۱۶ تصویر نمادین از تاریخچه F1 ؛ بخش اول
منتشر شده در 13 آبان 1404 ساعت 18:00 در طول ۷۵ سال قهرمانی خود تاکنون، F1 شاهد لحظات نمادین بیشماری چه در داخل و چه در خارج از پیست بوده است. از نبردهای هیجانانگیز گرفته تا رقابتهای شدید، از فورانهای احساسی گرفته تا تصادفات دراماتیک، این ورزش همچنان صحنههای فراموشنشدنی را به نمایش گذاشته است.
منتشر شده در 13 آبان 1404 ساعت 18:00

در طول ۷۵ سال قهرمانی خود تاکنون، F1 شاهد لحظات نمادین بیشماری چه در داخل و چه در خارج از پیست بوده است. از نبردهای هیجانانگیز گرفته تا رقابتهای شدید، از فورانهای احساسی گرفته تا تصادفات دراماتیک، این ورزش همچنان صحنههای فراموشنشدنی را به نمایش گذاشته است. بسیاری از این لحظات با دوربین ثبت شدهاند و این عکسها به خودی خود به افسانهای تبدیل میشوند؛ با ورود فرمول یک به مراحل پایانی هفتاد و پنجمین فصل خودش، در این نوشتار و مطلب بعدی، نگاهی به برخی از این تصاویر از روزهای اولیه تا دوران مدرن، میاندازیم.
اولین مسابقه قهرمانی: گرندپری بریتانیا ۱۹۵۰

به گزارش آخرین خودرو، در ۱۳ مه ۱۹۵۰، سیلورستون (Silverstone) میزبان اولین مسابقه از اولین دوره مسابقات قهرمانی جهان F1 بود. در طول ۷۰ دور، ۲۴ راننده در مقابل جمعیتی که تخمین زده میشد تا ۱۲۰۰۰۰ تماشاگر باشند، به رقابت پرداختند، در حالی که مهمانان معتبری از جمله پادشاه انگلستان و ملکه الیزابت در این مسابقه حضور داشتند. جوزپه نینو فارینا (Giuseppe Nino Farina) پیروز شد؛ در حالی که خوان مانوئل فانجیو (Juan Manuel Fangio)، دیگر راننده ایتالیایی تیم آلفا رومئو (Alfa Romeo)، پیشتاز بود، شکستگی لوله بنزین، قهرمان پنج دوره آینده جهان را مجبور به بازنشستگی کرد. این اولین پیروزی از سه پیروزی فارینا در آن فصل بود که در نهایت به اولین قهرمان این ورزش تبدیل شد.
اهدای آفتابگیر توسط گراهام هیل به جو سیفرت: گرندپری فرانسه ۱۹۶۸

گراهام هیل (Graham Hill) پیش از دور ششم مسابقات قهرمانی سال ۱۹۶۸ در پیست فرانسه، در صدر جدول ردهبندی قهرمانی قرار داشت. در مسابقهای که با مرگ غمانگیز جو شلسر (Jo Schlesser) پس از تصادف در دور دوم همراه بود، هیل به دلیل مشکلی در ماشینش، لوتوس (Lotus) خود را در دور چهاردهم از دور خارج کرد. با این وجود، به نظر میرسید این راننده بریتانیایی مشتاق است به همتیمیاش جو سیفرت کمک کند. سیفرت در کنار پیست توقف کرد و هیل برای کمک به رانندگی در خلاف جهت پاشش آب، آفتابگیر خود را به او داد، لحظهای که از آن زمان به تصویری مشهور از این دوره خاص در این ورزش تبدیل شده است.
هانت و لائودا: گرندپری بلژیک ۱۹۷۷

داستان نبرد جیمز هانت (James Hunt) و نیکی لائودا (Niki Lauda) برای کسب عنوان قهرمانی در سال ۱۹۷۶ به خوبی شناخته شده است، به همراه فراز و نشیبهای آن فصل که شامل بازگشت قابل توجه لائودا از یک تصادف وحشتناک در نوربرگرینگ (Nurburgring) بود و منجر به بازگویی این داستان در فیلم Rush محصول ۲۰۱۳ شد. علیرغم رقابت آنها در پیست، این دو راننده دوستیای خارج از مسابقه نیز داشتند. لائودا در ادامه هانت را به عنوان یک دوست صمیمی و صادق توصیف کرد، موضوعی که به نظر میرسد این عکس که در گرندپری بلژیک در سال ۱۹۷۷ گرفته شده است، آن را به تصویر میکشد.
جنگ چهار اسطوره برای قهرمانی: گرندپری پرتغال ۱۹۸۶

دهه ۱۹۸۰ شاهد ظهور برخی از نمادهای بزرگ این ورزش بود و پیش از گرندپری پرتغال ۱۹۸۶، چهار نفر از این ستارهها در یک عکس معروف ژست گرفتند، در حالی که همه آنها قبل از مسابقه هنوز برای کسب عنوان قهرمانی رقابت میکردند. آیرتون سنا (Ayrton Senna) از تیم لوتوس، آلن پروست (Alain Prost) از تیم مکلارن و زوج تیم ویلیامز یعنی نایجل منسل (Nigel Mansell) و نلسون پیکه (Nelson Piquet)، همگی در میان رقابت نزدیک قهرمانی، به دوربینها لبخند زدند. در نهایت، پروست بود که در این مسابقه تاج قهرمانی را از آن خود کرد.
قهرمانی پروست پس از تصادف با سنا: گرندپری ژاپن ۱۹۸۹

پس از پیروزی در سال ۱۹۸۶، پروست مجبور شد تا سال ۱۹۸۹ برای سومین قهرمانی جهان خود صبر کند که به شکلی دراماتیک و پس از برخورد بحثبرانگیز با سنا، همتیمی سابق او در تیم مکلارن، در سوزوکا (Suzuka) به دست آمد. این برخورد پروست را از مسابقه خارج کرد و این راننده فرانسوی متعاقباً در حالی که از MP4/5 خود دور میشد، توسط عکاسان شکار شد. در حالی که سنا به مسیر خود ادامه میداد، راننده برزیلی بعداً به دلیل cut کردن پیچ هنگام بازگشت به پیست، رد صلاحیت شد، به این معنی که عنوان قهرمانی به پروست رسید.
حمل سنا توسط منسل سنا: گرندپری بریتانیا ۱۹۹۱

یکی دیگر از تصاویر به یاد ماندنی آن دوران در سیلورستون ۱۹۹۱ رقم خورد. سنا به عنوان صدرنشین مسابقات قهرمانی به آخر هفته رسیده بود و با شروع فصل، امتیازات خود را با چهار پیروزی متوالی تقویت کرده بود. با این حال، زمان درخشش منسل در گرندپری بریتانیا فرا رسیده بود و تیم محبوب خانگی پیروز میدان شد. سنا در دور آخر سوخت خود را از دست داد اما همچنان در رتبه چهارم قرار داشت و پس از پرچم شطرنجی، سوار بر ویلیامزِ پیروزِ منسل، به طرز مشهوری به مسیر خود ادامه داد!
کلاس درس هاکینن و شوماخر با یکدیگر: گرندپری بلژیک ۲۰۰۰

بعدها در دهه ۱۹۹۰، رقابتی نمادین بین میکا هاکینن (Mika Hakkinen) از تیم مکلارن و مایکل شوماخر (Michael Schumacher) از تیم فراری شکل گرفت، رقابتی که اگرچه محترمانه بود اما نبردهای باورنکردنی را نیز در پیست رقم زد. شاید یکی از مشهورترین لحظات بین این دو در گرندپری بلژیک ۲۰۰۰ رخ داد، جایی که هاکینن از شوماخر سبقت گرفت و پیشتاز شد، در حالی که هر دو از ریکاردو زونتا (Ricardo Zonta)، راننده پشت سر، سبقت گرفتند. همانطور که این عکس پس از مسابقه نشان میدهد، این دو نفر پس از پیروزی هاکینن، عمیقاً در حال گفتگو دیده میشوند.
تبلور یک افسانه برای باتن: گرندپری برزیل ۲۰۰۹

وقتی فصل ۲۰۰۹ آغاز شد، جنسن باتن (Jenson Button) و تیم براونجیپی (Brawn GP) با شروع یک دوره پیروزی خیرهکننده و پیروزی در شش مسابقه از هفت مسابقه ابتدایی، شگفتیساز شدند. اگرچه باتن در آن فصل دیگر قهرمان نشد و رقبای تیم به او رسیدند اما همین موفقیت اولیه برای کسب اولین عنوان قهرمانیاش در مسابقه ماقبل آخر در برزیل کافی بود و صحنههای بهیادماندنی را رقم زد زیرا که قهرمان جدید جهان با چشمانی گشاده، موفقیت خود را جشن گرفت.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0