بایک X9 ؛ مشخصات فنی + امکانات
منتشر شده در 12 آبان 1404 ساعت 13:30 عکاس علیرضا پاداش بایک X9 محصولی چینی است که گروه بهمن آن را برای بازار ایران مونتاژ می کند و اولین بار در نمایشگاه خودرو ۱۴۰۲ اصفهان از آن رونمایی کرد. درباره بایک X9 بایک را باید یکی از پیشروترین خودروسازان چینی بدانیم که در بازار های
منتشر شده در 12 آبان 1404 ساعت 13:30
عکاس
علیرضا پاداش

بایک X9 محصولی چینی است که گروه بهمن آن را برای بازار ایران مونتاژ می کند و اولین بار در نمایشگاه خودرو ۱۴۰۲ اصفهان از آن رونمایی کرد.
درباره بایک X9
بایک را باید یکی از پیشروترین خودروسازان چینی بدانیم که در بازار های صادراتی هدف خود نیز حضور فعالی دارد، هر چند که خودروهای سواری بایک در بازار ایران آنچنان مورد استقبال قرار نگرفتند و به دلایل مختلفی مصرف کننده ایرانی به محصولات بایک روی خوش نشان نداد. اما عمده شهرت بایک در بازار چین به واسطه شراکت با خودروسازان نامداری نظیر مرسدس بنز، گروه فولکس واگن و هیوندای بوده که با مونتاژ محصولات آنان فرصت های زیادی حتی در بازار های صادراتی نصیب گروه بایک شده است. اما تمام ماجرا به این موضوع ختم نمی شود بر خلاف بخش سواری بایک زیر مجموعه تجاری اش یعنی فوتون کاملاً در بین ما ایرانی ها نام آشناست که در یک دهه اخیر همکاری تنگاتنگی با مونتاژکاران ایرانی داشته و توانسته به سهم قابل ملاحظه ای در بازارخودرو های کار و تجاری ایران برسد.

زمینه ورود بایک X9 به بازار ایران در سال ۱۴۰۲ رقم خورد، در نمایشگاه خودرو اصفهان آن سال گروه بهمن از بایک X9 رونمایی کرد و در اوایل سال ۱۴۰۳ برای اولین بار این کشنده مونتاژی به متقاضیان عرضه شد. جالب است بدانید که در سال ۲۰۲۴ میلادی بایک X9 موفق شده عنوان بهترین کشنده بازار چین را از آن خود کرده و بالاتر از سایر هموطنانش ظاهر شود. بنا به اعلام منابع چینی پلت فرم و شاسی بایک X9 تماماً توسط برند بایک مورد توسعه و مهندسی قرار گرفته و به نوعی باید بایک X9 را اولین تجربه مستقیم برند بایک در حیطه کار و تجاری بدانیم که در بازار چین تولید و فروش این کشنده توسط زیر برند بیجینگ سپرده شده است.
طراحی و ابعاد بدنه بایک X9

در طراحی بیرونی بابک X9 سعی شده تا با استفاده از المان های لوکس و به روز متفاوت تر از سایر هموطنان خود باشد. در نمای جلویی چراغ ها طراحی خشن و گیرایی دارند، و چراغ خطی دی لایت در قسمت بالایی کاسه چراغ خودنمایی می کنند. به علاوه این که بر روی سقف و قسمت پایینی سپر دو مجموعه چراغ قابل مشاهده است. در نمای جلویی شاهد استفاده از تزئینات کرومی، فلاپ های پلاستیکی همرنگ بدنه و ارتفاع بلند سقف هستیم تا وجه تمایز بایک X9 با سایر رقبای هموطن خود که سعی در اقتصادی بودن دارند نمایان شود. در تمامی بخش های بدنه بایک ایکس ۹ و بلاخص بر روی قسمت هایی نظیر؛ درب ها، آینه ها و فلاپ های کناری سعی شده تا با ایجاد خطوط متعدد هم به مقوله زیبایی شناسی و پرهیز از سادگی پرداخته شود و هم آیرودینامیک کامیون به طور ویژه ای مورد توجه باشد. بنا به اعلام بایک ضریب آیرودینامیک بایک X9 برابر با ۰.۵۲ است که این موضوع درکنار مواردی همچون سبک سازی، صرفه اقتصادی در مقیاس تجاری، بهره وری در مصرف سوخت، ایمنی، و عملکرد قابل قبول در حوزه هوشمند بودن و… باعث شده عنوان کامیون سال ۲۰۲۴ بازار چین به بایک X9 برسد. در قسمت ریش کامیون یا چرخ پنجم با بررسی نمای عقبی بایک X9 متوجه می شویم که ریش بایک X9 در قسمت جلویی شاسی قرار گرفته است که می توان انتظار پایداری بهتر، احتمال قیچی شدن کمتر و شعاع گردش کمتر را برای بایک X9 متصور شد.

ابعاد بابک X9 به ترتیب طول، عرض و ارتفاع برابر است با؛ ۶۲۵۰×۲۵۵۰×۳۹۵۰ میلی متر و فاصله بین دو محور نیز ۳۸۰۰ میلی متر عنوان شده است. با توجه به تعداد و ارقام ذکر شده می توان انتظار داشت که بایک X9 در زمینه فضای داخلی و فضای مورد نیاز برای استراحت راننده و سرنشین خواهد توانست رضایت نسبی آنان را جلب کنند.
مشخصات فنی بایک X9

بایک X9 را باید یک کامیون سقف بلند ۴۴ تن و با مجموعه فنی قدرتمند قلمداد کنیم، پیشرانه ۱۲۹۰۰ سی سی توربو شارژر ساخت کامینز مونتاژ فوتون وظیفه تامین نیروی مورد نیاز بایک X9 را دارد. این پیشرانه توانایی تولید ۵۶۰ اسب بخار و ۲۶۰۰ نیوتن متر گشتاور را داشته و یک گیربکس اتوماتیک ۱۲ سرعته ساخت ZF با ریتاردر ۵ مرحله ای هیدرولیکی مکمل این قوای فنی خواهد بود. این گیربکس از جدید ترین و آخرین ساخته های ZF بوده که در بازار های جهانی با نام TRAXON شناخته می شود. که در بازار چین این جعبه دنده فوتون مونتاژ شده و در طیف وسیعی از کشنده های چینی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ZF دراین نسل از گیربکس خود سعی کرده تا با استفاده از داده های ای سی یو و یونیت های کنترلی کشنده نهایت بهره وری و بازدهی بیشتری را فراهم کند. طبق اعلام بایک این مجموعه فنی تست های طولانی را پیش قرار گرفته و جالب است بدانید که این مجموعه فنی در بهمن امپاور نیز مورد استفاده قرار گرفته است. سیستم تعلیق BAIC X9 در محور جلو از فنر تخت پارابولیک مجهزبه میل موجگیر و کمک فنر های هیدروتلسکپی بوده و در محورعقب سیستم تعلیق متشکل از سیستم تعلیق بادی با ۴ بالشتک هوا باقابلیت هایی همچون سیستم تنظیم ارتفاع و میل موجگیر و کمک فنر های هیدروتلسکپی است.
| عنوان | مقدار | 
| برند | بایک | 
| مدل | X9 | 
| مونتاژ کننده | گروه بهمن/ بهمن دیزل | 
| سال تولید | ۱۴۰۴ | 
| حجم موتور | ۱۲۹۰۰ سی سی | 
| سازنده پیشرانه | کامینز | 
| کد فنی پیشرانه | X135NS5-560 | 
| تعداد سیلندر | ۶ | 
| سیستم سوخت رسانی | انژکتور/ کانال مشترک ساخت بوش | 
| فناوری پیشرانه | توربو شارژر/اینترکولر/سیستم کنترل آلایندگی | 
| قدرت | ۵۶۰ اسب بخار | 
| گشتاور | ۲۶۰۰ نیوتن متر | 
| نسبت تراکم پیشرانه | ۱۸.۴:۱ | 
| سازنده گیربکس | ZF | 
| کد فنی گیربکس | ZF-12TX2621TD | 
| نوع گیربکس | ۱۲ سرعته اتوماتیک با ریتاردر ۵ مرحله ای هیدرولیکی | 
| تعلیق جلو | فنرتخت چند لایه پارابولیک با میل موجگیر و کمک فنر هیدروتلسکپی | 
| تعلیق عقب | سیستم تعلیق بادی با ۴ بالشتک هوا با سیستم تنظیم ارتفاع و میل موجگیر و کمک فنر هیدروتلسکپی | 
| انتقال قدرت | محور عقب | 
| طول | ۶۲۵۰ میلی متر | 
| عرض | ۲۵۵۰ میلی متر | 
| ارتفاع | ۳۹۵۰ میلی متر | 
| فاصله محوری | ۳۸۰۰ میلی متر | 
| حجم باک (مجموعا) | ۱۰۵۰ لیتر | 
| جنس باک | آلومینیوم | 
| وزن خالص کشنده | ۷۹۵۰ کیلوگرم | 
| وزن ناخالص کشنده | ۱۸۰۰۰ کیلوگرم | 
| حداکثر ظرفیت محور جلو | ۷۰۰۰ کیلوگرم | 
| حداکثر ظرفیت محور عقب | ۱۳۰۰۰ کیلوگرم | 
| مجموع وزن ترکیبی ناخالص قانونی | ۴۴۰۰۰ کیلوگرم | 
| دینام (ولت/آمپر) | ۲۸/۱۱۰ | 
| باتری (ولت/آمپر) | ۱۲/۲۲۰ | 
| نوع تایر | تیوبلس | 
| سایز و نوع رینگ | آلومینیومی ۲۲.۵ اینچ | 
| استاندارد آلایندگی | یورو ۵ | 
| سیستم ترمز | دیسکی دومداره | 
| برند مادر | گروه بایک | 
| کشور مادر | چین | 
طراحی کابین بایک X9

درون کابین بایک X9 کلیات طراحی به روز و ارگونومیگ احساس می شود، غربیلک فرمان از طراحی چهار شاخه بهره برده و برروی آن از متریال های تزئینی همچون؛ چرم دورنگ و کرومی نیز استفاده شده است. به علاوه این که کلید های کنترلی سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل تطبیقی نیز بررسی غربیلک فرمان بایک X9 قابل مشاهده خواهند بود. کلاستر به صورت تمام دیجیتال بوده و کیفیت و خوانایی قابل قبول خواهد بود، و در قسمت میانی داشبورد مانیتور نیز ۱۳.۵ اینچی سیستم مالتی مدیا جا خوش کرده است. مجموعه داشبورد طراحی راننده محور و ارگونومیکی داشته و به رسم نسل جدید محصولات کار و تجاری شاهد فضا سازی های متعددی جهت سهولت راننده و سرنشین هستیم. پالونی وسط کابین بایک X9 به رسم اکثر محصولات بروز حذف شده است.
فصل صفر ، قسمت دوم؛ اجزای تشکیل دهنده یک خودروی برقی چیست و چگونه کار میکند؟
صندلی های BAIC X9 از ابعاد از راحتی مناسبی برخوردار هستند و از قابلیت هایی نظیر؛ گرمکن، سردکن و تنظیمات در چند جهت بهره می برند. اما باید به این موضوع اذعان کنیم که کیفیت متریال مورد استفاده در کابین صرفا مناسب بوده و به با کیفیتی رقبای اروپایی موجود در بازار نخواهد بود. در نهایت باید به فضای استراحت راننده اشاره بپردازیم که فضای استراحت پیش بینی شده مناسب ارزیابی خواهد شد و در این بخش از کابین بایک X9 مواردی همچون؛ چراغ مطالعه، تشک با قابلیت تنظیم، پرده آفتاب گیر، پورت خروجی شارژ و …. جانمایی شده است.
امکانات ایمنی و رفاهی BAIC X9
| امکانات ایمنی | ترمز های دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز اتوماتیک، سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک(AEBS)، سیستم کنترل پایداری(ESC)، سیستم خشک کن هوا، ترمز هوشمند موتور و ریتاردر ۵ حالته هیدرولیک گیربکس، سیستم هشدار حرکت بین خطوط (LDWS)، رادار نقطه کور (BSD)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)، کروز کنترل تطبیقی(ACC)، محدود کننده سرعت، سیستم کنترل فشار باد تایرها(TPMS)، ترمز پارک برقی(EPB)، دوربین ۳۶۰ درجه، تاییدیه ADR براساس استاندارد اروپا برای حمل کالا های خطرناک، تاییدیه استحکام کابین بر اساس استاندارد اروپا | 
| امکانات رفاهی | سیستم استارت استاپ و ورود و خروج بدون کلید، چراغ های ال ای دی با سیستم روشنایی خودکار، شارژر وایرلس، دسته تعویض دنده پشت فرمان، مالای مدیا ۱۳.۵ اینچی، رهیاب، بلوتوث، کلاستر دیجیتال، پورت های خروجی شارژ و انتقال دیتا، آلارم دنده عقب، چراغ رانندگی در روز، مه شکن های جلو و عقب، شیشه بالابر های برقی، صندلی راننده و سرنشین جلو پنوماتیک با قابلیت تنظیم در ۸ جهت، تنظیم پشتی و گودی کمر صندلی راننده و سرنشین جلو، گرمکن و سردکن صندلی ها، آینه های جانبی برقی با گرمکن، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم گاز در جا، بخاری و کولر درجا، یخچال مسافرتی، مایکروویو، بادگیر سقف، حفاظ جانبی، قطع کن باتری و…. | 
مزایا و معایب بایک X9
| مزایا | طراحی به روز تر از سایر رقبای مونتاژی چینی، کیفیت قابل قبول ادوات و تزئینات، دارا بودن پشتیبانی گروه بهمن، لیست قابل قبول امکانات ایمنی و رفاهی، قوای فنی قدرتمند | 
| معایب | وجود تردید هایی در مورد دوام، قیمت بالا نسبت به سایر رقبای مونتاژی و دست دوم اروپایی، کیفیت متوسط متریال داخل کابین، ناشناخته بودن برند در بین مصرف کنندگان ایرانی | 
قیمت بایک X9
| قیمت بازار (۲۶/۰۷/۱۴۰۴) | ۸.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان | 
| قیمت کارخانه (۲۶/۰۷/۱۴۰۴) | ۶.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان (قیمت پایه آخرین عرضه در بورس کالا) | 
رقبای بایک X9
بایک X9 یک کشنده ۴۴ تن مونتاژی چینی با طراحی عامه پسند، لیست قابل قبولی از امکانات ایمنی و رفاهی و قوای فنی قدرتمند است که در برابر اکثر رقبای هموطن خود در مقوله های یاد شده برتری خواهد داشت. اما در مواردی همچون دوام قوای فنی و ادوات مورد استفاده باید همه چیز را به زمان سپرد تا پاسخ مشخص شود. هر چند که موفقیت بایک X9 در بازار به شدت رقابتی کار و تجاری ایران بسیار سخت بوده و کامیون بهمن دیزل باید به نبرد انبوهی از رقبای چینی و اروپایی نو و دست دوم خود برود. مضافاً بر این که میبایست نزد مصرف کننده ایرانی بهتراز قبل معرفی و بازاریابی شده و در دراز مدت امتحان خود را نیز پس بدهد. از رقبای مونتازی بایک X9 می توانیم به محصولاتی نظیر؛ بهمن امپاور، دیما، P9 کامل دیزل، دافران H7 نیوفیس، شاکمان X5000، پیلسان ۵۴۰، فوتون H5 و… اشاره کنیم.
بایک X9 را باید یک کامیون سقف بلند ۴۴ تن و با مجموعه فنی قدرتمند قلمداد کنیم، پیشرانه ۱۲۹۰۰ سی سی توربو شارژر ساخت کامینز مونتاژ فوتون وظیفه تامین نیروی مورد نیاز بایک X9 را دارد. این پیشرانه توانایی تولید ۵۶۰ اسب بخار و ۲۶۰۰ نیوتن متر گشتاور را داشته و یک گیربکس اتوماتیک ۱۲ سرعته ساخت ZF با ریتاردر ۵ مرحله ای هیدرولیکی مکمل این قوای فنی خواهد بود. این گیربکس از جدید ترین و آخرین ساخته های ZF بوده که در بازار های جهانی با نام TRAXON شناخته می شود.
ترمز های دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز اتوماتیک، سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک(AEBS)، سیستم کنترل پایداری(ESC)، سیستم خشک کن هوا، ترمز هوشمند موتور و ریتاردر ۵ حالته هیدرولیک گیربکس، سیستم هشدار حرکت بین خطوط (LDWS)، رادار نقطه کور (BSD)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HSA)، کروز کنترل تطبیقی(ACC)، محدود کننده سرعت، سیستم کنترل فشار باد تایرها(TPMS)، ترمز پارک برقی(EPB)، دوربین ۳۶۰ درجه، تاییدیه ADR براساس استاندارد اروپا برای حمل کالا های خطرناک، تاییدیه استحکام کابین بر اساس استاندارد اروپا.
سیستم استارت استاپ و ورود و خروج بدون کلید، چراغ های ال ای دی با سیستم روشنایی خودکار، شارژر وایرلس، دسته تعویض دنده پشت فرمان، مالای مدیا ۱۳.۵ اینچی، رهیاب، بلوتوث، کلاستر دیجیتال، پورت های خروجی شارژ و انتقال دیتا، آلارم دنده عقب، چراغ رانندگی در روز، مه شکن های جلو و عقب، شیشه بالابر های برقی، صندلی راننده و سرنشین جلو پنوماتیک با قابلیت تنظیم در ۸ جهت، تنظیم پشتی و گودی کمر صندلی راننده و سرنشین جلو، گرمکن و سردکن صندلی ها، آینه های جانبی برقی با گرمکن، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم گاز در جا، بخاری و کولر درجا، یخچال مسافرتی، مایکروویو، بادگیر سقف، حفاظ جانبی، قطع کن باتری و….
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
 - نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
 - نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
 





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0