سدان EREV آفتاب خودرو چه مزایایی دارد؟ نگاهی به نقاط قوت مزدا EZ-6
منتشر شده در 07 آبان 1404 ساعت 17:45 عکاس علیرضا پاداش مزدا EZ-6، تنها سدان EREV آفتاب خودرو است که قرار است به زودی در خیابان های ایران شاهد آن باشیم. در ادامه به بررسی مزایا آن می پردازیم. سال گذشته که شرکت مزدا از محصولی جدید مدرن رونمایی کرد که محصولی کاملا مدرن و
منتشر شده در 07 آبان 1404 ساعت 17:45
عکاس
علیرضا پاداش

مزدا EZ-6، تنها سدان EREV آفتاب خودرو است که قرار است به زودی در خیابان های ایران شاهد آن باشیم. در ادامه به بررسی مزایا آن می پردازیم.
سال گذشته که شرکت مزدا از محصولی جدید مدرن رونمایی کرد که محصولی کاملا مدرن و جذاب بود و به نوعی در پی همکاری های گسترده چانگان و مزدا به تولید رسیده بود. محصولی که هم قوای محرکه بسیار جذابی داشت، هم طراحی بروزی بروز و مدرنی را ارائه می کرد، هم سطح امکانات بالایی را در اختیار سرنشینان قرار می داد و هم توانست تصور بسیاری از افراد را نسبت به محصولات مزدا تغییر دهد. این محصول در حقیقت همان مزدا EZ-6 است که عرضه آن در بازارهای جهانی مصادف شد با واردات محصولات مزدا توسط شرکت آفتاب خودرو و در مدت زمان نسبتا کوتاهی روند واردات آن به ایران آغاز شد.
برای آنکه بیشتر با این خودرو آشنا شویم لازم است بدانیم که مزدا EZ-6 جدیدترین و بزرگترین سدان کمپانی ژاپنی مزدا است که همانطور که گفته شد در پی همکاری این شرکت با چانگان بر اساس پلتفرم EPA1 توسعه یافته است. پلتفرمEPA1 تحت مالکیت چانگان بوده و مزدا خودروی خود را براساس آن ساخته است.
اما این سدان EREV آفتاب خودرو چه مزایا دیگری دارد که می تواند ارزش خرید آن را بالا ببرد؟ در ادامه به برخی از نقاط قوت مزدا EZ-6 می پردازیم.
طراحی بیرونی و داخلی بسیار جذاب
در این خودرو به بهترین شیوه خطوط طراحی مزدا با الگو های جدید اجرا شده است اما با تغییراتی محسوس و نامحسوس. می توان گفت مزدا EZ-6 جزء اولین محصولات مزدا بوده که چراغ های آن بر اساس الگوی چراغ های دوقسمتی طراحی شده است. چراغ های اصلی همانند دیگر محصولاتی که از این الگو پیروی می کنند بسیار نازک و کم عرض نشده بلکه با نوع طراحی خود به ببینده القا می کند که مزدا EZ-6 از همان الگوی سنتی تک بخشی بودن چراغ پیروی می کند.

در نمای پشتی مزدا کمی متفاوت عمل کرده است. سبک طراحی ای که در چراغ های به هم پیوسته در سدان EREV آفتاب خودرو بکار رفته که ممکن است برای همه افراد جذاب نباشد اما در داخل بخش اصلی چراغ های عقب همان الگوی همیشگی دایره ای را شاهد هستیم. سپر عقب را دیفیوزری با پوشش بالا تشکیل می دهد که بر روی آن خطوطی مشبک وجود دارد و بخش زیرین دیفیوزر از بخش های به شکل خروجی هوای تشکیل شده است. یکی از نکاتی که مزدا EZ-6 را بسیار متفاوت می سازد بال عقب آن است که با دکمه داخل کابین باز و بسته می شود.

سبک طراحی کابین بر خلاف ظاهر بیرونی خودرو از الگو های پیچیده ای ساخته نشده و طراحی به نسبت مینی مال(ساده ولی مدرن) دارد. در این خودرو همانند ترند روز کلاستر و مالتی مدیایی جدا از هم هستند. متریال استفاده شده در اکثر بخش های کابین این خودرو سافت تاچ بوده که همانطور از مزدا انتظار می رود از کیفیت چشم گیری برخودار است. طبق تصاویر که از کابین این خودرو موجود می باشد دو طیف رنگی خاکستری تیره با قهوه ای و خاکستری تیره با سفید برای کابین این خودرو قابل سفارش است.
بهره مندی از سیستم EREV در بخش تولید قوای محرکه
نسخه هیبرید جذاب ترین ژاپنی بازار ایران که مدل آن با نام اسکتندد رنج ۲۰۰ شناخته می شود از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و به همراه یک پیشرانه الکتریکی بهره می برد که مسئولیت اصلی تولید نیروی محرکه بر روی دوش پیشرانه الکتریکی بوده و پیشرانه بنزین نقش ژنراتور را ایفا خواهد کرد.
خروجی موتور الکتریکی که به چرخ های عقب انتقال می یابد ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور است. موتور بنزینی مزدا EZ-6 با ۹۳ اسب بخار قدرت وظیفه شارژ کردن باتری ۲۸.۴ کیلوات ساعتی را در اختیار دارد که در چرخه WLTC تنها ۰.۷۸ لیتری بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر می سوزاند. برد پیشرانه الکتریکی در حالتی که موتور بنزینی در دسترس نباشد تنها ۲۰۰ کیلومتر است و ظرفیت باتری نیز در ۲۰ دقیقه با شارژر سریع از ۳۰ به ۸۰ درصد می رسد.

شاید با خود بگویید که این سیستم مشابه سیستم های مورد استفاده در خودروهای هایبرید است اما باید بگوییم که این سیستم کاملا با خودروهای هایبریدی متفاوت است. در خودروهای هایبریدی معمولا پیشرانه الکتریکی و بنزینی به صورت موازی نیروی لازم برای حرکت را تولید می کنند و عملا در پیشرانه های هایبریدی موتور بنزینی در چرخه تولید قدرت حضور دارد اما در سیستم های برد افزا یا EREV موتور بنزینی صرفا نقش ژنراتور را ایفا کرده و مسئولیت شارژ کردن باتری ها را بر عهده دارد و تولید نیرو در خودروهای EREV بر عهده موتور الکتریکی است. همین موضوع باعث می شود که هم مصرف سوخت این خودروهای بسیار پایین باشد و هم با یک بار شارژ کامل باتری ها و ظرفیت کامل باک بنزین بتوان بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر پیمایش داشت.
پکیج کامل امکانات و آپشن
یکی دیگر از نقاط قوت مزدا EZ-6 این است که این خودرو با پکیج نسبتا کاملی از آپشن های ایمنی و رفاهی پا به ایران می گذارد که می تواند برای متقاضیان ایرانی جذاب باشد. برای آنکه بیشتر با امکانات سدان EREV آفتاب خودرو آشنا شویم لازم بدانیم که مواردی نظیر؛ ۱۰ کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، رادار خط خوان، اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، سقف شیشه ای با تیره شوندگی اتوماتیک، نمایشگر لمسی، تهویه سه کاناله اتوماتیک، صندلی های برقی جلو، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، سنسور نور، سنسور باران، نور بالای اتوماتیک، رادار تابلوخوان، کروز کنترل تطبیقی، اتوپارک، رانندگی خودکار بین خطوط، درِ صندوق عقب برقی، دسترسی صندلی برقی شاگرد از ردیف دوم، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع بیرون و داخل خودرو، تریم داخلی چرم، پاکسازی هوای کابین، فناوری LED چراغ ها، ماساژور صندلی های جلو، نور پردازی کابین، گرمکن فرمان و… تنها بخشی از آپشن های مزدا EZ-6 هیبرید به شمار می رود.
ویدیوی معرفی سدان EREV آفتاب خودرو
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0