آیا چراغها و برفپاککنها شعاع حرکتی خودرو برقی شما را کاهش میدهند؟
آیا نگران هستید که در یک روز بارانی یا هنگام تاریکی هوا با خودروی برقی خود بیرون باشید و مصرف باتری شما افزایش یابد؟ علت این نگرانی شما افسانه سرایی شبکههای اجتماعی است. افسانه رایج: «چراغها و برفپاککنها شعاع حرکتی خودرو را کاهش میدهند.» فرض کنید در یک شب تاریک و بارانی در حال رانندگی
آیا نگران هستید که در یک روز بارانی یا هنگام تاریکی هوا با خودروی برقی خود بیرون باشید و مصرف باتری شما افزایش یابد؟ علت این نگرانی شما افسانه سرایی شبکههای اجتماعی است.
افسانه رایج: «چراغها و برفپاککنها شعاع حرکتی خودرو را کاهش میدهند.»
فرض کنید در یک شب تاریک و بارانی در حال رانندگی هستید و اضطراب شعاع حرکتی (Range Anxiety) گریبانگیر شما شده است. با خود فکر میکنید، چقدر بهتر میشد اگر میتوانستید از مصرف برق زیاد چراغهای جلو و برفپاککنها دوری کنید. خب، شاید به این فکر بیفتید که چون چراغهای خیابان روشن هستند، فقط با چراغهای جانبی و روشن کردن گاهگاه برفپاککنها رانندگی را ادامه دهید.
اما نیازی به نگرانی نیست، زیرا این قطعات تأثیر بسیار ناچیزی بر شعاع حرکتی شما دارند. برفپاککنهای شیشه جلو حتی در بالاترین سرعت خود، تنها حدود ۱۰۰ وات برق مصرف میکنند؛ این سیستم دارای یک موتور ۱۲ ولتی است که کمتر از ۱۰ آمپر جریان میکشد. با این حساب، شما باید برفپاککنها را به مدت ۱۰ ساعت به صورت مداوم روشن نگه دارید تا نهایتاً یک کیلووات ساعت (kWh) از انرژی باتری خودروی برقیتان مصرف شود.

بسیاری یا در واقع اکثر خودروهای برقی امروزی مجهز به چراغهای LED هستند که حتی توان مصرفی کمتری دارند. بنابراین، با وجود اینکه ممکن است شما چراغها را برای مدت زمان بسیار طولانیتری نسبت به برفپاککنها روشن نگه دارید، باز هم این تجهیزات باعث نگرانی جدی در مورد کاهش شعاع حرکتی نخواهند شد.
بیشتر مصرف برق مربوط به چه بخشی است؟
بخشی که میتواند جریان برق بیشتری مصرف کند، سیستم ضد بخار شیشه (Demisting) است، به خصوص اگر خودروی شما فاقد پمپ حرارتی (Heat Pump) باشد. برای از بین بردن بخار، شما باید تهویه مطبوع (Air Conditioning) را برای خشک کردن هوا و بخاری مقاومتی (Resistive Heater) را برای گرم کردن آن همزمان روشن کنید.

اما اگر دکمه حداکثر ضد بخار (Max Demist) را بزنید، سیستم باید در عرض چند دقیقه شیشه را کاملا تمیز کند. پس از آن، میتوانید سیستم تهویه مطبوع را خاموش کرده و سرعت فن و حجم هوای گرم شده را به حداقل برسانید تا فقط دید شفاف شما حفظ شود. البته این وضعیت تا زمانی برقرار است که یک عالمه سگ بزرگ و خیس در عقب خودروی شما بخار تولید نکرده باشند!
عامل دیگری که به احتمال زیاد شعاع حرکتی خودروی برقی شما (یا مصرف سوخت در خودروهای احتراق داخلی) را کاهش میدهد، انرژی است که توسط لاستیکها جذب میشود تا آب را از روی سطح جاده کنار زده و پاشش ایجاد کنند. این مقاومت میتواند ۵ تا ۱۰ درصد کاهش در عملکرد خودرو ایجاد کند.

با این تفاسیر روشن کردن چراغ یا استفاده از برف پاکن به صورت عادی نباید مواردی باشد که باعث نگرانی شما در خصوص کاهش محدوده حرکتی شوند. اما بدون شک همانطور که گفته شد، رانندگی در یک جاده خشک مصرف برق کمتری نسبت به رانندگی در جاده خیس دارد. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا فکر میکنید شما هم تاکنون به این افسانه باور داشتید؟ نظرات و نکات تکمیلی خود را از طریق بخش دیدگاهها با ما و سایر کاربران چرخان در میان بگذارید.
مطالب مرتبط:
- سنسور تشخیص حضور دست روی فرمان (HOD) چیست؟
- رنج اکستندر چیست؟ آیا میتوان یک نمونه افترمارکت خریداری کرد؟
- رانندگی با یک پدال چیست؟ چرا این ویژگی میتواند متغیرترین امکان در خودروهای برقی باشد؟
- فناوری ولتپارک در BYD Song Plus 2025؛ پارک خودکار واقعی به سبک هوش مصنوعی
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0