تیگارد X35، محصول شرکت بایک، اولین خودروی مونتاژی تیگارد موتور بود که اولین بار در اواخر سال 1401 راهی بازار کشورمان شد و هرچند در ابتدا شاید بهاندازه رقبای خود شناختهشده نبود ولی به لطف عرضه منظم، قیمتگذاری مناسب و کیفیت بالا با استقبال خوبی از سوی خریداران مواجه شد؛ اما شاید جالب باشد بدانید که این خودرو چند سالی است در ایتالیا هم عرضه میشود.
این داستان به شرکتی بنام DR اتومبیل بازمیگردد. این شرکت که در سال 2006 تأسیس شد، خودروهای چینی را با برند خود در ایتالیا عرضه میکند. این شرکت کار خود را با عرضه محصولات چری آغاز کرد و حتی برخی خودروهای این شرکت را در ایتالیا مونتاژ میکند. DR اتومبیل بهتدریج فعالیت خود را گستردهتر کرد در سال 2018 تعداد نمایندگیهای خود را در سراسر ایتالیا به 20 واحد رساند. در سال 2020 نیز این شرکت اولین زیربرند خود را با نام EVO تأسیس کرد.
در ابتدا، خودروهای جک و چری مثل جک S3 و تیگو 3 (همان امویام X33) با برند EVO در ایتالیا عرضه شدند و در همین حال، DR اتومبیل تغییر برند خودروهای گروه بایک را هم برای عرضه در این کشور آغاز کرد. بدین ترتیب، تیگارد X35 هم به EVO 5 تغییر نام داد و راهی بازار ایتالیا شد. البته DR اتومبیل ابتدا در سال 2020 از نام EVO 5 برای عرضه چری تیگو 3 استفاده کرد اما از سال 2023، تیگارد X35 بهعنوان نسل دوم EVO 5 در ایتالیا عرضه و جایگزین تیگو 3 شد.
تفاوتهای تیگارد X35 با EVO 5
EVO 5 علاوه بر نام، تفاوتهای دیگری هم با تیگارد X35 که در ایران میبینیم دارد. مهمترین تفاوت ظاهری در جلوپنجره است جایی که DR اتومبیل جلوپنجره اصلی X35 را با نمونهای متفاوت و همرنگ بدنه جایگزین کرده که نام EVO در نواری مشکیرنگ در بالای آن نقش بسته است. علاوه بر این، تریمهای روی سپرها هم همرنگ بدنه شدهاند تا این کراساوور چینی نمای جذابتری پیدا کند. در داخل همان تفاوتی دیده نمیشود و همان فضای تیگارد X35 را میبینیم و فقط لوگوی روی فرمان جای خود را به EVO داده است.
زیر کاپوت EVO 5 هم همان پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو قرار دارد که در ایران میبینیم ولی برای مطابقت با استانداردهای آلایندگی اروپا، قدرت این موتور به 127 اسب بخار کاهش پیدا کرده است درحالیکه در ایران 147 اسب بخار قدرت دارد. جالب اینکه گشتاور نسخه ایتالیایی 225 نیوتن متر است که از 210 نیوتن متر تیگارد ایرانی بیشتر است. DR موتور حتی نسخه دوگانهسوز LPG این خودرو را هم در ایتالیا عرضه میکند.
تفاوت بزرگ دیگر در انتقال قدرت دیده میشود زیرا درحالیکه تیگارد X35 در ایران به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز است، EVO 5 با گیربکس شش سرعته دستی عرضه میشود. ترمز پارک برقی، سانروف برقی، رینگهای 17 اینچی آلیاژی، دوربین دید عقب و نمایشگر 8 اینچی هم ازجمله امکانات این کراساوور چینی در بازار ایتالیا هستند. قیمت EVO 5 اما در ایتالیا از رقم عجیب 18 هزار یورو آغاز میشود که بسیار گرانتر از ایران است.







ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0