لیفان X50 ؛ معرفی + مشخصات فنی
لیفان X50 یکی از اولین کراساورهای کوچک چینی بود که با شمایل مدرن و رنج قیمتی خودروهای نسبتاً اقتصادی به ایران راه پیدا کرد. معرفی لیفان X50 لیفان X50 اولین بار در سال ۲۰۱۳ و در نمایشگاه خودروی گوانگجو رونمایی شد. این خودرو نسخه هاچبک و کراساور شده از سدان لیفان ۵۳۰ به شمار میآید
لیفان X50 یکی از اولین کراساورهای کوچک چینی بود که با شمایل مدرن و رنج قیمتی خودروهای نسبتاً اقتصادی به ایران راه پیدا کرد.
معرفی لیفان X50

لیفان X50 اولین بار در سال ۲۰۱۳ و در نمایشگاه خودروی گوانگجو رونمایی شد. این خودرو نسخه هاچبک و کراساور شده از سدان لیفان ۵۳۰ به شمار میآید که البته این سدان هیچگاه وارد بازار ایران نشد. شرکت کرمان موتور در سال ۱۳۹۴ اقدام به عرضه لیفان X50 کرد تا طرفداران خودروهای کراساور و شاسیبلند با بودجه محدود را به آرزوی خود برساند. اما رفتهرفته بروز برخی ایرادات مونتاژی و فنی و همچنین توجه کرمان موتور به عرضه محصولات جک باعث شد لیفان X50 به تدریج ارزش خود را در خط تولید از دست بدهد و نهایتاً در سال ۱۳۹۷ از خط تولید این شرکت خارج شد.
طراحی بدنه لیفان ایکس ۵۰
طراحی لیفان X50 تا حدی از دیگر محصولات لیفان متمایز است و در مجموع چهرهای خوشایند دارد. ظاهر خودرو متناسب و بهروز است و همین موضوع برای مشتریان ایرانی که از محصولات قدیمی داخلی دلزده شده بودند، کافی بود تا جذب طراحی زیبای این کراساور کوچک شوند.

در نمای جلو، بیشترین جلب توجه مربوط به تعداد بالای چراغهای LED در مجموعه چراغها است. چراغهای مهشکن جلو، راهنماها و چراغهای روشنایی روز از این فناوری بهره میبرند، در حالیکه چراغهای اصلی و چراغهای راهنما همچنان از لامپهای معمولی استفاده میکنند.
در نمای جانبی، خط شانه صعودی همراه با چند خط برجسته روی بدنه دیده میشود که به خودرو استحکام بیشتری میبخشد. باربندهای طولی سقف نیز نقش خود را به درستی ایفا کرده و در افزایش ابهت ظاهری این هاچبک کراساور کاملاً تأثیرگذار بودهاند. همه نسخههای لیفان X50 به رینگهای آلومینیومی ۱۵ اینچی مجهز هستند.

نمای عقب شاید کمهویتترین بخش خودرو باشد. برخی جزئیات اندک بهنظر میرسد از مدلهای غربی مانند کیا اسپورتیج نسل سوم و حتی آلفارومئو جولیتا وام گرفته شدهاند، بهویژه در طراحی چراغهای عقب که در آنها نیز LED برای چراغهای موقعیت و ترمز بهکار رفته است.
ابعاد لیفان X50 برابر با ۴۱۰۰ میلیمتر طول، ۱۷۲۲ میلیمتر عرض و ۱۵۴۰ میلیمتر ارتفاع است. فاصله محوری آن حدود ۲۵۵۰ میلیمتر و ارتفاع از سطح زمین که برای علاقهمندان این کلاس اهمیت زیادی دارد، ۲۰۸ میلیمتر است.
مشخصات فنی LIFAN X50
تمامی نسخههای لیفان X50 از موتور LF479Q2 بهره میبرند؛ یک موتور ۱.۵ لیتری (۱۴۹۸ سیسی) ۱۶ سوپاپه با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) و تزریق MPI. این موتور توانی معادل ۱۰۳ اسببخار در ۶۰۰۰ دور و گشتاور ۱۳۳ نیوتنمتر در بازه ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور تولید میکند.
این پیشرانه از نقاط قوت X50 به شمار میرود. واکنش اولیه مناسبی دارد، در دورهای متوسط آرام است و بالاتر از ۲۰۰۰ دور، چابکی خوبی نشان میدهد. در دورهای بالای ۳۰۰۰، واکنش پرقدرتتر میشود، اما صدای زیادی وارد کابین خواهد شد.
این خودرو هم با گیربکس دستی و هم با نمونه اتوماتیک CVT به بازار ایران آمده است. مدل CVT از لحاظ هماهنگی با موتور و هزینههای تعمیرات، دردسرهای نسبتاً زیادی برای مالکان به وجود آورده است. ضرایب دنده در گیربکس دستی، در دو دنده اول کوتاه و در سه دنده آخر بلند هستند؛ این موضوع باعث میشود از گشتاور موتور بهرهبرداری شود بدون آنکه مصرف سوخت افزایش چشمگیری داشته باشد. با این حال، دندهها کمی شل و بیدقت بهنظر میرسند؛ گویی گیربکس به چیزی متصل نیست. هنگام تعویض دنده، صدای اضافی نیز به کابین منتقل میشود. با این وجود، در مجموع میتوان گیربکس را قابل قبول دانست.

لیفان حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت را اعلام کرده است. مصرف سوخت ترکیبی کارخانهای ۶.۳ لیتر در صد کیلومتر و شتاب صفر تا صد نسخه دندهای حدود ۱۱ ثانیه است. شتاب صفر تا صد مدل اتوماتیک X50 نیز حدود ۱۲ ثانیه است که در هر دو حالت شتاب قابل قبول و نسبتاً مناسبی به حساب میآید. البته در عمل ممکن است میزان مصرف سوخت این خودرو تا ۷.۵ لیتر در شرایط ترکیبی افزایش یابد. ظرفیت باک ۴۲ لیتر و وزن خالص خودرو ۱۱۵۰ کیلوگرم نیز از دیگر مشخصات فنی X50 هستند.
با وجود ظاهر کراساور مانند، LIFAN X50 بیشتر برای رانندگی در جادههای آسفالت ساخته شده و کمتر به مسیرهای ناهموار میرود، هرچند ارتفاع و تعلیق آن امکان عبور از چنین مسیرهایی را فراهم میکند. در محیط شهری، سواری نرم و راحتی ارائه میدهد و سیستم تعلیق اولویت را بر جذب ضربات گذاشته است.
ارتفاع ۲۰۸ میلیمتری از سطح زمین مانع از آزار سرنشینان هنگام عبور از دستاندازها، چالهها، سنگفرشها یا جویهای کمعمق میشود، زیرا سیستم تعلیق ضربات را بهخوبی جذب میکند.
فرمان برقی است و در پیچهای سریع چندان ارتباطی با راننده برقرار نمیکند، اما برای پارک و مانور در شهر سبک و راحت است. سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون مستقل و عقب از نوع نیمهمستقل با بازوی کششی است. در پیچهای تند خودرو تمایل به کمفرمانی دارد و دماغه آن بهوضوح خم میشود، اما هرگز دچار خطای حرکتی نمیشود و بخش عقب نیز بهراحتی قابل کنترل است. بهدلیل ارتفاع زیاد، خودرو در برابر بادهای جانبی هم حساسیت نشان میدهد.
طراحی داخل کابین و امکانات
فضای داخلی X50 در نگاه اول خوشایند است، هرچند در لمس ادوات، برخی ایرادها خیلی زود خود را نشان میدهند. بعضی نمونههای این خودرو مشکلاتی در بخش درها و درِ صندوق داشتند. کیفیت پلاستیکها متوسط است و دقت مونتاژ نیز در مجموع چندان بالا به نظر نمیرسد.
مهمترین نقطه ضعف این خودرو موقعیت رانندگی است. این محصول از نظر ارگونومی برای بازارهای خارج از چین طراحی نشده و همین موضوع هنگام استفاده آشکار میشود. صندلی راننده قابلیت تنظیم ارتفاع دارد، اما حتی در پایینترین حالت نیز آنقدر بلند است که سر افراد قدبلند (حدود ۱۹۰ سانتیمتر) هم ممکن است با سقف برخورد کند. ستون فرمان نیز تنها در ارتفاع قابل تنظیم است و در بالاترین حالت باز هم ممکن است زانوی راننده با فرمان تماس پیدا کند. به بیان ساده، امکان رانندگی در موقعیت راحت خیلی محدود است.
به این مشکلات باید ابعاد کوچک صندلیها و فضای محدود کابین را نیز افزود. با وجود اینکه خودرو در کلاس B ابعاد مناسبی دارد، اما داخل آن تنگ بهنظر میرسد. صندلیها کوچک هستند و نشیمنگاه کوتاهی دارند.

در صندلیهای عقب شرایط کمی بهتر است، اما همچنان فضا چندان وسیع نیست. ارتفاع سقف در بخش عقب کمی محدودتر است. فضای عرضی مناسب است اما جای پا محدود است. صندلی میانی بهدلیل تونل نسبتاً تخت مزاحمت کمتری دارد، اما بالشتک سخت و مرتفع آن باعث کاهش راحتی سرنشین میشود. همچنین برای سرنشین میانی پشتسری وجود ندارد.
حجم صندوق عقب لیفان X50 تنها ۲۸۰ لیتر است، اما با خواباندن کامل پشتی صندلی عقب تا ۱۱۳۶ لیتر افزایش مییابد. با این حال، برای این رده قیمتی بهتر بود امکان تا شدن صندلیها به نسبت ۶۰:۴۰ نیز فراهم شود. زیر کف صندوق، لاستیک زاپاس هماندازه لاستیکهای اصلی قرار دارد، اما با رینگ فولادی.
از مهمترین امکانات لیفان X50 حاضر در بازار ایران میتوان به سنسور پارک عقب، دیلایت، ترمز ضد قفل ABS، سامانه EBD، ترمز کمکی هیدرولیکی، فرمان برقی، دو کیسه هوای جلو و سانروف در نسخه فولآپشن اشاره کرد.
رقبای لیفان X50
لیفان X50 در زمان عرضه اش در بازار ایران بهطور مستقیم با محصولاتی مثل امویام X22، جک S3 و همچنین امویام ۳۱۵ اکسلنت به رقابت میپرداخت اما اکنون به دلیل آن که دیگر در بازار ایران حضور ندارد، خدمات و قطعات آن به راحتی یافت نمی شود.
سوالات متداول
تمامی نسخههای X50 از موتور LF479Q2 بهره میبرند؛ یک موتور ۱.۵ لیتری (۱۴۹۸ سیسی) ۱۶ سوپاپه با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) و تزریق MPI. این موتور توانی معادل ۱۰۳ اسببخار در ۶۰۰۰ دور و گشتاور ۱۳۳ نیوتنمتر در بازه ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور تولید میکند.
از مهمترین امکانات لیفان X50 حاضر در بازار ایران میتوان به سنسور پارک عقب، دیلایت، ترمز ضد قفل ABS، سامانه EBD، ترمز کمکی هیدرولیکی، فرمان برقی، دو کیسه هوای جلو و سانروف در نسخه فولآپشن اشاره کرد.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0