دیدگاه‌ها برای آیا نگران عمر و سلامتی باتری خودروهای برقی هستید؟ مطالعه‌ای جدید خیال شما را راحت می‌کند بسته هستند

آیا نگران عمر و سلامتی باتری خودروهای برقی هستید؟ مطالعه‌ای جدید خیال شما را راحت می‌کند

منتشر شده در 30 آبان 1404 ساعت 12:00 یکی از بزرگترین نگرانی‌های عموم مشتریان در مورد خودروهای برقی، عمر باتری آنهاست. بسیاری از این افراد نسبت به افت شارژ دهی با گذشت زمان و در نتیجه کاهش مسافت قابل پیمایش تردید دارند؛ در نتیجه از آن می‌ترسند که پس از چند سال، خودروی برقی خریداری‌شده،

کد خبر : 118384
تاریخ انتشار : جمعه 21 نوامبر 2025 - 16:17
آیا نگران عمر و سلامتی باتری خودروهای برقی هستید؟ مطالعه‌ای جدید خیال شما را راحت می‌کند


منتشر شده در 30 آبان 1404 ساعت 12:00

آیا نگران عمر و سلامتی باتری خودروهای برقی هستید؟ مطالعه‌ای جدید خیال شما را راحت می‌کند

یکی از بزرگترین نگرانی‌های عموم مشتریان در مورد خودروهای برقی، عمر باتری آنهاست. بسیاری از این افراد نسبت به افت شارژ دهی با گذشت زمان و در نتیجه کاهش مسافت قابل پیمایش تردید دارند؛ در نتیجه از آن می‌ترسند که پس از چند سال، خودروی برقی خریداری‌شده، غیرقابل استفاده شود. خبر خوش اینکه نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد این نگرانی تا حد زیادی بی‌اساس است.

داده‌های واقعی، نه شایعات

به گزارش آخرین خودرو، شرکت رکرنت (Recurrent) که در زمینه کنترل سلامتی خودروهای برقی فعالیت می‌کند، داده‌های واقعی از هزاران مدل الکتریکی را مورد بررسی قرار داده است. نتایج بدست‌ آمده حاکی از هستند که اگرچه باتری‌ها با گذشت زمان مقداری از شارژ دهی خود را از دست می‌دهند، اما مقدار آن به قدری نیست که نگران‌کننده باشد. به گفته این شرکت، فناوری به کار رفته در خودروهای برقی مدرن بسیار پیشرفته و کارآمد است و نمی‌گذارد که باتری آنها دچار افت عملکرد شدید شود.

کدام برندها بهترین عملکرد را دارند؟

در مطالعه رکرنت، خودروهای برقی با کارکرد سه سال مورد بررسی قرار گرفته است. داده‌های این مطالعه نشان می‌دهد سه برند کادیلاک، هیوندای و مرسدس بنز بهترین عملکرد را در زمینه حفظ سلامت باتری دارند. مدل‌های الکتریکی تولیدی توسط این برندها پس از سه سال استفاده تقریباً هیچ افتی از لحاظ شارژدهی و مسافت قابل پیمایش نداشته‌اند و در صدر قرار گرفته‌اند. البته باید گفت محصولات برندهای مینی و ریوین نیز دارای عملکردی مشابه هستند و پس از سه سال همچون روز اول شارژدهی دارند. بعد از این برندها، فورد با حفظ ۹۹.۹ درصد کارایی، نیسان با ۹۸.۴ درصد و آئودی با ۹۸.۶ درصد در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. تسلا نیز با حفظ ۹۶.۳ درصد از شعاع حرکتی اولیه خود پس از سه سال، عملکرد بسیار خوبی به نمایش گذاشته است.

وضعیت حتی در آن سوی جدول نگران‌کننده نیست؟

در جدول رتبه‌بندی شرکت رکرنت، نام برندهای شورولت، فولکس واگن، ب ام و و جگوار در انتها دیده می‌شود، به این معنی که محصولات آنها بیشترین افت شعاع حرکتی را پس از سه سال استفاده دارند. البته در اینجا واژه «بیشترین» نباید باعث ترس و نگرانی شود، زیرا در بدترین شرایط هم بیش از ۹۰ درصد شعاع حرکتی اولیه حفظ شده است.

شاید این سوال پیش بیاید که چرا انتهای جدول به نام‌های بزرگی مثل فولکس واگن، ب ام و و جگوار رسیده است. در پاسخ باید گفت به احتمال قوی امتیازهای این برندها تحت تأثیر مدل‌های قدیمی‌تر قرار گرفته؛ به عنوان مثال، اعداد رکوردها و آمارهای ب ام و احتمالاً شامل مدل i3 نیز می‌شود. این خودرو قدیمی بوده و تکنولوژی آن مربوط به تقریباً یک دهه قبل است. جگوار I-Pace نیز در سال ۲۰۱۸ وارد خط تولید شده و مثل شورولت بولت از فناوری باتری قدیمی‌تر استفاده می‌کند.

راز پنهان باتری‌ها؛ مهندسی هوشمندانه برای افزایش طول عمر

در حالی که بسیاری از گوشی‌ها و لپتاپ‌ها پس از سه سال، دچار مقداری افت در میزان شارژدهی می‌شوند، چگونه ممکن است یک خودروی برقی در طول سه سال هیچ شعاع حرکتی را از دست ندهد؟ به طور کلی باید گفت باتری‌ها با گذر زمان اصطلاحاً پیر می‌شوند، اما با مهندسی پیشرفته و اتخاذ روش‌های هوشمندانه می‌توان سرعت این روند را کندتر کرد.

شرکت‌های خودروسازی از «بافر» در باتری محصولات برقی خود استفاده می‌کنند. بافر ظرفیتی اضافی اما قفل‌شده است که خودرو در هنگام نو بودن به شما اجازه استفاده از آن را نمی‌دهد. با گذشت زمان و پیری تدریجی باتری، نرم‌افزار خودرو این ظرفیت پنهان را آزاد می‌کند تا افت شارژدهی جبران شود. به لطف این قابلیت، راننده حتی پس از استفاده مداوم، متوجه تغییر در شعاع حرکتی روزانه خود نخواهد شد.

‌بروزرسانی‌های نرم‌افزاری، ناجی شعاع حرکتی

در کنار قابلیت بافر، بروزرسانی‌های نرم‌افزاری نیز خیلی مفید و موثر هستند. شرکت‌ها می‌توانند با ارائه بروزرسانی‌های از راه دور، تغییراتی را در نحوه عملکرد خودروهای برقی اعمال کنند. برای مثال، مهندسان ممکن است برای جذب انرژی بیشتر هنگام ترمزگیری، به صورت نرم‌افزاری تغییراتی را انجام دهند؛ و یا با بروزآوری نحوه شتاب‌گیری خودرو، شارژدهی باتری را بهینه‌تر نمایند. این کار خودرو را در استفاده‌های روزمره کارآمدتر می‌کند، در نتیجه پیری باتری و افت شعاع حرکتی آنطور که باید نمایان نمی‌شود.

پیری قابل پیش‌بینی و شعاع حرکتی فراتر از انتظار

خبر خوش دیگر اینکه مطالعه شرکت رکرنت نشان داده باتری خودروهای برقی به شکلی قابل پیش‌بینی پیر می‌شوند. طبق یافته‌های محققان، بیشترین افت شارژدهی باتری این نوع خودروها در همان سال‌های اول مالکیت قابل مشاهده است. پس از آن، روند افت شارژدهی و به تبع آن کاهش شعاع حرکتی کند‌تر می‌شود. از این رو، افت عملکردی که مالک یک خودروی برقی در اوایل مشاهده می‌کند، معمولا بزرگترین و ملموس‌ترین مقدار خواهد بود.

آنطور که رکرنت اعلام کرده، در این مطالعه برای اندازه‌گیری مسافت قابل پیمایش از مسافت قبال پیمایش بر اساس استاندارد EPA استفاده نشده و محققان به جای آن شعاع حرکتی واقعی خودروها در هنگام خروج از نمایندگی را مبنای مقایسه قرار داده‌اند. لیز نجمان، کارشناس رکرنت، در این رابطه گفته اکثر خودروهای برقی برای یک یا دو سال اول، از شعاع حرکتی اعلام‌شده بر اساس استاندارد EPA فراتر می‌روند.

ترس از افت کارایی باتری دیگر منطقی نیست

با افزایش عمر خودروهای برقی، در نهایت داده‌های بیشتری در دسترس قرار می‌گیرد. داده‌های بیشتر به معنای افزایش تعداد تحقیقات است. در ماه‌های اخیر، علاوه بر موسسه رکرنت، چند شرکت و نهاد دیگر تحقیقات مشابهی را در زمینه طول عمر باتری خودروهای برقی و میزان افت شارژدهی پس از چند سال استفاده انجام داده‌اند. تقریباً همه این تحقیقات نشان داده‌اند که باتری‌های فعلی خیلی پیشرفته هستند و عملکردی فراتر از آنچه انتظار می‌رود به نمایش می‌گذارند. از این رو، افت شارژدهی دیگر نباید جایی در بین نگرانی‌های مشتریان بالقوه خودروهای برقی داشته باشد.

ناگفته نماند در کنار افت شارژدهی باتری، نبود ایستگاه‌های شارژ دیگر عاملی است که مشتریان بالقوه خودروهای برقی را نسبت به خرید آنها مردد می‌کند. با توجه به گسترش ایستگاه‌های شارژ و افزایش تعداد آنها در کشورهای پیشرفته، به نظر می‌رسد این مانع نیز طی سال‌های پیش رو برطرف خواهد شد. این را هم اضافه کنیم که با ورود باتری‌های جامد به فاز تولید انبوه در آینده نزدیک، برد حرکتی نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. آنطور که شواهد و قرائن نشان می‌دهند، فناوری‌های مرتبط با خودروهای برقی با سرعت بالایی در حال تکامل هستند، این یعنی عرصه بر رقبای بنزینی و دیزلی تنگ‌تر و تنگ‌تر خواهد شد.  

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.