پایان یک دوران؛ ترمز هیدرولیکی پس از یک قرن جای خود را به فناوری ترمز برقی ZF میدهد
منتشر شده در 07 آذر 1404 ساعت 14:00 فناوری ترمز خودرو که از پایان جنگ جهانی اول با سیستم هیدرولیکی وارد آمریکای شمالی شد، اکنون پس از یک قرن پیشرفت، در آستانه یک تحول بنیادین قرار گرفته است. شرکت ZF اخیراً اعلام کرده عصر ترمز هیدرولیکی رو به پایان است و ترمز برقی (Brake-by-Wire) به
منتشر شده در 07 آذر 1404 ساعت 14:00

فناوری ترمز خودرو که از پایان جنگ جهانی اول با سیستم هیدرولیکی وارد آمریکای شمالی شد، اکنون پس از یک قرن پیشرفت، در آستانه یک تحول بنیادین قرار گرفته است. شرکت ZF اخیراً اعلام کرده عصر ترمز هیدرولیکی رو به پایان است و ترمز برقی (Brake-by-Wire) به زودی به انتخاب اصلی صنعت خودرو تبدیل خواهد شد.
چرا ترمز برقی جایگزین ترمز هیدرولیکی میشود؟
کمپانی آلمانی ZF معتقد است با گسترش رانندگی خودکار، پیشران ههای برقی و یکپارچهسازی سیستمهای شاسی، استفاده از ترمزهای هیدرولیکی دیگر پاسخگوی نیازهای آینده نیست. فناوری ترمز الکترونیکی (به اختصار BbW) اکنون در بسیاری از خودروهای جدید و همچنین سیستمهای هیبریدی ویژه خودروهای تجاری سبک وارد مرحله اجرا شده است.
در سیستم ترمز الکترونیکی یا برقی، نیروی فشار پا روی پدال از طریق مایع هیدرولیک منتقل نمیشود. در عوض، یک پدال الکترونیکی میزان فشار وارده را اندازهگیری میکند و موتورهای الکتریکی نصبشده روی هر کالیپر، نیروی لازم برای فشردن لنتها روی دیسک را ایجاد میکنند. به طور کلی عملکرد این سیستم را میتوان با دریچه گاز برقی مقایسه کرد که در آن خبری از سیم و اتصالات مکانیکی نیست و دستورات مرتبط از طریق سنسور و به صورت الکترونیکی رد و بدل میشود.
واکنش سریعتر، عملکرد بهتر، و توقف مطمئنتر با ترمز الکترونیکی
به گفته ZF ترمز برقی در شرایط دینامیکی – مثل ترمز گیری همزمان با تغییر جهت – بسیار سریعتر و دقیقتر از ترمز هیدرولیکی عمل میکند. در خودروهای برقی نیز این فناوری امکان بازیابی انرژی را به شکلی بهینهتر فراهم مینماید؛ موضوعی که با سنگینتر شدن خودروهای مدرن اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

کاهش هزینهها و رفع مشکلات همیشگی هیدرولیک
سیستم ترمز برقی در مقایسه با سیستم ترمز هیدرولیکی چند مزیت دارد. این نوع سیستم به دلیل عدم استفاده از روغن، نیازی به تعویض روغن ندارد، به همین خاطر خطر نشت روغن یا خرابی سیلندرها و شیلنگهای هیدرولیک نیز کاملاً حذف میشود. شاید بدانید خود روغن ترمز مادهای آلاینده و خورنده است و در صورت نشتی میتواند صدماتی به دنبال داشته باشد. جدا شدن کامل لنتها از دیسکها و عدم ایجاد اصطکاک در برخی شرایط دیگر مزیتی است که باعث بهبود مصرف انرژی و افزایش مسافت قابل پیمایش میشود.
دو نوع سیستم برای بازارهای مختلف؛ از سواری تا پیکاپهای سنگین
شرکت ZF دو نوع ترمز برقی را تدارک دیده است که عبارتند از ترمز برقی چهار چرخ کامل ویژه خودروهای سواری و سیستم هیبریدی برای بازار آمریکا، که شامل ترمز برقی در محور عقب و ترمز هیدرولیکی در محور جلو می شود. این ترکیب بهویژه برای پیکاپها و شاسیبلندهای سنگین مفید است، زیرا ترمزهای پارک برقی معمولی توان کافی برای مهار این خودروها را ندارند.
آیندهای بدون لولههای ترمز هیدرولیک
با افزایش وزن خودروها، رشد فناوری خودروهای برقی و نیاز به واکنش لحظهای در ترمزگیریهای پیچیده، ترمزهای هیدرولیکی در آستانه حذف قرار گرفتهاند. سرعت بالاتر، هزینه نگهداری کمتر و هماهنگی بهتر با سیستمهای الکترونیکی، مزیتهایی هستند که بهسختی میتوان از آنها چشم پوشی کرد.
با حرکت خودروسازان جهانی به سمت خودروهای هوشمند، برقی و کاملاً متصل، به نظر میرسد زمان آن رسیده که یکی از قدیمیترین فناوریهای خودرو جای خود را به نسل تازهای از مهندسی بدهد؛ نسلی که ZF آن را «آینده قطعی سیستم ترمز» مینامد.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0