرنشینان بزرگسال، این خودرو 92 درصد، در بخش محافظت از سرنشینان کودک 87 درصد، در حفاظت از عابران پیاده 84 درصد و در سیستمهای کمک ایمنی 83 درصد امتیاز کسب کرده است.
تجهیزات ایمنی استاندارد شامل کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار (با قابلیت تشخیص تقاطع، عابر پیاده و دوچرخهسوار، و عملکرد در دنده عقب)، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم تشخیص خستگی راننده، سیستم کمکی اضطراری حفظ خودرو بین خطوط، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، هشدار ترافیک از جلو، هشدار ترافیک از عقب، سیستم هشدار خروج ایمن، دوربین دید 360 درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، کیسههای هوای جلو، جلو-جانبی، جلو-مرکزی و زانویی، کیسه هوای پردهای (جلو و عقب)، سیستم پایش فشار باد تایر و سیستم تشخیص علائم جاده است. تیپ Azami علاوه بر اینها، دوربین 360 درجه با قابلیت دید شفاف و سیستم پشتیبانی ترافیک و کروز را نیز ارائه میدهد.
هزینههای نگهداری و گارانتی
مزدا CX-80 مانند سایر محصولات مزدا در استرالیا، با گارانتی پنج ساله نامحدود کیلومتر عرضه میشود. فواصل سرویس دهی 15,000 کیلومتر یا 12 ماه است. مزدا طرح سرویسهای دورهای با قیمت ثابت را تا 7 سال ارائه میدهد که هزینه متوسط سالانه آن حدود 620 دلار استرالیا و هزینه کل 7 ساله آن 4343 دلار استرالیا خواهد بود.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0