فیسلیفت جدید برای ون نوزدهساله؛ میتسوبیشی دلیکا D:5 مدل ۲۰۲۶
شاید باورکردنی به نظر نرسد، اما خودروی میتسوبیشی دلیکا D:5 از زمان اولین حضورش در بازارهای جهانی در سال ۱۳۸۶ خورشیدی (۲۰۰۷ میلادی) تا به امروز همچنان با قدرت به مسیر خود ادامه داده است. این خودرو یک بار در سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹ میلادی) تحت یک فیسلیفت قرار گرفت و اکنون در حالی که انتظار
شاید باورکردنی به نظر نرسد، اما خودروی میتسوبیشی دلیکا D:5 از زمان اولین حضورش در بازارهای جهانی در سال ۱۳۸۶ خورشیدی (۲۰۰۷ میلادی) تا به امروز همچنان با قدرت به مسیر خود ادامه داده است. این خودرو یک بار در سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹ میلادی) تحت یک فیسلیفت قرار گرفت و اکنون در حالی که انتظار میرفت نسل کاملا جدیدی از آن معرفی شود، میتسوبیشی تصمیم گرفته است برای سال ۱۴۰۵ خورشیدی (۲۰۲۶ میلادی) باز هم یک نسخه بازنگری شده و فیسلیفت را روانه بازار کند. با این تصمیم، عمر یکی از ماندگارترین و خاصترین محصولات صنعت خودروی ژاپن بیش از پیش طولانی خواهد شد.
مدل بهروزرسانی شده این خودرو از نظر فرم کلی بدنه، شباهت بسیار زیادی به نسخه پیشین خود دارد و همچنان از امضای طراحی میتسوبیشی یعنی چراغهای دوتایی LED و جلوپنجره مشهور موسوم به سپر پویا (Dynamic Shield) بهره میبرد. با این حال، تغییرات ظریفی در بخش جلوپنجره، قسمت پایینی سپر و سینی زیر خودرو اعمال شده است که ظاهری تیزتر و تهاجمیتر به آن بخشیده و شخصیت آفرودی این ون را پررنگتر از گذشته کرده است.
در نمای جانبی، این تغییرات با فلاپهای برجستهتر روی گلگیرها و تریمهای مشکی رنگ در قسمت رکابها ادامه پیدا میکند. تمامی این جزئیات با رینگهای آلیاژی ۱۸ اینچی جدید که دارای طراحی هفتپره و رنگآمیزی دوگانه هستند، تکمیل شده است تا هماهنگی بصری بهتری ایجاد شود.
در بخش عقب خودرو نیز شاهد بازطراحی سپر هستیم که حالا یک سینی محافظ (Skid Plate) با آن یکپارچه شده است. همچنین روی در صندوق عقب، تریم جدیدی اضافه شده که نام دلیکا با حروف درشت و برجسته روی آن خودنمایی میکند. ابعاد کلی خودرو بدون تغییر باقی مانده است؛ به طوری که طول آن همچنان ۴,۸۰۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن ۲,۸۵۰ میلیمتر است.
با ورود به داخل کابین، مهمترین تحول تکنولوژیک یعنی اضافه شدن یک پنل پشتفرمان دیجیتالی ۸ اینچی جلب توجه میکند. این نمایشگر جدید در کنار صفحه نمایش ۱۰.۱ اینچی سیستم سرگرمی قرار میگیرد که همچنان روی کنسول میانی شیبدار خودرو نصب شده است. چیدمان داخلی نیز به صورت استاندارد با سه ردیف صندلی حفظ شده و ظرفیت ۸ سرنشین را دارد.
از دیگر بهبودهای داخلی میتوان به استفاده از قطعات تزئینی فلزی ظریف روی داشبورد، نورپردازی غیرمستقیم سقفی و روکشهای صندلی اشاره کرد که ترکیبی از جیر ضدآب، پارچه و چرم هستند. همچنین برای رفاه بیشتر سرنشینان، چهار پورت USB-C اضافه شده و سنسورهای سیستمهای کمکراننده (ADAS) نیز مورد بازنگری و بهبود قرار گرفتهاند.
میتسوبیشی امکان شخصیسازی بیشتری را برای خریداران فراهم کرده و دو پکیج آپشنال را ارائه میدهد. پکیج «استایل ماجراجویی وحشی» (Wild Adventure Style) شامل قطعات مشکی در بدنه، رینگهای آلیاژی برند «ریس» (RAYS)، گلپخشکنهای قرمز رنگ و باربند سبدی سقفی است. در مقابل، پکیج اسپرتتر «استایل ماجراجویی فعال» (Active Adventure Style) از تریمهای رنگی متالیک شنی، برچسبهای بدنه اختصاصی، اسپویلر عقب و باربند سقفی آیرودینامیک بهره میبرد.
مشخصات فنی: پیشرانه دیزلی و سیستم چهارچرخ متحرک
در زیر درپوش موتور، دلیکا D:۵ همچنان به پیشرانه ۲.۲ لیتری توربودیزل خود وفادار مانده است؛ هرچند که در مدل جدید، قدرت آن به ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور آن به ۳۸۰ نیوتنمتر رسیده که نسبت به نسخه قبلی کاهش اندکی را نشان میدهد. این پیشرانه همچنان با یک گیربکس هشتسرعته اتوماتیک هماهنگ شده و قدرت را به هر چهار چرخ منتقل میکند. میتسوبیشی سیستم انتقال قدرت را با فناوری کنترل فوقالعاده تمام چرخها (S-AWC) بهینهسازی کرده است تا پایداری و چسبندگی خودرو در مسیرهای ناهموار بهبود یابد.
راننده در این خودرو به حالتهای رانندگی مختلفی از جمله اقتصادی (Eco)، نرمال، شنوماسه (Gravel) و برف دسترسی دارد. علاوه بر این، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، کنترل فعال انحراف (AYC) و ترمزهای تقویت شده نیز برای امنیت بیشتر تعبیه شدهاند. البته میتسوبیشی اشارهای به تغییر در سیستم تعلیق یا شاسی یکپارچه خودرو نکرده است.
قیمت و آیندهای که در انتظار است
میتسوبیشی دلیکا D:5 مدل ۲۰۲۶ در دیماه ۱۴۰۴ (ژانویه ۲۰۲۶) به نمایندگیهای ژاپن خواهد رسید. قیمت پایه برای مدل G از حدود ۴,۵۱۰,۰۰۰ ین (تقریبا ۲۸,۷۰۰ دلار) شروع شده و در بالاترین تیپ یعنی مدل P به ۴,۹۴۴,۵۰۰ ین (۳۱,۵۰۰ دلار) میرسد. همچنین پکیجهای اختصاصی نیز هزینهای بین ۳,۴۰۰ تا ۷,۲۰۰ دلار به قیمت نهایی اضافه میکنند.
طبق گزارشهای منتشر شده، این خودرو تنها پس از رونمایی اولیه در نمایشگاه تحرک ژاپن، با استقبال خیرهکنندهای روبرو شده و ۵,۰۰۰ سفارش پیشخرید برای آن ثبت شده است که ۸۰ درصد این سفارشها مربوط به فولآپشنترین نسخه بودهاند. در حال حاضر، دلیکا D:5 پس از مدل کوچکتر دلیکا مینی، دومین خودروی پرفروش میتسوبیشی در ژاپن محسوب میشود.
تاکائو کاتو، مدیرعامل میتسوبیشی، در گفتگو با رسانههای ژاپنی تایید کرده است که ساخت نسل بعدی این خودرو با نام احتمالی دلیکا D:6 در حال بررسی است. نسل آینده ممکن است بسته به استراتژیهای برند، از پیشرانههای پلاگین هیبرید یا کاملا الکتریکی استفاده کند. در حالی که هیچ رقیب مستقیمی وجود ندارد که ترکیب ون کاربردی و توانایی آفرود را به سبک دلیکا ارائه دهد. این خودرو در بازار با ونهای شهریتری مثل تویوتا نوآ، هوندا استپواگن و نیسان سرنا رقابت میکند.
مطالب مرتبط:
- میتسوبیشی دلیکا مینی معرفی شد، ون کوچکی با قابلیت دو دیفرانسل!
- میتسوبیشی بهطور کامل از بازار چین خارج شد
- همکاری جدید فاکسکان و میتسوبیشی، ورود به دنیای خودروهای برقی
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.






ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0