
پروژه سایپا P441 چیست؟ مشخصات، موتور و زمان عرضه
در بازار پرتلاطم و رقابتی خودروی ایران، نامهای جدید پیوسته به گوش میرسند که اغلب با مونتاژ محصولات خارجی شکل میگیرند. در میان این تازهواردها، همکاریهای قدیمی اما موفق، بار دیگر جان میگیرند. پس از یک دوره وقفه نسبتا طولانی، گروه خودروسازی سایپا یک بار دیگر دست همکاری به سوی شرکت چانگان چین دراز کرده

در بازار پرتلاطم و رقابتی خودروی ایران، نامهای جدید پیوسته به گوش میرسند که اغلب با مونتاژ محصولات خارجی شکل میگیرند. در میان این تازهواردها، همکاریهای قدیمی اما موفق، بار دیگر جان میگیرند. پس از یک دوره وقفه نسبتا طولانی، گروه خودروسازی سایپا یک بار دیگر دست همکاری به سوی شرکت چانگان چین دراز کرده است تا یک کراساوور جذاب و مدرن را به بازار معرفی کند. این خودرو که در اسناد داخلی سایپا با کد پروژه P441 شناخته میشود، در واقع نسخه مونتاژی یکی از موفقترین محصولات اخیر چانگان، یعنی CS55 پلاس است.
ورود P441 به خط تولید کاشان سایپا، نه تنها تکرار یک تجربه موفق گذشته است، بلکه یک گام مهم برای سایپا محسوب میشود تا سهم خود را در بخش داغ کراساوورهای سایز متوسط تثبیت کند. اما این خودروی چینی-ایرانی دقیقا چه ویژگیهایی دارد؟
از CS35 تا P441: احیای یک شراکت موفق
برای درک اهمیت پروژه P441، باید نگاهی به گذشته همکاری سایپا و چانگان بیندازیم. در سالهای پس از توافق برجام و پیش از اعمال مجدد تحریمها، خودروسازان ایرانی به دنبال شرکای بینالمللی بودند. در آن مقطع، چین با پیشرفتهای سریعش در صنعت خودرو، گزینهای منطقی و جذاب به نظر میرسید. سایپا با چانگان، که یکی از چهار خودروساز بزرگ و قدیمی چین (با ریشهای به قدمت ۱۸۶۲) است، به توافق رسید و نتیجه این همکاری، عرضه موفق نسل اول چانگان CS35 بود.
CS35 به دلیل شبکه گسترده خدمات پس از فروش سایپا و شرایط فروش مناسب، به سرعت جایگاه خود را در بازار پیدا کرد و مشتریان ایرانی را با برند چانگان آشتی داد. هرچند که سرنوشت این کراساوور محبوب به دلیل تحریمهای دوباره، به توقف تولید منجر شد، اما موفقیت آن موجب شد تا اعتماد به این برند چینی در بازار ایران حفظ شود.
اکنون، با تغییر شرایط و سیاستهای داخلی، سایپا بار دیگر سراغ سبد محصولات چانگان رفته است. این بار، انتخاب آنها نسل دوم کراساوور پرفروش چانگان یعنی CS55 پلاس است که قرار است با نام P441 در خطوط تولید سایپا در کاشان مونتاژ شود. این نسل از خودرو، در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و حتی توانست در بازارهای اروپایی مانند ایتالیا نیز نفوذ کند، که نشاندهنده استانداردهای بالا و طراحی مدرن آن است.
طراحی P441؛ تهاجمی، مدرن و چشمنواز
یکی از نقاط قوت برجسته سایپا P441، بدون شک، طراحی بدنه آن است. چانگان که در دورهای متهم به تقلید از خودروسازانی مانند لندروور بود، مسیر خود را تغییر داد و به تعریف زبان طراحی خاص خود پرداخت. طراحی CS55 پلاس توسط فردی باسابقه یعنی شاون کیسلینگ، طراح سابق مزدا، رهبری شده است. در این طراحی، از ترکیب دو زبان V-Shape Forward و Wing-movement aesthetics (زیباییشناسی حرکت بال) استفاده شده که نتیجه آن، خودرویی بسیار پویا، اسپرت و آیندهنگر است.
نمای بیرونی: ترکیبی از اسپرت و لوکس
در نمای جلو P441، اولین چیزی که جلب توجه میکند، جلوپنجرهای است که تقریبا بدون قاب طراحی شده است. این جلوپنجره مشبک سهبعدی که نشان سایپا در مرکز آن خودنمایی میکند، حس یکپارچگی خاصی به سپر بخشیده است. چراغهای جلو باریک و تهاجمی طراحی شدهاند. برای تقویت حس پهنا و اسپرت بودن، چانگان از ورودیهای هوای تزئینی جانبی استفاده کرده که خطوط عمودی قرمز رنگ، بر جنبه اسپرت آن تاکید میکنند.
در نمای جانبی، ترکیب ستونهای مشکی پیانویی بسیار چهره خوبی به خودرو بخشیده که یکی از ترندهای طراحی مدرن است. خطوط کشیده بدنه که از گلگیر جلو شروع شده و تا عقب امتداد مییابند. استفاده از قوسهای گلگیر برجسته و رینگهای بزرگ ۱۹ اینچی آلومینیومی، ظاهری عضلانی و قدرتمند به این کراساوور میبخشد.
نمای عقب نیز بسیار بهروز و مدرن طراحی شده و جالب اینجاست که برخلاف روند اغلب خودروسازها، چراغهای عقب به هم دیگر متصل نیستند. در بین چراغها و دقیقا وسط صندوق عقب نیز لوگو بزرگ سایپا به چشم میخورد که جای لوگو چانگان را گرفته است. همانطور که میدانید این خودرو قبلا به صورت وارداتی در بازار کشور عرضه شده بود که در آن نسخهها شاهد لوگو اصلی چانگان در بخشهای مختلف خودرو بودیم.
کابین؛ تجربهای مدرن و خلبانی
فضای داخلی سایپا P441 با تمرکز بر المانهای اسپرت و تکنولوژیک طراحی شده است. طراحان چانگان کوشیدهاند تا با ایجاد یک شیب ملایم در کنسول مرکزی و استفاده از دکمههای کنترلی کم، حس قرارگیری در یک کابین هواپیما را به راننده القا کنند.
مالتی مدیا: در بخش داشبورد، یک نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی مالتیمدیا به صورت مجزا از کلاستر دیجیتال قرار گرفته است. این نزدیکی نمایشگر به راننده، استفاده از آن را سادهتر میکند. با توجه به کاهش شدید دکمههای فیزیکی، اکثر تنظیمات خودرو، از جمله سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، از طریق همین نمایشگر لمسی انجام میشود.
متریال و کیفیت: در بخشهایی مانند داشبورد و رودریها از پلاستیک استفاده شده است. با این حال، کیفیت ساخت و مونتاژ مواد بکار رفته در سطح قابل قبولی قرار دارد. صندلیها با چرم مصنوعی مرغوب پوشانده شده و در بخشهای زیرین و پشتی دارای منفذ هستند که به تهویه بهتر کمک میکند.
ظرفیت: با فاصله محوری ۲۶۵۶ میلیمتر و عرض ۱۸۶۵ میلیمتر، این خودرو فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد، هرچند در مقایسه با برخی از رقبای همکلاس، شاید نتوان آن را فوقالعاده جادار توصیف کرد.
قلب تپنده و مشخصات فنی: قدرت در کنار راندمان
سایپا P441 در بخش فنی، حرفهای زیادی برای گفتن دارد و در مقایسه با رقبای خود، یکی از قویترین موتورهای این رده را ارائه میدهد.
پیشرانه: نیروی محرکه این کراساوور از یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم (GDI) تامین میشود. این پیشرانه که بخشی از فناوری Blue Core چانگان است، پایداری و راندمان بالایی دارد.
توان و گشتاور: بر اساس کاتالوگهای رسمی منتشر شده، این موتور قادر به تولید حداکثر ۱۸۰ تا ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۸۶ تا ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور است. (این تفاوت جزئی در اعداد ممکن است به دلیل استانداردهای مختلف اندازهگیری یا نسخههای متفاوت موتور باشد.)
انتقال قدرت: نیروی موتور از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (Wet DCT) به چرخهای محور جلو منتقل میشود. استفاده از کلاچ تر (Wet) به جای کلاچ خشک، باعث افزایش دوام گیربکس و سرعت تعویض دنده شده است.
عملکرد: شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت برای P441 حدود ۸.۲ ثانیه اعلام شده است که برای یک کراساوور خانوادگی، عددی بسیار عالی و قابل قبول محسوب میشود و به راننده تجربه رانندگی هیجانانگیزی میبخشد.
تعلیق: سیستم تعلیق در محور جلو از نوع مکفرسون و در محور عقب از نوع پیشرفته مولتیلینک است. این ترکیب به بهبود هندلینگ و فراهم کردن سواری نرم و متعادل کمک شایانی میکند.
مصرف سوخت: مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود ۶.۲ تا ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که با توجه به قدرت بالا، عدد مناسبی برای یک خودرو با استاندارد یورو ۶ به شمار میرود.
مشخصات فنی کلیدی سایپا P441 | مقدار |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر توربوشارژ GDI |
توان خروجی (حداکثر) | ۱۸۰ – ۱۸۸ اسب بخار |
گشتاور (حداکثر) | ۲۸۶ – ۳۰۰ نیوتنمتر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه تر (DCT) |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸.۲ ثانیه |
تعلیق عقب | مولتیلینک |
ایمنی و امکانات رفاهی: یک پکیج جامع
سایپا P441 نه تنها در بخش طراحی و فنی قوی عمل کرده، بلکه پکیج کاملی از امکانات ایمنی و رفاهی را در اختیار خریدار قرار میدهد که آن را در رقابت با سایر کراساوورهای مونتاژی متمایز میکند.
امکانات ایمنی کلیدی:
- ایربگها: مجهز به شش کیسه هوا (در ۱۰ نقطه) شامل ایربگهای جلو، جانبی و پردهای.
- سیستمهای رانندگی پیشرفته (ADAS):
- کروز کنترل تطبیقی (Adaptive Cruise Control)
- هشدار برخورد از جلو (FCW)
- سامانه کنترل پایداری الکتریکی (ESP)
- سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)
- ترمز اضطراری اتوماتیک
- ترمز پارک برقی (EPB) و سیستم اتو هلد (Auto Hold).
- دید محیطی: دوربین ۳۶۰ درجه برای پارک و مانور بهتر، همراه با سنسور پارک عقب و سنسور پایش باد تایرها (TPMS).
امکانات رفاهی و لوکس:
- سنسور نور (اتولایت) و سنسور باران، چراغهای LED و تنظیم ارتفاع چراغهای جلو.
- صندلی راننده ۶ حالته برقی، صندلی سرنشین دستی، مجهز به گرمکن صندلیهای جلو و فرمان کمکی برقی.
- سقف پانورامیک بزرگ با قابلیت توقف خودکار سانروف در مواقع اضطراری، ورود بدون کلید (Keyless Entry) و استارت دکمهای، تهویهمطبوع اتوماتیک با قابلیت پاکسازی هوای کابین.
- آینههای جانبی برقی تاشو با گرمکن، جلو آمپر تمام دیجیتال، دسته دنده الکتریکی.
اگرچه سایپا P441 با پکیج بسیار کاملی از امکانات عرضه میشود، اما برخی شایعات از عدم عرضه تیپهای فول آپشن کامل حکایت دارند و نبود امکاناتی مانند درِ صندوق عقب برقی میتواند از جمله نقدهای وارده به نسخه مونتاژی باشد.
زمان عرضه و رقبا در بازار
با توجه به انتشار کاتالوگ و آغاز رسمی فرآیند فروش و پیشپرداخت، به نظر میرسد زمان زیادی تا عرضه رسمی سایپا P441 به بازار باقی نمانده باشد. پیشپرداختهای اعلام شده از سوی سایپا، کارشناسان را به این نتیجه رسانده است که قیمت نهایی این کراساوور مونتاژی احتمالاً در محدوده ۲ میلیارد تومان خواهد بود اما در شرایط فعلی قیمتی بازار انتظار داریم این رقم بالاتر نیز باشد. در اواخر تابستان امسال سایپا این خودرو را با پیشپرداخت حدودی یک میلیارد تومان پیش فروش کرد و موعد تحویل خودرو زمستان سال جاری اعلام شده بود.
رقابت در کلاس کراساوورهای مونتاژی
سایپا P441 به یک میدان رقابت بسیار داغ و شلوغ وارد میشود. این کلاس از بازار میزبان محصولات مونتاژی متعددی است که هرکدام با ویژگیهای خاصی مانند لوکس بودن، اقتصادی بودن یا اسپرت بودن، برای جلب نظر مشتری تلاش میکنند. مهمترین رقبای P441 در بازار عبارتند از:
فیدلیتی الیت: محصول بهمن موتور، با بازار خوب فروش.
دیگنیتی پرستیژ: دیگر محصول بهمن موتور با طراحی کوپه کراساوور منحصر به فرد.
تیگو ۷ پرو مکس: کراساوور پرقدرت مدیران خودرو که یک رقیب مستقیم در بخش فنی و امکانات محسوب میشود.
سایپا P441 با برگ برنده توان فنی بالا (شتاب عالی و قدرت مناسب) و امکانات ایمنی پیشرفته، میتواند سهم قابل توجهی از این بازار رقابتی را به خود اختصاص دهد، به شرطی که شبکه خدمات پس از فروش سایپا پشتیبانی مناسبی از آن به عمل آورد.
نتیجهگیری
پروژه P441 یا همان چانگان CS55 پلاس، گامی بزرگ برای سایپا است تا با یک محصول مدرن، پرقدرت و زیبا به بخش پرسود کراساوورها بازگردد. ترکیب طراحی تهاجمی اروپایی-چینی، موتور ۱.۵ لیتری GDI با توان بالا، و لیست بلندبالایی از امکانات ایمنی و رفاهی، این خودرو را به یکی از جذابترین گزینههای بازار تبدیل میکند. موفقیت نهایی P441 بیش از هر چیز به قیمت نهایی رقابتی و تعهد سایپا در حفظ کیفیت مونتاژ و ارائه خدمات پس از فروش وابسته خواهد بود.
نظر شما در خصوص این خودرو چیست؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاهها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.
مطالب مرتبط:
- بررسی سایپا 441P یا چانگان CS55 پلاس مونتاژی
- اولین شرایط فروش سایپا 441P (چانگان CS55 پلاس)، شهریور 1404
- چانگان CS55 پلاس جدید با ظاهری جذابتر به میدان آمد
- چانگان CS55 پلاس محبوبترین چینی وارداتی بازار ایران، فیس لیفت شد

source
برچسب ها :سایپا
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0