دیدگاه‌ها برای دنا معمولی ؛ معرفی + مشخصات فنی بسته هستند

دنا معمولی ؛ معرفی + مشخصات فنی

منتشر شده در 14 آبان 1404 ساعت 14:30 در این مطلب به بررسی دنا معمولی می پردازیم ؛ سدانی از ایران خودرو که به که توانست محبوبیت بسیاری برای خود دست و پا کند. شرکت ایران‌خودرو محصول دنا را به عنوان فیس‌لیفت سمند و در قالب خودرویی جدید به بازار ایران معرفی کرد. این خودرو

کد خبر : 115935
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 6 نوامبر 2025 - 3:21
دنا معمولی ؛ معرفی + مشخصات فنی


منتشر شده در 14 آبان 1404 ساعت 14:30

در این مطلب به بررسی دنا معمولی می پردازیم ؛ سدانی از ایران خودرو که به که توانست محبوبیت بسیاری برای خود دست و پا کند.

شرکت ایران‌خودرو محصول دنا را به عنوان فیس‌لیفت سمند و در قالب خودرویی جدید به بازار ایران معرفی کرد. این خودرو نسبت به سمند چهره و استایل جذاب‌تری داشت، اما در مقایسه با دنا پلاس نتوانست توجه خریداران را به خود جلب کند.

معرفی دنا

دنا خودرویی بود که شرکت ایران‌خودرو آن را به عنوان محصول جدید به بازار معرفی کرد، اما در اصل نسخه فیس‌لیفت سمند بود. با ارائه طراحی داخلی متفاوت و چهره اسپرت سعی شد توجه بیشتری نسبت به مدل‌های سورن و سمند جلب شود. این خودرو در سال ۱۳۹۳ رونمایی شد و مهم‌ترین تغییرات آن به بخش‌هایی مثل فرم چهره، چراغ‌ها و المان‌های نمای عقب به همراه داشبورد و رودری‌های جدید مربوط می‌شد.

دنا ؛ معرفی + مشخصات فنی

ایران‌خودرو قصد داشت با این تغییرات از پلتفرم و بدنه سمند محصولی جدید به وجود آورد تا هم آن را گران‌تر بفروشد و هم تنوع کم تولیدات خود را بالاتر ببرد. به هر حال دنا معمولی نسبت به سمند و سورن گزینه جذاب‌تری بود، اما کمی بعد مدل دنا پلاس وارد بازار شد و باعث شد دنا معمولی رفته‌رفته از دایره توجه مشتریان و حتی شرکت سازنده خارج شود و نهایتاً در سال ۱۴۰۱ به ایستگاه آخر زندگی خود برسد. در حال حاضر برای تمایز این محصول نسبت به دنا پلاس از لقب «معمولی» استفاده می‌شود.

طراحی بدنه دنا معمولی

دنا معمولی بر اساس بدنه سمند طراحی و تولید شد. طراحان تغییرات زیادی روی نمای جانبی اعمال نکردند و بیشترین تمرکز خود را روی نمای جلو و عقب گذاشتند. بنابراین المان‌هایی مثل چراغ‌ها، جلوپنجره، سپرها و برخی جزئیات دیگر در نمای جلو و عقب به طور کامل تغییر کردند تا دنا هرچه بیشتر از سمند و سورن متمایز شود.

دنا ؛ معرفی + مشخصات فنی

 این تحولات باعث شد دنا جذابیت بیشتری نسبت به سمند و سورن داشته باشد و فرم چهره خشن آن مورد توجه جوانان قرار گیرد. با این حال عدم تغییر نمای کناری به نوعی پاشنه آشیل این خودرو بود و همین مسئله باعث شد دنا پلاس به دلیل تغییرات جانبی گزینه جذاب‌تری باشد. به طور کلی، به عنوان یک خودروی نسبتاً اقتصادی، دنا طراحی بدنه زیبا و دلنشین‌تری نسبت به سمند و سورن ارائه می‌دهد، اما ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف بدنه کاملاً به چشم می‌آید؛ هرچند در بازار کم‌تنوع ایران نمی‌توان روی این موضوع خیلی مانور داد.

مشخصات فنی دنا معمولی

مشخصات فنی دنا معمولی با سمند EF7 تقریباً یکسان است. این خودرو از موتور ۱.۷ لیتری ۱۶ سوپاپ EF7 نیرو می‌گیرد که در نهایت ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

دنا معمولی برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به حدود ۱۳.۵ ثانیه زمان نیاز دارد و به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این شتاب چندان هیجان‌انگیز نیست، به‌ویژه در مقایسه با رقبایی مثل تندر ۹۰ و پژو پارس. میانگین مصرف سوخت نیز کمی بالاتر از حد متوسط است، اما نسبت به خودروهای قدیمی داخلی پرمصرف محسوب نمی‌شود.

دنا ؛ معرفی + مشخصات فنی

سیستم تعلیق دنا همان سیستم تعلیق سمند است، بنابراین سواری آن تغییر زیادی نکرده و یک سواری نسبتاً نرم و قابل قبول برای خودرویی اقتصادی ارائه می‌دهد. هندلینگ آن نیز در حد انتظار بوده و در مسیرهای مارپیچ با سرعت متعارف، اعتماد به نفس مناسبی به راننده می‌دهد.

البته باید توجه داشت که موتور EF7 تعمیرات پیچیده‌تری دارد و هزینه قطعات یدکی آن نیز بالاتر است. مواردی مثل آسیب دیدن واشر سرسیلندر بر اثر حرارت بالا در این موتور محتمل است که تعمیر آن هزینه‌بر خواهد بود.

طراحی کابین و امکانات دنا معمولی

با ورود به کابین دنا معمولی متوجه می‌شوید که داشبورد و رودری‌ها کاملاً متفاوت از سمند و سورن طراحی شده‌اند. داشبورد جدید به همراه رودری‌های متفاوت، کیلومترشمار مدرن‌تر و فرمان اختصاصی برای دنا طراحی شدند تا حس متفاوتی به سرنشینان منتقل کنند. طراحی داشبورد در زمان عرضه نسبت به محصولات مشابه ایران‌خودرو زیبا و لوکس‌تر بود، اما امروز عادی به نظر می‌رسد. با این حال، تزیینات طرح چوب و برخی جزئیات دیگر باعث شده کابین همچنان در بازه خودروهای اقتصادی دلنشین باشد. هرچند جنس متریال به‌کاررفته عمدتاً پلاستیک خشک است و امتیاز بالایی نمی‌گیرد.

دنا ؛ معرفی + مشخصات فنی

فضای کابین تقریباً مشابه سمند است و می‌تواند ۵ سرنشین بزرگسال را با محدودیت اندک جا دهد. صندوق عقب نیز با ۵۰۰ لیتر گنجایش، فضای بزرگی برای یک سدان جمع‌وجور فراهم کرده و جوابگوی نیاز یک خانواده ۵ نفره در سفر خواهد بود.
امکانات دنا معمولی شامل نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، ترمز ضدقفل ABS و EBD، دو کیسه هوای جلو، صندلی‌های برقی جلو، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی و… است. این امکانات برای خودرویی در سطح دنا قابل قبول بوده و آن را در رده خودروهای اقتصادی خوش‌آپشن قرار می‌دهد. البته کروز کنترل، ترمز دیسکی عقب و برخی تجهیزات دیگر به صورت سفارشی روی دنا معمولی قابل نصب بودند.

رقبای دنا معمولی

دنا معمولی یکی از سدان های ایران خودرو است که تنها نسخه جدید آن یعنی دنا پلاس به فروش می رسد و این تیپ دیگر در خط تولید این شرکت دیده نمی شود با این حال دنا معمولی را می توان در بازار ایران می توان رقیب با خودروهایی مانند ام‌وی‌ام ۵۵۰، سورن پلاس، لیفان ۶۲۰، شاهین دنده‌ای و… دانست.

سوالات متداول

دنا معمولی چه مشخصاتی دارد؟

دنا معمولی با موتور EF7 عرضه شده که ۱۱۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۳.۵ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. باک سوخت ۶۰ لیتری، سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون جلو، تعلیق محور پیچشی عقب و رینگ‌های ۱۵ اینچی از دیگر مشخصات آن هستند.

دنا معمولی چه امکاناتی دارد؟

نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، ترمز ضدقفل ABS و EBD، دو کیسه هوای جلو، صندلی‌های برقی جلو، تهویه اتوماتیک و آینه‌های جانبی تاشونده برقی از امکانات استاندارد این خودرو هستند. کروز کنترل و ترمز دیسکی عقب نیز به صورت آپشنال قابل نصب بودند.

source

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.