لندو نوریس، رانندهٔ بریتانیایی تیم مکلارن، بالاخره به آرزوی دیرینهٔ خود رسید. او با کسب مقام سوم در گرندپری نفسگیر ابوظبی، برای نخستین بار قهرمان مسابقات فرمول یک جهان شد و نام خود را بهعنوان سی و پنجمین قهرمان تاریخ این ورزش ثبت کرد. در این مسابقهٔ پایانی فصل، مکس ورشتپن، رقیب اصلی نوریس، هرآنچه در توان داشت به کار بست و با یک رانندگی بینقص، پیروزی را از آن خود کرد اما این پیروزی برای تکرار قهرمانیاش کافی نبود. درنهایت، این نوریس بود که با دفاع جانانه در برابر حملات شارل لکلرک، سکوی سوم را حفظ کرد و جشن قهرمانی گرفت.
نبرد در دل صحرا
مسابقهٔ تعیینکننده فرمول یک در پیست یاس مارینا تمام عناصر یک فینال کلاسیک را داشت. دو مدعی اصلی قهرمانی، مسابقه را از خط اول شروع کردند. با خاموش شدن چراغها، این ورشتپن بود که استارت بهتری زد و بلافاصله راه را بر نوریس بست. لحظاتی بعد، اسکار پیاستری، همتیمی نوریس، از این فرصت استفاده کرد و جایگاه دوم را از او گرفت. پسازآن، نوریس خود را در نبردی سخت با شارل لکلرک دید. رانندهٔ فراری بارها در دورهای ابتدایی برای سبقت تلاش کرد اما نوریس با هوشمندی در برابر تمام حملات او را دفاع کرد.

با فروکش کردن فشار لکلرک، نوریس توانست با آرامش بیشتری به پیتاستاپ برود و استراتژی تیم را دنبال کند. او پس از بازگشت به پیست، بهسرعت از سد رانندگانی چون آنتونلی، ساینز و سونودا گذشت تا دوباره به جایگاههای سکو بازگردد. در سوی دیگر، ورشتپن که با لاستیکهای تازهتر سرعت فوقالعادهای داشت، در دور ۴۲ بهراحتی از پیاستری عبور کرد و صدرنشینی را پس گرفت؛ اما با توجه به اینکه لکلرک دیگر سرعت لازم برای به چالش کشیدن نوریس را نداشت، جایگاه سوم راننده بریتانیایی تثبیت شد. این نتیجه، پایان کابوسها و آغاز جشن برای نوریس و مکلارن بود و اولین قهرمانی رانندگان این تیم پس از قهرمانی لوئیس همیلتون در سال ۲۰۰۸ رقم خورد.
فداکاری نافرجام سونودا
یوکی سونودا، در آخرین مسابقهاش پیش از یک وقفهٔ طولانی، تلاش کرد تا با دفاع سرسختانه در برابر نوریس، به همتیمیاش ورشتپن کمک کند اما این تلاش تنها یک جریمهٔ زمانی برایش به همراه داشت. او که به دستور تیم ردبول باید با تمام توان از جایگاه خود دفاع میکرد، برای دو دور نوریس را پشت سر خود نگه داشت اما درنهایت تسلیم سرعت راننده مکلارن شد. داوران مسابقه حرکت دفاعی سونودا را بیشازحد تهاجمی تشخیص دادند و یک پنالتی ۵ ثانیهای برای او در نظر گرفتند. این جریمه عملاً شانس او برای کسب امتیاز را از بین برد و او مسابقه را در رده چهاردهم به پایان رساند.
وداع بیسروصدای رنو
آخرین مسابقهٔ رنو بهعنوان تأمینکننده پیشرانه در فرمول یک، پایانی کاملاً معمولی و بیحاشیه داشت. رانندگان تیم آلپین، پیر گسلی و فرانکو کولاپینتو، در تمام طول مسابقه از کسب امتیاز دور بودند و درنهایت در ردههای انتهایی قرار گرفتند. این پایان بیفروغ، پرده را بر فصل ۴۰ سالهٔ حضور رنو بهعنوان یک قدرت در تأمین پیشرانه فرود آورد؛ دورانی که با کسب ۱۲ قهرمانی تیمی و ۱۱ قهرمانی رانندگان همراه بود. تیم آلپین از سال ۲۰۲۶ از پیشرانههای مرسدس استفاده خواهد کرد.







ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0