خودروسازان چینی در کدام کشورها با سرعت بالایی در حال رشد هستند؟
منتشر شده در 04 آبان 1404 ساعت 10:00 در سالها و به ویژه ماههای اخیر، فروش خودروسازان چینی در بازار اروپا به تدریج در حال افزایش بوده است. این موضوع سبب شده توجه رسانهها به گسترش حضور خودروسازان چینی در اروپا جلب میشود. اما واقعیت این است که جنگ اصلی بین شرکتهای چینی و سایر
منتشر شده در 04 آبان 1404 ساعت 10:00

در سالها و به ویژه ماههای اخیر، فروش خودروسازان چینی در بازار اروپا به تدریج در حال افزایش بوده است. این موضوع سبب شده توجه رسانهها به گسترش حضور خودروسازان چینی در اروپا جلب میشود. اما واقعیت این است که جنگ اصلی بین شرکتهای چینی و سایر رقبای مطرح بینالمللی نه در قارههای پیشرفته، بلکه در بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه جریان دارد. دادههای جدید گویای آن هستند که چین به شکلی آرام و پیوسته در حال تبدیل شدن به قدرتی بزرگ در میان مشتریان آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه، آسیای مرکزی و جنوب شرق آسیاست.
تمرکز خودروسازان چینی بر بازارهای اقتصادی و حساس به قیمت
موفقیت خودروسازان چینی در این مناطق تصادفی نیست. به دلیل شرایط اقتصادی و میانگین درآمد سرانه، در این مناطق قیمت اهمیت بسیار زیادی برای عموم مشتریان دارد. در کشورهای در حال توسعه، مصرف کنندگان به طور طبیعی نسبت به قیمت حساستر هستند و آن را جزو اولویتهای اصلی خود در انتخاب خودرو بدانند. همین موضوع باعث شده مدلهای ساخت چین به خاطر قیمت تمامشده به مراتب کمتر، با اختلافی قابل توجه نسبت به رقبای اروپایی، ژاپنی، کرهای و آمریکایی ارزانتر و پرمشتری تر باشند. این مزیت قیمتی در بخش خودروهای برقی (EV) حتی پررنگتر است و چینیها توانستهاند با عرضه مدلهای اقتصادی، بخش بزرگی از بازار کشورهای مناطق مذکور را به خود اختصاص دهند.

برندگان و بازندگان کدام شرکتها هستند؟
دادههای آماری نشان میدهد که قربانیان اصلی رشد سریع برند های چینی، خودروسازان بزرگ و باسابقه هستند. برند هایی مانند تویوتا، نیسان، هوندا، میتسوبیشی و سوزوکی از ژاپن، هیوندای و کیا از کره جنوبی و فیات، رنو و فولکس واگن از اروپا بیشتر از سایرین سهم خود را از بازارهایی که برشمردیم، از دست دادهاند. حتی شورولت و فورد آمریکا نیز از این یورش در امان نماندهاند. البته باز هم باید تأکید کنیم که این تغییر سلیقه مصرف کنندگان – از برندهای سنتی و باسابقه به برند های چینی – نه در بازارهای پیشرفته، بلکه در کشورهای در حال توسعه رخ داده است.
رشد چشمگیر در بازارهای کلیدی
خودروسازان چینی در اروپا هم به تدریج جای پای خود را محکمتر میکنند. طبق دادههای رسمی، سهم چینیها از بازار اروپا تا آگوست ۲۰۲۵ به حدود ۵ درصد رسیده است. اما در بازارهایی مانند برزیل، تایلند، اسرائیل و حتی استرالیا حضور خودروسان چینی بسیار پررنگتر هم شده است.
در برزیل که بزرگترین بازار خودروی آمریکای لاتین به شمار میآید، سهم برندهای چینی از ۶.۸ درصد در بازه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۴ به ۹.۱ درصد در مدت مشابه سال جاری رشد کرده است. اگر فروش این برندها را با هم جمع کنیم، چینیها پس از فیات، فولکس واگن و شورولت در رتبه چهارم فروش کل خودروسازان برزیل قرار میگیرند. در استرالیا نیز سهم خودروهای چینی تا سپتامبر ۲۰۲۵ به ۱۶.۷ درصد افزایش یافته که ۵.۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۴ است.

عقبنشینی برندهای سنتی
در کشورهایی مانند اوکراین، برندهای سنتی همچون تویوتا و رنو بخشی از سهم خود را به بی وای دی واگذار کردهاند؛ سهم این برند چینی از ۳ درصد در سال ۲۰۲۴ به ۷.۷ درصد در سال جاری افزایش یافته است.
در شیلی شورولت جایگاه خود را به برندهای چینی مانند گریت وال و چانگان باخته است. در کلمبیا، بی وای دی به جمع ده برند پرفروش بازار پیوسته و فورد را به بیرون از جدول دهگانه هدایت کرده است! در اندونزی نیز این برند موفق شده رتبه ششم بازار را از آن خود کند.
| سهم برندهای چینی از بازار کشورهای آمریکایی و سایر کشورهای غیراروپایی | |
| کشور | سهم بازار برندهای چینی |
| تایلند | ۳۲.۴٪ |
| اسرائیل | ۳۲.۰٪ |
| شیلی | ۳۰.۹٪ |
| اکوادور | ۲۹.۹٪ |
| اروگوئه | ۲۶.۴٪ |
| پاناما | ۲۶.۰٪ |
| استرالیا | ۱۶.۷٪ |
| امارات متحده عربی | ۱۶.۰٪ |
| آفریقای جنوبی | ۱۵.۰٪ |
| اوکراین | ۱۲.۷٪ |
| اندونزی | ۱۲.۲٪ |
| نیوزیلند | ۱۲.۱٪ |
| عربستان سعودی | ۱۱.۸٪ |
| کلمبیا | ۱۱.۲٪ |
| برزیل | ۹.۱٪ |
| مکزیک | ۷.۷٪ |
| مالزی | ۶.۷٪ |
بازارهایی که رشد خودروسازان چینی در آنها سریعتر است
اگرچه برخی کشورها هنوز تحت سلطه کامل برندهای چینی قرار نگرفتهاند، اما روند رشد سهم آنها از بازار بسیار سریع است. به عنوان مثال، در اروگوئه سهم خودروسازان چینی نسبت به سال گذشته ۱۲.۶ درصد افزایش یافته، در حالی که در اسرائیل این رشد ۱۱.۵ درصد بوده است.
| بازارهایی که سهم خودروسازان چینی از آنها به سرعت در حال افزایش است | |
| کشور | تغییر سهم بازار ۲۰۲۵ نسبت به ۲۰۲۴ |
| اروگوئه | +۱۲.۶٪ |
| اسرائیل | +۱۱.۵٪ |
| اندونزی | +۶.۵٪ |
| اوکراین | +۶.۲٪ |
| استرالیا | +۵.۳٪ |
بر اساس تحلیل فیلیپه مانوز، کارشناس صنعت خودرو در مؤسسه تحقیقاتی JATO Dynamics، رقابت میان خودروسازان چینی و برندهای جهانی، در سکوت و به دور از هیاهوی رسانهها، در کشورهای در حال توسعه در حال رقم خوردن است. در شرایطی که اروپا تنها میدان تبلیغاتی این رقابت لقب گرفته، نبرد واقعی در خیابانهای سائوپائولو، بانکوک، جاکارتا و چند پایتخت دیگر جریان دارد. به نظر میرسد در آینده نزدیک، برندهایی مانند بی وای دی، چانگان، ام جی و گریت وال نه تنها در بازارهای نوظهور، بلکه در سراسر جهان، رقبای جدی و همتراز با برندهای ژاپنی و اروپایی خواهند بود.


source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0