مسابقه شماره ۱ ؛ طولانیترین مسابقه F1 و رستگاری جنسن باتن – گرندپری کانادا ۲۰۱۱
منتشر شده در 29 آذر 1404 ساعت 17:23 در ادامه مطلب از سری مطالب معرفی ۲۵ مسابقه برتر تاریخ ۷۵ ساله F1 همانطور که وعده کرده بودیم تا هر هفته یک مسابقه را معرفی کنیم، در این مطلب به مسابقه سال ۲۰۱۱ کانادا خواهیم رفت؛ جایی که باران سیلآسا، رکورد Safety Car و پیروزی درخشان
منتشر شده در 29 آذر 1404 ساعت 17:23

در ادامه مطلب از سری مطالب معرفی ۲۵ مسابقه برتر تاریخ ۷۵ ساله F1 همانطور که وعده کرده بودیم تا هر هفته یک مسابقه را معرفی کنیم، در این مطلب به مسابقه سال ۲۰۱۱ کانادا خواهیم رفت؛ جایی که باران سیلآسا، رکورد Safety Car و پیروزی درخشان جنسن باتن (Jenson Button) از انتهای پیست، همگی نقش خود را به خوبی ایفا کردند.
به گزارش آخرین خودرو، خلاصه مسابقه کانادا در چند خط: آب و هوای وحشتناک. درگیری شدید بین هم تیمیها. جریمهها. پنج بار استفاده از Safety Car. یک پرچم قرمز. تأخیر ظاهراً بیپایان. رانندهای که بیش از پنج مرتبه در pit stop شرکت کرد و قبل از اینکه در دور آخر و در جریان یک درام شدید و سرنوشتساز، برای پیروزی بجنگد، آخرین راننده بود و این ماجرا بیش از چهار ساعت طول کشید!

البته که به گرندپری کانادا ۲۰۱۱ خوش آمدید؛ یک مسابقهی فوقالعاده و نفسگیر! مسابقه از پشت Safety Car شروع شد زیرا به دلیل باران شدید و مشکلات فراوان، مکلارن لوئیس همیلتون (Lewis Hamilton) و ردبول مارک وبر (Mark Webber) در پیچ دوم به دام افتادند. در ابتدای پیست، سباستین فتل (Sebastian Vettel) در سیامین شروع خود در ردیف اول، از جایگاه اول پیشتاز بود و فرناندو آلونسو (Fernando Alonso) و فیلیپه ماسا (Felipe Massa) با فراریهایشان، مرسدسهای نیکو روزبرگ (Nico Rosberg) و مایکل شوماخر (Michael Schumacher) و مکلارن جنسن باتن، او را تعقیب میکردند.
دور هفتم، لوئیس پشت سر جنسن قرار گرفت و برای سبقت گرفتن به سمت چپ حرکت کرد اما جنسون او را ندید و در یک چشم به هم زدن، کابوس هر مدیر تیمی به واقعیت تبدیل شد زیرا دو ماشین نقرهای با هم برخورد کردند. ماشین لوئیس به شدت به دیوار پیت برخورد کرد و از دور خارج شد.

دوباره ماشین ایمنی بیرون آمد! اما خبرهای بد برای مکلارن رسید: جنسن به دلیل سرعت زیاد پشت ماشین ایمنی، از داوران جریمه رانندگی دریافت کرد. او در دور هشتم جریمه شد و سپس برای دومین بار در دور سیزدهم برای لاستیکهای intermediate Pirelli اقدام کرد و برای مدتی سریعترین راننده پیست بود. سپس دوباره باران شدیدی شروع به باریدن کرد و این بار دیگر متوقف نشد.
فتل از طریق رادیو اعلام کرد که مسیر بین پیچهای ۹ و ۱۳ غیرقابل رانندگی است. خیلی زود، همه جا غیرقابل رانندگی شد و رانندهی فوقالعاده Safety Car، برای سومین بار وارد شد! و پنج دور بعد، پرچم قرمز دریافت شد: توقف مسابقه! باران همچنان ادامه داشت و F1 منتظر ماند تا هوا بهتر شود. به مدت دو ساعت و پنج دقیقه همه منتظر بودند.. سپس، سرانجام و درست زمانی که بیم آن وجود داشت که مسابقه دیگر هرگز از سر گرفته نشود، رقابت دوباره شروع شد. همه رانندگان باید لاستیک wet داشته باشند.

در دور ۳۵ و در نیمه مسابقه، فتل دوباره شروع به حرکت کرد. شوماخر پس از استقرار مجدد ماشین ایمنی بین دورهای ۳۷ و ۳۹، در دور ۵۱ به جایگاه دوم صعود کرد زیرا کوبایاشی (Kobayashi) لحظهای از مسیر خارج شد و ماسا از فراری را در موقعیت خوبی قرار داد.
اما مسابقه عالی فیلیپه زمانی از هم پاشید که با نارین کارتیکیان (Narain Karthikeyan) برخورد کرد و باله جلویی فراری او را شکست و درست پس از توقف به دلیل برخورد با موانع، در دور ۵۳ دوباره به خط پایان رسید و این اتفاق شانس پیروزی او را از بین برد.
حالا و در حالی که فتل به راحتی پیشتاز بود، این مارک وبر بود که با وجود عملکرد نامنظم سیستم KERS خود، برای رقابت با مایکل برای جایگاه دوم، به میدان آمد و البته جنسن باتن! به طرز باورنکردنی، قهرمان جهان در سال ۲۰۰۹ پس از سقوط به جایگاه آخر با پنجمین پیت استاپ خود در دور ۳۷ که پس از برخورد با آلونسو در یکی از پیچهای عقب رخ داد، حملهای خارقالعاده را آغاز کرده بود.

این راننده اسپانیایی سعی کرده بود از قسمت بیرونی سمت راست حرکت کند که منجر به برخورد قسمت عقب چپ او با قسمت جلوی چپ مکلارن شد و فراری را به دور خودش چرخاند! و دوباره ماشین ایمنی! جنسن در دور ۵۱ ششمین و آخرین پیت استاپ خود را انجام داد و خیلی زود مارک و مایکل را برای دومین بار به چالش کشید! اما درست زمانی که اوضاع به خوبی پیش میرفت، تصادف دیگری رخ داد، این بار نیک هایدفلد (Nick Heidfeld) به ماشین کوبایاشی زد و در نتیجه در دور ۵۶ام دوباره ماشین ایمنی وارد شد!
مسابقه در دور ۶۱ام، با فعال بودن DRS، برای بخش پایانی از سر گرفته شد. اولین تلاش وبر برای عبور از شوماخر با شکست مواجه شد زیرا او از پیچ تند گذشت و مجبور شد جایگاه دوم را به راننده مرسدس واگذار کند ولی سپس جنسن از هر دوی آنها سبقت گرفت!

با ورود به دور آخر، هیچ فردی خستگی آن همه دورهای ماشین ایمنی یا وقفههای عجیب در یکی از طولانیترین گرندپریهای دوران مدرن را به یاد نیاورد. همه نگاهها به دو راننده برتر یعنی باتن و فتل بود. مکلارن جنسن باتن از خط پایان به عنوان راننده پیروز پس از چهار ساعت و پنج دقیقه از شروع مسابقه عبور کرد. از فاجعهای که در اوایل مسابقه رخ داد، رانندگی فوقالعاده جنسن از آخر به اول، شیرینترین پیروزی، دهمین پیروزیاش را به دست آورد تا رستگاری او در کانادا کامل شود!

source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0