اشکودا با پارسساتر هوشمند در ایران چرا ناکام ماند؟
اشکودا با پارسساتر هوشمند به ایران معرفی شد و در بیست و چهارم تیر ماه هزار و چهارصد و دو، شرکت پارس ساتر هوشمند، با رونمایی از پنج مدل اشکودا وارد بازی شد. تبلیغات گسترده، از ورود مدلهای برقی و هیبریدی در آینده خبر میدادند و تصویری از یک برند اصیل اروپایی در ایران ترسیم
اشکودا با پارسساتر هوشمند به ایران معرفی شد و در بیست و چهارم تیر ماه هزار و چهارصد و دو، شرکت پارس ساتر هوشمند، با رونمایی از پنج مدل اشکودا وارد بازی شد. تبلیغات گسترده، از ورود مدلهای برقی و هیبریدی در آینده خبر میدادند و تصویری از یک برند اصیل اروپایی در ایران ترسیم شد. اما این تصویر زیبا، دیری نپایید که در هیاهوی بازار و در مواجهه با واقعیت تلخ، فرو ریخت.
به درخواست مخاطبان سایت چرخان، نگاهی خواهیم داشت به شرایط خودروهای اشکودا در ایران، با ما همراه باشید…
اشکودا نامی آشنا در غرب، اما غریب در آسیا و ایران!
اشکودا، حاصل صد و اندی سال تجربه در خودروسازی چک، از سال ۱۹۹۱، عضو خانواده بزرگ فولکسواگن شد. در بازارهای جهانی به ویژه اروپا و کشورهایی مانند مجارستان، رومانی اتریش و…، این برند با ارائه خودروهایی با کیفیت، کاربردی و قیمتی رقابتی، جایگاهی برای خود دست و پا کرده است. اما در ایران، اشکودا نه تنها بازاری برای خود نیافت، بلکه تبدیل به نمادی از وعدههای پوچ و سرمایهگذاریهای بر باد رفته شد.
اولین ضربه: سایت تعطیل، خدمات در حد صفر!
پیش از آنکه خودروها به دست مشتری برسند، اولین سیلی بر چهرهی امید خریداران وارد شد: وبسایت اشکودای ایران، محل اصلی اطلاعات و پشتیبانی، از دسترس خارج شد! این شاهکار مدیریتی، نه تنها نشان از بیمسئولیتی محض دارد، بلکه این سوال را ایجاد میکند که آیا اصلاً کسی در این شرکت به آینده و اعتبار برند اشکودا در ایران فکر کرده است؟ اگر پس از انتشار این مقاله، سایتشان را فعال کنند، باید آن را به پای “تأثیرات پس از انتشار” بنویسیم، نه هوشمندی!
علاوه بر سایت پارس ساتر هوشمند، شرکت ایران روور سایتی باعنوان اشکودای ایران دارد که گویا فعلا از دسترس خارج است. اما میتوانید اطلاعات خودروهای اشکودا را در سایت مجموعه پارس ساتر هوشمند نیز ببینید. شاید از داشتن یک سایت مجزا منصرف شده باشند!
فاجعهی بزرگتر: خدمات پس از فروش!
تنها پنج نمایندگی در کل کشور، برای خدماتی که حتی در بهترین شرایط هم کافی نیست، چه برسد به خودروهای وارداتی که تامین قطعه و تخصص فنی آنها خود داستانی پرماجراست. برای مردمی که در شهرهای دورافتاده زندگی میکنند، داشتن یک اشکودا در ایران، یعنی مصائب بیپایان در جستجوی قطعه و تعمیرکار. این وضعیت، نه یک نقص، بلکه خیانتی آشکار به خریدار است.
تصور کنید در بوشهر، اهواز، زاهدان، گلستان خودروی اشکودا دچار خرابی شود، چه مشکلی برای آن ایجاد میشود. جالب اینجاست در سایت پارس ساتر هوشمند حتی در بخش خدمات پس از فروش برای تهران هم هیچ نمایندگی خدماتی معرفی نشده!
سردرگمی در عرضه، ابهام در بازار
با وجود هیاهوی رونمایی از مدلهای مختلف، عملاً فقط تعداد محدودی از این خودروها در سامانه عرضه شد. این رویکرد نشاندهنده عدم وجود هرگونه برنامه استراتژیک فروش و واردات است. چطور میتوان برندی را در بازاری جدید معرفی کرد، در حالی که حتی خود شرکت عرضهکننده، در مورد مدلها و تعداد عرضه، سردرگم است؟
اما اصل ماجرا اینجاست: چرا خودرویی مانند اشکودا سوپرب، با وجود ریشه اروپایی و پلتفرم مشترک با پاسات، در ایران شکست خورد؟ پاسخ ساده و گزنده است: ترکیبی از ناآشنایی، ترس از آینده و مشکلات شرکت عرضهکننده.
چرا فعلا نباید اشکودا خرید؟
وحشت از بازار دست دوم و قطعات ناموجود
مشتریان ایرانی، به خصوص آنهایی که خودروی وارداتی میخرند، آیندهنگر هستند. ترس از نبود بازار فروش، کمبود قطعات یدکی و عدم وجود متخصص، ترس از خرید خودرویی است که به زودی تبدیل به یک ماشین اسقاطی گرانقیمت خواهد شد.
نمایش دلبری ناموفق شرکت پارس ساتر هوشمند
این شرکت با نمایش مدلهای مختلف و وعدههای رنگارنگ، در نهایت با عرضه محدود سوپرب و چند نمونه دیگر، نشان داد که هیچ برنامهی مدونی نداشته است. این رفتار غیرحرفهای و بیسابقه، تنها اعتبار برند اشکودا را خدشهدار کرد. اشکودا میتوانست توسط خودروسازان بزرگ داخلی وارد بازار شود و سالها به ایرانیها خدمت کند.
آیندهای تاریک در گرو ماموت خودرو؟
زمزمههایی مبنی بر واگذاری امتیاز اشکودا به ماموت خودرو (نماینده فولکسواگن) شنیده میشود. اگر این اتفاق بیفتد، شاید بتوان به آینده این برند در ایران امیدوار بود. اما تا آن زمان، اشکودا در ایران، بیشتر شبیه یک قربانی است تا یک مدعی.
قطعات وارداتی از چین و ریسک و هزینههای سرسامآور
وابستگی به واردات قطعات از چین، هزینهها را سر به فلک میکشد و تامین آنها را با چالشهای جدی روبرو میکند. کیفیت پایین قطعات اشکودا، به خصوص در نسخههای مونتاژ هند، این نگرانی را به یقین تبدیل کرده است.
اقتصادی در بازارهای جهانی، لوکس در ایران؛ اما بدون آپشن
وقتی میگوییم اشکودا باکیفیت است منظور خودروهایی هستند که در کشورهای اروپایی عرضه میشوند و در حد یک خودروی اقتصادی خوب هستند. بطور مثال اشکودا سوپرب در دنیا به عنوان یک محصول اقتصادی شناخته میشود، اما در ایران با قیمتهای نجومی چند میلیاردی عرضه میشود. خریداران، در ازای پرداخت این مبالغ گزاف، نه تنها خودرویی با کیفیت بالا، بلکه حتی آپشنهای اولیه و ایمنی حیاتی را نیز دریافت نمیکنند.
فریب مشتریان؟
بنا بر اطلاعات و نظرات منتشر شده در سرتاسر اینترنت، این شرکت نه تنها خودروهایی با آپشنهای بسیار پایینتر از کاتالوگ اولیه تحویل داده، بلکه قیمتها را نیز به طور نجومی افزایش داده است. این رویه، در شرایط کنونی بازار، نه تنها هوشمندانه نیست، بلکه فریبکاری آشکار است. حذف آپشنهای کلیدی مانند رادار بین خطوط، ترمز اضطراری، صندلی برقی و… در حالی که قیمت خودرو بالا رفته، خیانت به اعتماد مشتری و به خطر انداختن جان اوست.
اعتراضات گسترده؛ سکوت شرکت!
در کامنتها و پیامهای افراد در سایر رسانهها جستجو کردیم و تعداد زیادی از آنها گواه این فاجعه است. بنابراین نظرات، شرکت پارس ساتر هوشمند، نه تنها به شکایات رسیدگی نمیکند، بلکه مشتریان معترض را بلاک کرده و از بازگرداندن پول کسانی که انصراف دادهاند، امتناع میکند. این رفتار ضد مشتریمداری، در هیچ کجای دنیا پذیرفتنی نیست. البته رسانه چرخان هیچکدام از آنها را تایید یا تکذیب نمیکند.
در انتها چه خواهد شد؟
شاید بهتر باشد که این شرکت کار تخصصی خود را انجام داده و از عرضه خودرو فاصله بگیرند. اشکودا در ایران، بیش از آنکه قربانی کیفیت خودرو باشد، قربانی عدم صداقت و سودجویی است. این داستان، هشداری است برای تمام واردکنندگان خودرو که بدانند در بازار امروز، تنها با شفافیت، مسئولیتپذیری و احترام به حقوق مشتری میتوانند جایی برای خود باز کنند. و برای مشتریان، این درسی است تلخ: پیش از هرگونه خرید، به اعتبار، سابقه و البته، خدمات پس از فروش شرکت عرضهکننده، به دقت بنگرید. میتوانید حداقل تعداد نمایندگیهای آن را ببینید و بسنجید.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.








ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0