بازار خودروی ایران در هفته جاری مجددا شاهد یک شوک قیمتی قابل توجه بود که ریشه در نوسانات شدید بازار ارز دارد. با صعود نرخ دلار از محدوده ۱۱۴,۰۰۰ تومان به ۱۱۹,۰۰۰ تومان در عرض چند روز، قیمتها در بازار ثانویه خودرو با یک واکنش اهرمی روبهرو شدند. این واکنش تنها به خودروهای وارداتی یا مونتاژی محدود نمانده. اگرچه جهش قیمتی در خودروهای چینی و وارداتی پررنگتر بود، اما خودروهای تولید داخل نیز از این روند صعودی مستثنی نماندند.
این افزایش قیمت که در برخی مدلها تا ۱۰ درصد نیز گزارش شده است، نشان میدهد که تنها نوسان لحظهای ارز، عامل تعیینکننده نیست، بلکه مجموعهای از عوامل ساختاری و انتظاری در حال اعمال فشار بر این بازار هستند و جالب توجه اینجاست که روند صعودی همچنان متوقف نشده است و مردم و کارشناسان فعلا منتظر نرخهای بالاتر هستند.

تنها نرخ دلار باعث این اتفاق شده؟
ما معتقدیم جهش کنونی قیمت خودرو تنها از جهت افزایش نرخ دلار نیست. در بخش اول، افزایش نرخ دلار، مستقیما هزینههای تولید خودرو (حتی خودروهای داخلی به دلیل استفاده از قطعات وارداتی و مواد اولیه جهانی) و همچنین قیمت تمام شده خودروهای مونتاژ و وارداتی را افزایش میدهد. در شرایطی که نرخ ارز در یک هفته افزایش چشمگیری یافته، واکنش بازار خودرو کاملا طبیعی است. اما به نظر میرسد خودرو حتی بیشتر از تغییرات دلار رشد کرده است که این ضریب اهرمی عمدتا ناشی از فشار جبران عقبماندگی گذشته است؛ کارشناسان تاکید دارند که بازار خودرو طی ۶ تا ۸ ماه اخیر، از روند اصلی رشد نرخ دلار جا مانده بود. افزایش اخیر نرخ دلار مانند ماشهای عمل کرد که فشار عقب ماندگی قیمت را جبران نمود. بازار در تلاش است تا با یک جهش سریع، خود را به سقف ارزشگذاری جدیدی که نرخ ارز تعیین میکند، برساند.
آیا عوامل دیگری هم تاثیر گذار هست؟
در کنار افزایش نرخ دلار، موارد روانی و سیاسی نیز به شدت بر تصمیمگیری در بازار خودرو سایه انداختهاند. با افزایش نگرانی از تشدید تنشهای سیاسی و احتمال جنگ، سرمایهگذاران و عموم مردم به سرعت به سمت بازارها هجوم میآورند تا ارزش دارایی خود را در برابر تورم و نوسانات احتمالی حفظ کنند. این تقاضا دیگر صرفا تقاضای مصرفی نیست، بلکه ترکیبی از تقاضای مصرفکنندگان واقعی (که از ترس گرانی بیشتر، امروز میخرند) و سفتهبازان و سرمایهگذاران است که خودرو را بهترین ابزار برای حفظ ارزش پول در کوتاه مدت میبینند. این هجوم، با وجود قیمت بالا و حتی گرانی فعلی، باعث ایجاد یک تقاضای کاذب یا هیجانی در بازار میشود. در یک فضای منطقی، افزایش شدید قیمت باید منجر به کاهش تقاضا شود، اما در شرایط تورم انتظاری بالا، قیمت بالا خود تقاضا تولید میکند. این مکانیسم، به فروشندگان اجازه میدهد تا هر روز قیمتهای بالاتری را اعلام کنند و بازار به دلیل وجود تقاضای کافی، آن را جذب کند.
واقعیت تلخ بازار این است که با قیمتهای فعلی بازار، دسترسی به یک خودروی صفر کیلومتر (حتی در رده خودروهای اقتصادی) برای یک خانواده یا جوان ایرانی به یک چالش بسیار سخت تبدیل شده است. بازار خودرو، نه تنها از نقش یک کالای مصرفی خارج شده، بلکه به طور کامل در نقش یک دارایی سرمایهای تورمزا فرورفته است. تا زمانی که ثبات پایدار در بازار ارز و عوامل کلان سیاسی حاکم نشود و انتظارات تورمی فروکش نکند، بازار خودرو همچنان به عنوان یکی از پیشروهای تورم در اقتصاد عمل خواهد کرد.
جالب اینجاست که اکنون خودرویی نظیر اکستریم vx با قیمتی در حدود 6 میلیارد و 500 میلیون تومان در بازار معامله میشود و همچنان تقاضا خوبی برایش وجود دارد. یا از سوی دیگر لوکانو L8 که تا ماه پیش با قیمت حدودی 4 میلیارد و 500 میلیون چندان تقاضایی نداشت اکنون با قیمت حدودی 5 میلیارد 250 میلیون تومان به خوبی تقاضا دارد و خریداران با شوق قیمت جدید را قبول کردهاند. با این اوصاف شما چه آیندهای برای بازار خودرو ایران متصور هستید؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاهها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.
مطالب مرتبط:
- شاهین ۱٫۵ میلیاردی؛ شاهین هم قیمت امویام ایکس ۵۵ چند ماه پیش شد!
- تحولات و فرصتهای خرید خودروهای منطقه آزاد در آذربایجان شرقی و غربی
- تحلیل چرخان از بنزین سهنرخی و تاثیرات اقتصادی آن در بخشهای مختلف!







ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0