دیدگاه‌ها برای سقوط آرام سدان‌ های لوکس در بازار اروپا؛ تغییر اولویت های مشتریان و آغازی عصری جدید بسته هستند

سقوط آرام سدان‌ های لوکس در بازار اروپا؛ تغییر اولویت های مشتریان و آغازی عصری جدید

منتشر شده در 19 آذر 1404 ساعت 18:00 با وجود کاهش محسوس تنوع سدان‌ ها در بازار آمریکا طی سال‌های اخیر، هنوز تعدادی از مدل‌های لوکس سایز متوسط در سایر بازارها عرضه می‌شود. با این حال، آمارهای جدید گویای آن هستند که در اروپا نیز خودروهای سدان دچار مرگ تدریجی شده‌اند. بر اساس گزارش نشریه

کد خبر : 120826
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 دسامبر 2025 - 22:30
سقوط آرام سدان‌ های لوکس در بازار اروپا؛ تغییر اولویت های مشتریان و آغازی عصری جدید


منتشر شده در 19 آذر 1404 ساعت 18:00

سقوط آرام سدان‌ های لوکس در بازار اروپا؛ تغییر اولویت های مشتریان و آغازی عصری جدید

با وجود کاهش محسوس تنوع سدان‌ ها در بازار آمریکا طی سال‌های اخیر، هنوز تعدادی از مدل‌های لوکس سایز متوسط در سایر بازارها عرضه می‌شود. با این حال، آمارهای جدید گویای آن هستند که در اروپا نیز خودروهای سدان دچار مرگ تدریجی شده‌اند.

بر اساس گزارش نشریه اتوموتیو نیوز اروپا و طبق داده‌های دیتافورس (Dataforce)، در قاره سبز فروش سدان‌های لوکس طی ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۵ با کاهش ۱۹ درصدی روبرو شده است. در این بین، ب ام و سری ۳ که سال‌ها یکی از پرفروش‌ترین‌های این بخش بود، ۲۳ درصد کاهش یافته؛ رقیب مستقیم این خودرو یعنی مرسدس بنز C کلاس نیز ۱۴ درصد کاهش فروش ثبت کرده است. در مقابل نسل جدید آئودی A5 با استقبال خوب خریداران مواجه شده؛ به غیر از این مدل، تقریباً تمام مدل‌های دیگر این سگمنت افت فروش را تجربه کرده‌اند.

در بین مدل‌های برقی، ب ام و i4 کمترین میزان ریزش را داشته و فروش آن تنها ۱.۶ درصد افت کرده است. چنین عملکردی نماینده باواریایی‌ها را به مقاوم‌ترین محصول این کلاس در برابر کاهش تقاضا تبدیل می‌کند.

دلیل اصلی افت فروش‌ خودروهای سدان در اروپا چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل افت استقبال از این مدل‌ها، کاهش ۳۰ درصدی فروش سازمانی عنوان شده است. بسیاری از شرکت‌ها اکنون خرید شاسی بلندهای سایز متوسط را ترجیح می‌دهند؛ خودروهایی که نه ‌تنها کابین کاربردی‌تری دارند، بلکه از قوای محرکه متنوع‌تری برخوردار هستند.

با وجود این تغییرات، مشتریانی که همچنان به سراغ سدان‌های بالارده می‌روند، بیشتر پیشرانه بنزینی را انتخاب می‌کنند. آمار می‌گوید مدل‌های بنزینی ۳۳ درصد از فروش این کلاس را به خود اختصاص داده‌اند. مدل‌های دیزلی با ۲۷ درصد در جایگاه دوم قرار دارند و مدل‌های برقی دارای سهمی نزدیک به ۲۲ درصد هستند. سهم مدل‌های پلاگین ‌هیبرید (PHEV) هم به ۱۹ درصد می‌رسد.

آمار فروش سدان‌های لوکس میان‌رده در اروپا (ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۵)
مدل فروش ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۵ درصد تغییر
ب ام و سری ۳ ۶۰٬۲۳۷ ۲۳٪-
آئودی  A5 ۵۳٬۴۸۳ جدید
مرسدس‌ بنز کلاس C ۴۱٬۳۵۵ ۱۴٪-
ب ام و  i4 ۳۶٬۹۸۲ ۱.۶٪-
ولوو S60/V60 ۱۶٬۴۷۶ ۳۵٪-
پولستار ۲ ۱۴٬۰۹۹ ۲۶٪-
ب ام و سری ۴ ۱۰٬۰۸۱ ۱۲٪-
آئودی A4 ۳٬۴۶۷ ۹۴٪-
آلفارومئو جولیا ۲٬۸۲۵ ۲۰٪-
DS No. 8  ۷۹۸ جدید

کدام کشورها بیشترین سهم را از فروش سدان‌های لوکس دارند؟

داده‌ها گویای آن هستند مشتریان آلمانی بیشترین علاقه را به سدان‌های لوکس دارند. این موضوع باعث شده آلمان با سهم ۳۷ درصدی صدرنشین بازار سدان‌های لوکس باشد. بریتانیا با ۱۶ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته و پس از آن ایتالیا با ۶.۲ درصد، سوئد با ۴.۷ درصد و فرانسه و لهستان هرکدام با ۴.۲ درصد در رده‌های بعدی حضور دارند.

با وجود سابقه طولانی و اعتبار بالای مدل‌هایی مانند ب ام و سری ۳، مرسدس C کلاس و آئودی A4/A5 که برای دهه‌ها ستون بازار خودروهای لوکس اروپا محسوب می‌شدند، اکنون خریداران حتی در سرزمین مادری این مدل‌ها ترجیح می‌دهند به ‌جای آنها، سراغ کراس‌ اوورها و شاسی‌ب لندهای جدید بروند. این اتفاق تغییر اولویت‌های بازار و آغاز عصر تازه‌ در صنعت خودرو را منعکس می‌کند.

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.