نمایشگر واقعیت افزوده خودرو (AR Head‑Up Display) یا AR HUD نسل پیشرفته نمایشگر هدآپ دیسپلی است که با ادغام محیط واقعی جاده و دادههای دیجیتال، اطلاعات مورد نیاز راننده را در میدان دید مستقیم او ارائه میکند.
چگونگی عملکرد نمایشگر واقعیت افزوده
این سامانه با بهرهگیری از مجموعهای از حسگرها، دوربینهای جلو، سامانه موقعیتیابی جهانی (GPS) و واحد پردازشگر مرکزی، شرایط پیرامون را به صورت لحظهای تحلیل کرده و مواردی مانند مسیر موردنظر، علائم راهنمایی و رانندگی، هشدار فاصله ایمنی و محدودیت سرعت را همراستا با تصویر واقعی جاده بر روی سطح شیشه جلو نمایش میدهد.
بدین ترتیب، دیگر نیازی نیست که راننده علاوه بر جاده به نمایشگرهای داخلی هم توجه کند و میتواند تمرکز او را در حین رانندگی افزایش دهد.
مزایا و معایب نمایشگر واقعیت افزوده
نمایشگر واقعیت افزوده در ارتقا ایمنی نقش مهمی دارد. این سیستم با ترکیب دقیق دادهها و محیط واقعی، وابستگی به مانیتور مرکزی و پشت آمپر را کاهش داده و هدایت مسیر و هشدارها را دقیقا در موقعیت واقعی جاده نمایش میدهد. بنابراین با بهبود عملکرد در شرایط دید محدود نظیر شب، باران یا مه، دقت رانندگی بالا میرود.
با وجود مزایای زیادی که این سیستم دارد، اما ممکن است هزینه تولید، نصب و تعمیر بالاتری نسبت به هدآپ دیسپلیهای معمول داشته باشد و اجرای صحیح آن مستلزم کالیبراسیون دقیق است؛ کوچکترین خطا در تنظیم میتواند موقعیت نمایش اطلاعات را مختل کرده و راننده را گیج کند. همچنین، طراحی رابط کاربری اگر شلوغ یا شامل دادههای غیرضروری باشد، تمرکز راننده را کاهش میدهد.
نمایشگر واقعیت افزوده در برابر دیگر نمایشگرهای خودروها
نمایشگر واقعیت افزوده (AR HUD) ممکن است با سایر نمایشگرها تفاوتهای اساسی داشته باشد، این موارد عبارت اند از:
| ویژگی | نمایشگر واقعیت افزوده (AR HUD) | نماشگر هدآپ دیسپلی (HUD) | پشت آمپر دیجیتال | مانیتور مرکزی داشبورد |
|---|---|---|---|---|
| محل نمایش | شیشه جلو، ادغام با صحنه واقعی | شیشه جلو یا پنل شفاف کوچک | پشت فرمان، داخل قاب فرمان | مرکز داشبورد |
| نوع اطلاعات | مسیر، هشدار ایمنی، تابلو راهنمایی، سرعت و… | سرعت، دور موتور، هشدار ساده | سرعت، دور موتور، اطلاعات سیستمها | نقشه، مالتیمدیا، تنظیمات خودرو |
| خطر حواسپرتی | پایین (در صورت طراحی بهینه) | پایین تا متوسط | پایین | متوسط تا بالا |
| پیچیدگی فنی و هزینه | بسیار بالا | متوسط | بالا | متوسط تا بالا |
| تمرکز بر ایمنی و کمکراننده | بسیار زیاد | متوسط | بالا | بسته به طراحی و نرمافزار |
| سطح تجربه کاربری | مدرن، یکپارچه و پیشرفته | مدرن و ساده | دیجیتال و منعطف | چندرسانهای و تعاملی |
پیشبینی میشود نسلهای آتی AR HUD با هوش مصنوعی و سامانههای رانندگی خودکار ادغام شده و توانایی تحلیل رفتاری خودروهای اطراف، عابران پیاده و تغییرات سطح جاده را پیدا کنند. همچنین با پیشرفت فناوریهای نوری نظیر Mini‑LED و MicroLED، کیفیت تصویر، میدان دید و کارایی سامانه در شرایط نوری دشوار بهبود پیدا میکنند.







ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0