دیدگاه‌ها برای ۱۸ قابلیت خودروهای مدرن که کاملا از آن‌ها بیزاریم! بسته هستند

۱۸ قابلیت خودروهای مدرن که کاملا از آن‌ها بیزاریم!

خودروهای امروزی با انبوهی از فناوری‌ها و ویژگی‌هایی عرضه می‌شوند که زمانی حتی تصورش هم محال بود؛ اما برخی از این امکانات جدید شایسته آن هستند که مستقیما به زباله‌دان تاریخ سپرده شوند. نوآوری‌ها ذاتا خوب یا بد نیستند و در حالی که ما مشتاقانه منتظر ویژگی‌های آتی هستیم، بد نیست لحظه‌ای درنگ کنیم و

کد خبر : 113217
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 اکتبر 2025 - 11:32

خودروهای امروزی با انبوهی از فناوری‌ها و ویژگی‌هایی عرضه می‌شوند که زمانی حتی تصورش هم محال بود؛ اما برخی از این امکانات جدید شایسته آن هستند که مستقیما به زباله‌دان تاریخ سپرده شوند.

نوآوری‌ها ذاتا خوب یا بد نیستند و در حالی که ما مشتاقانه منتظر ویژگی‌های آتی هستیم، بد نیست لحظه‌ای درنگ کنیم و ببینیم آماده‌ایم چه چیزهایی را برای همیشه در گذشته رها کنیم.

اگر کمی با افراد اهل فن در مورد خودرو صحبت کنید، حتما این گلایه را شنیده‌اید که مدل‌های امروزی “بیش از حد فناوری” دارند. بخشی از این اعتراض صرفا واکنشی است به تغییرات روزگار، اما واقعا می‌توان این استدلال را مطرح کرد که خودروسازان دیگر ایده‌هایی برای افزودن ویژگی‌های جدید و واقعا مفید ندارند و به جای آن، دارند به افزودنی‌های روزافزون و خاصی چراغ سبز نشان می‌دهند که کاربردشان پیوسته در حال کم شدن است.

از آنجایی که ما هر مدل جدیدی از خودرو، پیکاپ و شاسی‌بلند را به طور کامل آزمایش می‌کنیم، با مفهوم افزایش بیهوده امکانات کاملا آشنا هستیم. در ادامه با قابلیت‌هایی که اصلا کاربردی نیستند آشنا خواهیم شد.

۱. دکمه‌های چندکاره

دکمه‌های چندکاره

این موضوع می‌تواند شامل هر ترکیبی برای کاهش هزینه‌ها باشد: خواه دو کلید بالابر شیشه که وظیفه چهار کلید را انجام می‌دهند (در خودروهایی مانند فولکس‌واگن، ولوو و پولستار)، یا دکمه‌های لمسی و گردان‌هایی که از کنترل صدا و سیستم صوتی به تنظیمات دما و تهویه مطبوع تغییر کاربری می‌دهند (در کیا و هیوندای). ما از این روند متنفریم. بیش از هر گرایش دیگری، سردبیران ما از این موضوع شکایت داشتند. اگر یک قابلیت آن‌قدر استفاده می‌شود که به یک دکمه فیزیکی و ثابت نیاز دارد، پس باید حتما دکمه فیزیکی خودش را داشته باشد.

۲. دریچه‌های تهویه کنترل شونده با نمایشگر

دریچه‌های تهویه کنترل شونده با نمایشگر

بله، این کار تسلا که از اصول هوشمندانه دینامیک سیالات برای کنترل جریان هوا از دریچه‌ها استفاده می‌کند، بسیار جالب و نوآورانه است. اما ما اهمیتی به آن نمی‌دهیم. تنظیم جهت هوا از طریق صفحات لمسی، به خصوص هنگام رانندگی، کاری پیچیده و آزاردهنده است که لزومی به آن نیست. بدتر از آن، طراحی و مهندسی این سیستم هزینه‌بر است و باعث افزایش قیمت تمام شده خودرو شده و در صورت بروز هر مشکلی در موتورها و فِلَپ‌های مخفی آن، تعمیرات گران‌قیمتی را به همراه دارد. به جای این پیچیدگی‌ها، تمرکز خود را بر روی زیبا ساختن دریچه‌هایی بگذارید که به صورت دستی تنظیم می‌شوند.

۳. سامانه‌های ایمنی فعال بیش از حد حساس

سامانه‌های ایمنی فعال بیش از حد حساس

برخی از این سیستم‌ها به خاطر هر چیز کوچکی شروع به بوق زدن می‌کنند. برخی دیگر، هنگامی که شما در حال دنده عقب رفتن به داخل گاراژ هستید و هنوز بیش از یک متر با دیوار فاصله دارید، ناگهان ترمز می‌گیرند. بعضی نیز هشدارهای کاذب و پیوسته می‌دهند یا در شرایطی که هیچ خطر واقعی وجود ندارد، ترمزها را فعال می‌کنند. در هر صورت، این سیستم‌هایی که نیت خوبی پشت طراحی آن‌ها بوده، تبدیل به منبع اضطراب و کلافگی برای راننده می‌شوند و در نتیجه ما ترجیح می‌دهیم آن‌ها را خاموش کنیم، و این کار تمام هدف اصلی این قابلیت‌ها را از بین می‌برد.

۴. پایشگرهای نقطه کور ضعیف

پایشگرهای نقطه کور ضعیف

با توجه به افزایش ارتفاع خطوط کمربندی خودرو و ضخیم‌تر شدن ستون‌های سقف (که یک نارضایتی دیگر ماست، هرچند به کارایی آن‌ها در ایمنی تصادف تا حدی وابسته است)، سیستم‌های هشدار نقطه کور می‌توانند عالی باشند. اما این سیستم‌ها در مواردی نیز می‌توانند به طور غیرضروری آزاردهنده باشند، به ویژه زمانی که اگر خودرویی تا شعاع ۹۰ متری در لاین کناری شما باشد، بلافاصله شروع به هشدار می‌کنند. اگر قرار نیست برخوردی رخ دهد، لطفا ساکت بمانید!

۵. کنترل‌های لمسی روی فرمان

کنترل‌های لمسی روی فرمان

لطفا این کار را متوقف کنید! این نه نشان‌دهنده فناوری پیشرفته است و نه آینده‌نگرانه، بلکه صرفا کلافه‌کننده است (در مدل‌هایی از فولکس‌واگن، مرسدس بنز و فراری). این کنترل‌ها هرگز در زمانی که واقعا به آن‌ها نیاز دارید، به اندازه کافی پاسخگو نیستند، و در عین حال، به طور کاملا عجیبی، تنها با جابه‌جا کردن دست‌ها روی فرمان، ممکن است به صورت تصادفی فعال شوند. آن‌ها هیچ کاری را بهتر از دکمه‌های سنتی انجام نمی‌دهند و فقط باعث حواس‌پرتی راننده می‌شوند.

۶. سامانه‌های ضعیف پایش راننده

سامانه‌های ضعیف پایش راننده

اگر قصد دارید سیستم‌های کمکی فرمان‌دهی، و به ویژه سیستم‌های رانندگی بدون نیاز به گرفتن فرمان را ارائه دهید، باید آن را به درستی اجرا کنید. هزینه لازم را صرف دوربین رو به راننده یا یک فرمان حساس به لمس کنید. اینکه از رانندگان بخواهید که به صورت دوره‌ای، فرمان را تکان دهند، حتی زمانی که دستان آن‌ها روی فرمان و چشمانشان به جاده است، اقدامی ناخوشایند است. به طور مشابه، اگر خودرو دقیقا در مرکز خط قرار ندارد، از اعمال مداخله ناگهانی بر روی فرمان دست بردارید. اشکالی ندارد که کمی فضای مانور برای در نظر گرفتن ترافیک و اشیاء موجود در مسیر باقی بماند.

۷. تنظیمات فراموش‌کار

تنظیمات فراموش‌کار

رانندگان خودروهای خود را شخصی‌سازی می‌کنند. آن‌ها انتخاب می‌کنند که کدام ویژگی‌ها فعال باشند و با چه سطح حساسیت یا شدت. انتظار دارند که مجبور نباشند در هر بار رانندگی، همه چیز را دوباره تنظیم کنند. این امر به خصوص زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که خودرو دارای حالت تنظیمات “شخصی” یا مشابه آن باشد. هر تنظیماتی باید هنگام خاموش و روشن کردن خودرو ثابت باقی بماند.

۸. دکمه “افزایش قدرت”

دکمه "افزایش قدرت"

هر خودرویی در حال حاضر یک حالت افزایش قدرت دارد: که به آن پدال گاز می‌گویند. زمانی که پدال گاز تا انتها فشرده می‌شود، شما باید حداکثر توان خودرو را دریافت کنید. نیازی نیست که برای رسیدن به آن، یک دکمه مخصوص را فشار دهید، یک حالت رانندگی خاص را انتخاب کنید، یا تنظیماتی را در صفحه لمسی پیدا کنید. نگاه ما در این خصوص معطوف به بی‌ام‌و، پورشه، هیوندای و دوج است.

۹. کارت‌های کلیدی به جای ریموت

کارت‌های کلیدی به جای ریموت

ما این موضوع را می‌پذیریم که فرض بر این است که شما باید از تلفن همراه خود به عنوان کلید استفاده کنید، و باید یک کلید دیجیتال را با دوستان یا اعضای خانواده‌ای که خودرو را قرض می‌گیرند، به اشتراک بگذارید. اما اینکه آن افراد مجبور شوند برای باز کردن در یا انجام یک کار ساده، اپلیکیشن را دانلود کنند، خنده‌دار است. استفاده از یک کارت شبه اعتباری که به راحتی گم می‌شود، احتمال قفل شدن آن در داخل خودرو بیشتر است، و باید با خودرو تماس فیزیکی داشته باشد تا کار کند، نیز به همان اندازه آزاردهنده است. یک ریموت ساده به ما بفروشید که هر کسی بتواند از راه دور، بدون هیچ مرحله اضافی، درها یا صندوق عقب را با آن باز کند.

۱۰. رکاب‌های کوبنده ساق پا

رکاب‌های کوبنده ساق پا

اگر قرار است روی یک پیکاپ یا شاسی‌بلند، رکاب جانبی نصب کنید، باید آنقدر بزرگ باشند که بتوان پا را روی آن‌ها قرار داد (مانند مرسدس بنز) و آنقدر پایین‌تر از در آویزان باشند که واقعا قابل استفاده باشند (مانند تمام پیکاپ‌های سایز متوسط). در غیر این صورت، اصلا زحمت نصب آن را به خود ندهید؛ این رکاب‌ها فقط چیزی را فراهم می‌کنند که ساق پا به آن برخورد کند، یا حداقل باعث گلی شدن پایین شلوار شود.

۱۱. لطفا از بازآفرینی دستگیره‌های بیرونی در دست بردارید

دستگیره‌های بیرونی در

توضیحات بیشتر لازم نیست!

۱۲. عدم امکان تنظیم مستقیم ایستگاه رادیویی

عدم امکان تنظیم مستقیم ایستگاه رادیویی

چه در مورد رادیو ماهواره‌ای با بیش از سیصد کانال باشد یا در شهرهای بزرگ با ده‌ها ایستگاه اف‌ام و ای‌ام، اینکه مجبور باشید برای پیدا کردن یک ایستگاه رادیویی، در میان گزینه‌های بی‌پایانی که نمی‌خواهید، پیمایش کنید یا وارد یک درخت تصمیم‌گیری بر اساس ژانر شوید، واقعا عصبانی‌کننده است. حتی لازم نیست این ویژگی‌ها را حذف کنید، شاید برخی افراد دوست داشته باشند ایستگاه‌ها را مرور کنند، اما یک صفحه کلید عددی به ما بدهید که به کمک آن بتوانیم کانال یا فرکانس مورد نظر خود را تایپ کنیم.

۱۳. عدم امکان رانندگی تک‌پدال خودروهای برقی

عدم امکان رانندگی تک‌پدال خودروهای برقی

ما استدلال‌هایی را، به ویژه از طرف پورشه، شنیده‌ایم مبنی بر اینکه رها کردن خودرو برای طی مسیر بدون استفاده از پدال (Coasting)، برای خودروهای برقی کارآمدتر از رانندگی تک‌پدال است (حالتی که در آن، با برداشتن پا از روی پدال گاز، ترمز احیاکننده فعال می‌شود و خودرو بدون نیاز به پدال ترمز متوقف می‌شود). اکنون می‌گوییم: بسیاری از ما حاضریم چند کیلومتر از برد نهایی خودرو را برای داشتن سبک رانندگی مورد علاقه‌مان فدا کنیم. آن را به عنوان یک گزینه انتخابی (روشن یا خاموش) قرار دهید و اجازه دهید راننده خودش تصمیم بگیرد، همانطور که استراتژی پولستار این گونه است. پورشه، آئودی، تویوتا، لکسوس، سوبارو و بسیاری دیگر باید این روش را در پیش بگیرند.

۱۴. عدم وجود صفحه اصلی (Home Screen)

عدم وجود صفحه اصلی (Home Screen)

برخی از خودروسازان، به ویژه تویوتا و لکسوس، تصمیم گرفته‌اند که از ارائه صفحه اصلی برای سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی خود صرف نظر کنند، که احتمالا با هدف ساده‌تر کردن آن‌ها صورت گرفته است. اما ما در این مورد خاص، با کمی پیچیدگی مشکلی نداریم. حداقل، باید یک صفحه اصلی وجود داشته باشد که بتوان به راحتی تمام ویژگی‌های اصلی و دسته‌بندی‌های آن‌ها را در آن پیدا کرد، به جای اینکه بخواهید بی‌پایان در منوها جستجو کنید. اما در حقیقت، بهترین گزینه، همان صفحه اصلی قابل تنظیم است که می‌توانید چندین ویژگی را به طور همزمان در آن پین کنید.

۱۵. شارژرهای بی‌سیم تلفن داغ‌کن

شارژرهای بی‌سیم تلفن داغ‌کن

شارژ بی‌سیم باعث تولید گرما می‌شود، و هنگامی که تلفن‌ها بیش از حد گرم می‌شوند، شارژ شدن را متوقف می‌کنند. اجرای برنامه‌هایی مانند اپل کارپلی یا اندروید اتو در حین مسیریابی و پخش صدا نیز تولید گرما می‌کند. انجام تمام این کارها در حالی که تلفن در یک محفظه یا فضای کوچک فشرده شده، آنجا را به جهنم گرمایی تبدیل می‌کند. در نتیجه، تلفن شما در پایان، شارژ کمتری نسبت به زمان شروع خواهد داشت. یک راه‌حل ساده برای این معضل وجود دارد، و برخی از خودروسازان در حال حاضر آن را به کار می‌برند: دمیدن هوای خنک بر روی تلفن همراه. به همین سادگی.

۱۶. چراغ‌های جلو فوق‌العاده روشن

چراغ‌های جلو فوق‌العاده روشن اما نادان

بله، در مورد این موضوع به طور گسترده‌ای شکایت شده است، اما ما نیز به آن اضافه می‌کنیم. چراغ‌های جلوی LED بسیار کاربردی هستند و اینکه در شب بتوانید بهتر ببینید، چیز خوبی است. اما اینکه همه با چراغ‌های جلوی فوق‌العاده روشن، یکدیگر را کور کنند، اصلا خوب نیست. این موضوع واقعا آزاردهنده است. اروپایی‌ها سال‌هاست که از چراغ‌های جلوی تطبیق‌پذیر در خودروهای خود استفاده می‌کنند که هیچ نوری را مستقیما به خودروهای دیگر نمی‌تابانند، بلکه نور را از اطراف آن‌ها خم می‌کنند (مانند مرسدس بنز و آئودی). زمان آن فرا رسیده است که این فناوری به همه جا راه پیدا کند.

۱۷. کنترل‌های لمسی تنظیم صدا

کنترل‌های لمسی تنظیم صدا

این مورد را در کنار کنترل‌های لمسی روی فرمان قرار دهید. کشیدن انگشت یا ضربه زدن روی یک نوار حساس به لمس برای تنظیم صدا در وسایل نقلیه در حال حرکت، یک روش احمقانه است. دکمه گردان تنظیم صدا را برگردانید و دیگر سرگردان نباشید.

۱۸. عدم وجود جایگاه عبور سیم USB

اگر قرار است درگاه‌های USB را در یک محفظه دربسته پنهان کنید، مشکلی نیست، اما باید راهی برای خروج سیم از آن وجود داشته باشد. محکم بستن درب محفظه بر روی کابل شارژ، یک کلافگی بیهوده است. کافی است یک بریدگی کوچک در درب یا دیواره محفظه برای عبور سیم ایجاد شود. این نکته به ویژه زمانی که امکانات کارپلی و اندروید اتوی بی‌سیم ارائه نشده باشد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

این فهرست بلندبالا نشان می‌دهد که چگونه نوآوری‌هایی که با هدف افزایش راحتی یا ایمنی به خودروها اضافه می‌شوند، می‌توانند به سرعت به منابع آزار و کلافگی تبدیل شوند. ما در این مقاله به مواردی پرداختیم که به عقیده کارشناسان، دیگر باید از صحنه طراحی خودرو حذف شوند و جای خود را به تمرکز بر روی تجربه‌ای ساده‌تر، مطمئن‌تر و واقعا کاربردی بدهند. حال، نوبت شماست که نظر خود را بیان کنید. شما با کدام یک از این ۱۸ ویژگی موافقید؟ کدام فناوری یا قابلیت جدید خودرویی است که بیش از همه شما را آزرده خاطر می‌کند و دوست دارید برای همیشه از خودروی شما حذف شود؟ نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا ببینیم در این جنگ میان نوآوری‌های پرزرق و برق و کاربری ساده، کفه ترازو به سمت کدام سو سنگینی می‌کند.

مطالب مرتبط:

  1. شارژر هوشمند چیست و آیا برای خودروی برقی من ضروری است؟
  2. آیا باتری خودروهای برقی نیاز به تعویض دارند؟ و آیا تعویض آن‌ها هزینه زیادی خواهد داشت؟
  3. سوخت‌های الکترونیکی (E-Fuels) آیا جایگزین خودروهای برقی خواهند شد؟
  4. پورپوزینگ چیست؟ پدیده‌ آیرودینامیکی فرمول یک

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.