دیدگاه‌ها برای قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب (LSD) بسته هستند

قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب (LSD)

قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب (LSD) که به Diff Lock هم معروف است، یکی از مهم‌ترین فناوری‌های آفرودی است که کمک می‌کند خودرو در مسیرهای سخت، لغزنده یا گلی گرفتار نشود. این سیستم با کنترل دقیق توزیع نیرو بین چرخ‌ها، اجازه می‌دهد خودرو حتی در شرایط سخت، همچنان مسیرش را ادامه دهد. قفل دیفرانسیل مرکزی

کد خبر : 120130
تاریخ انتشار : شنبه 6 دسامبر 2025 - 17:03

قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب (LSD) که به Diff Lock هم معروف است، یکی از مهم‌ترین فناوری‌های آفرودی است که کمک می‌کند خودرو در مسیرهای سخت، لغزنده یا گلی گرفتار نشود. این سیستم با کنترل دقیق توزیع نیرو بین چرخ‌ها، اجازه می‌دهد خودرو حتی در شرایط سخت، همچنان مسیرش را ادامه دهد. قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب میان چرخ‌ها هماهنگ‌سازی ایجاد کرده و قدرت موتور را بهتر به سطح زمین منتقل می‌کنند.

دیفرانسیل قطعه‌ای است که اجازه می‌دهد چرخ‌های یک محور با سرعت‌های متفاوت بچرخند؛ این سازوکار در جاده آسفالتی عالی است، اما در مسیرهای لغزنده می‌تواند دردسر ایجاد کند؛ چون قدرت به چرخی می‌رود که کمترین مقاومت را دارد، نه قوی‌ترین چرخ. در نتیجه، همان چرخی که روی گل یا یخ است آزادانه می‌چرخد و خودرو گیر می‌افتد.

قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب (LSD)

قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب (LSD) چگونه کار می‌کند؟

وقتی قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب (LSD) فعال می‌شود، دیفرانسیل دیگر اجازه نمی‌دهد چرخ‌های یک محور با سرعت متفاوت بچرخند. در عمل، هر دو چرخ با سرعت برابر می‌چرخند؛ حتی اگر یکی روی سطح لغزنده باشد. این هماهنگی باعث می‌شود گشتاور به چرخ‌ها برسد و خودرو بدون توقف از مانع عبور کند.

قفل مرکزی همین کار را برای توزیع نیرو بین محور جلو و عقب انجام می‌دهد و در مسیرهای بسیار سخت، تعادل کلی خودرو را حفظ می‌کند.

قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب (LSD)

مزایا و معایب قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب (LSD)

این فناوری ممکن است علاوه بر مزایای زیادی که دارد، معایبی هم داشته باشد. کشش بهتر در مسیرهای لغزنده، پایداری بیشتر در آفرود، افزایش توان عبوری از جمله مزایای قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب هستند.

اما خوب است بدانید که استفاده بی‌مورد از این فناوری باعث فشار زیاد روی اکسل و دیفرانسیل می‌شود، هنگام فعال بودن، چون چرخ‌ها یک‌دست می‌چرخند، پیچیدن سخت‌تر می‌شود. همچنین در صورت استفاده غلط، استهلاک خودرو افزایش خواهد یافت.

مقایسه قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب (LSD) و دیگر فناوری‌ها

در پایین، سعی کرده‌ایم این فناوری قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب (LSD) را با دیگر تکنولوژی‌های مشابه بررسی کنیم:

نوع سیستم دخالت راننده کاربرد اصلی سرعت مناسب مزیت کلیدی
قفل دیفرانسیل اتوماتیک خیر مسیرهای لغزنده سرعت پایین واکنش سریع و خودکار
قفل دیفرانسیل غیراتوماتیک بله آفرود حرفه‌ای سرعت پایین کنترل کامل راننده
قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب (LSD) خیر جاده + مسیر نیمه‌سخت سرعت متوسط توزیع هوشمند گشتاور
دیفرانسیل باز خیر جاده آسفالتی همه سرعت‌ها نرمی و مصرف کمتر

قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب فقط برای شرایطی است که کشش سطحی کم است، مثلا گل‌ و لای، شن نرم، برف، مسیرهای سنگلاخ، شیارهای عمیق و شیب‌های شدید؛ پس فعال‌سازی آن روی آسفالت خشک ضرورت ندارد و حتی می‌تواند به سیستم آسیب بزند.

قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب (LSD) از مهم‌ترین ابزارهای آفرودی است که نقش بزرگی در خروج خودرو از مسیرهای سخت و حفظ کشش در لحظات بحرانی دارد. در آینده، قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب (LSD) هوشمندتر می‌شود و با سنسورها و سیستم‌های کمکی خودرو یکپارچه عمل می‌کند تا بدون دخالت راننده، دقیق‌ترین میزان قفل را در لحظه انتخاب کند. همچنین نسخه‌های الکترونیکی و بدون قطعات مکانیکی پر استهلاک جایگزین نمونه‌های قدیمی می‌شوند.

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.