دیدگاه‌ها برای نسل آینده هیوندای سوناتا با ظاهری الهام‌گرفته از دهه ۸۰ میلادی بازمی‌گردد! بسته هستند

نسل آینده هیوندای سوناتا با ظاهری الهام‌گرفته از دهه ۸۰ میلادی بازمی‌گردد!

برخلاف تمامی شایعاتی که در سال‌های اخیر پیرامون توقف تولید هیوندای سوناتا به گوش می‌رسید، شرکت هیوندای قصد دارد جان دوباره‌ای به مدل محبوب خود ببخشد. قرار است این خودرو با یک بازطراحی کامل و ظاهری که به سمت سبک طراحی‌های جعبه‌ای و کلاسیک گرایش دارد، به بازار عرضه شود. این زبان طراحی جدید که

کد خبر : 122299
تاریخ انتشار : شنبه 20 دسامبر 2025 - 15:06

برخلاف تمامی شایعاتی که در سال‌های اخیر پیرامون توقف تولید هیوندای سوناتا به گوش می‌رسید، شرکت هیوندای قصد دارد جان دوباره‌ای به مدل محبوب خود ببخشد. قرار است این خودرو با یک بازطراحی کامل و ظاهری که به سمت سبک طراحی‌های جعبه‌ای و کلاسیک گرایش دارد، به بازار عرضه شود. این زبان طراحی جدید که از مدل اصلی سال ۱۹۸۵ میلادی الهام گرفته شده است، در کنار پیشرانه‌های مدرن هیبریدی و آخرین فناوری‌های روز دنیا، تلاش می‌کند تا جایگاه سدان‌ها را در بازاری که امروزه به تسخیر خودروهای کراس‌اوور درآمده است، حفظ نماید.

سدان سایز متوسط شرکت هیوندای هنوز به پایان راه خود نرسیده است. با وجود اینکه سال‌ها شایعه می‌شد تولید سوناتا به آرامی متوقف خواهد شد، گزارش‌های رسیده از کره جنوبی حاکی از آن است که نسل کاملا جدید این خودرو با کد داخلی DN9 در حال توسعه است. انتظار می‌رود این خودرو در اواخر سال ۱۴۰۵ در زادگاهش رونمایی شود و احتمالا از ابتدای سال ۱۴۰۶ به عنوان مدل جدید در بازارهای جهانی از جمله ایالات متحده به فروش برسد.

هیوندای سوناتا

نکته جالب توجه اینجاست که گفته می‌شود هیوندای در طراحی این مدل به سمت ظاهری چهارگوش و الهام‌گرفته از دهه ۸۰ میلادی متمایل شده است؛ سبکی که یادآور نخستین نسل سوناتا در سال ۱۳۶۴ بوده و با زبان طراحی جدید این شرکت موسوم به هنر فولاد (Art of Steel) ترکیب شده است. در دورانی که خودروهای کراس‌اووری مانند «پالیسید» به ستاره‌های اصلی سبد محصولات هیوندای تبدیل شده‌اند، نسل بعدی سوناتا فرصتی است تا با یک رویکرد بصری کاملا متفاوت، جایگاه سدان‌ها را دوباره تعریف کند.

طراحی جعبه‌ای‌تر؛ بیشتر شبیه به دهه ۸۰، کمتر شبیه به کوپه‌های چهاردر

مدل‌های فعلی سوناتا از سقف‌های کشیده با شیب ملایم (سبک فست‌بک) و سطوح منحنی بهره می‌برند که بر پایه زبان طراحی ورزشکارانه و مهیج هیوندای شکل گرفته بودند. اما انتظار می‌رود مدل DN9 در مسیری کاملا متفاوت گام بردارد. گزارش‌های اولیه و جلسات طراحی نشان می‌دهند که این خودرو دارای پروفیل عمودی‌تر و ساختار سه‌جعبه‌ای کلاسیک با خطوط صاف، شانه‌های پهن و بدنه‌ای با ظاهر ساختاریافته و منظم خواهد بود. به بیان دیگر، باید منتظر خودرویی باشیم که کمتر شبیه به یک کوپه منحنی و بیشتر شبیه به یک سدان بالغ با چاشنی کلاسیک است؛ خودرویی که بدون غرق شدن در حس نوستالژی مطلق، به نسل‌های اولیه خود (دوران Y1) ادای احترام می‌کند.

هیوندای سوناتا

زبان طراحی هنر فولاد هیوندای که در محصولات آینده این شرکت نیز مشاهده خواهد شد، به جای پنهان کردن فلز زیر منحنی‌های پیچیده، بر نمایش فرم و کشش خود بدنه تاکید دارد. می‌توان انتظار داشت که در نمای جلو و عقب از نوارهای نوری LED سرتاسری استفاده شود و چراغ‌های روزتاب با گرافیکی شفاف و نام بزرگ «SONATA» بر روی صندوق عقب ساده و خلوت آن خودنمایی کنند. این سبک با حرکت کلی هیوندای به سمت طراحی‌های جسورانه و هندسی که پیش‌تر در خودروهای الکتریکی این برند دیده بودیم، کاملا همخوانی دارد.

اولویت با پیشرانه‌های هیبریدی و کابین هوشمند

در بخش فنی، انتظار زیادی وجود دارد که نسل بعدی سوناتا به جای انتقال کامل به پلتفرم‌های تمام الکتریکی، بر روی برقی‌سازی پیشرانه‌های احتراقی تمرکز مضاعف داشته باشد. موتورهای هیبریدی هسته اصلی تولیدات این مدل را تشکیل خواهند داد و احتمالا نسخه پلاگین هیبرید نیز برای بازارهایی که زیرساخت لازم را دارند عرضه خواهد شد. این استراتژی بر پایه موفقیت مدل‌های فعلی که ترکیبی از موتورهای ۲.۵ لیتری بنزینی و گزینه‌های هیبریدی هستند، بنا شده است. همچنین با سخت‌گیرانه‌تر شدن قوانین آلایندگی، احتمال دارد نسخه‌های صرفا بنزینی محدودتر شده یا فقط برای مناطق خاصی تولید شوند.

در فضای داخلی، هیوندای در حال برنامه‌ریزی برای طراحی کابینی نرم‌افزارمحور است که به سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی به‌روزرسانی شده، سیستم عامل جدید و قابلیت‌های پیشرفته‌تر کمک‌راننده مجهز خواهد بود. هدف اصلی، ارائه یک سدان آرام‌تر و با حس لوکس‌تر است، بدون اینکه در دام طراحی‌های بیش از حد مینیمالیستی و تمام‌لمسی بیفتد که برخی مشتریان آن را سرد و بی‌روح می‌دانند. تجربیات به دست آمده از مدل‌های بزرگ‌تر، از جمله نحوه تنظیم سیستم‌های ایمنی و ساختارهای ضربه‌گیر در شاسی‌بلندهایی مانند پالیسید، قطعا در این سدان چهاردر نیز به کار گرفته خواهد شد تا ایمنی و کیفیت سواری آن به سطح بالاتری ارتقا یابد.

هیوندای سوناتا

چرا هیوندای همچنان به سوناتا اهمیت می‌دهد؟

اهمیت سوناتا در بازار داخلی کره جنوبی را نمی‌توان نادیده گرفت. این خودرو زمانی پرفروش‌ترین ماشین کره بود و هنوز هم اعتبار برند بسیار بالایی دارد، حتی اگر اکنون کراس‌اوورها و سدان‌های لوکس‌تر در جداول فروش از آن پیشی گرفته باشند. در سطح جهانی نیز سوناتا یک رقیب شناخته شده برای نام‌های بزرگی همچون تویوتا کمری و هوندا آکورد محسوب می‌شود. حذف کامل این مدل می‌تواند شکاف بزرگی را در سبد محصولات هیوندای (پایین‌تر از مدل الکتریکی آیونیک ۶) ایجاد کند که بازار هنوز دلیلی برای پذیرش آن ندارد.

در عوض، به نظر می‌رسد هیوندای آماده است تا یک فرصت بزرگ دیگر به این نام اصیل بدهد: عرضه یک سدان با قامت ایستاده‌تر و ظاهر کلاسیک که به جای تلاش برای ادای کوپه‌ها را درآوردن، نقش یک کلاسیک آینده را بازی می‌کند. برای خریداران، این به معنای وجود گزینه‌ای دیگر در سگمنتی است که هنوز هم اهمیت دارد؛ به ویژه برای کسانی که علاقه‌ای به خرید شاسی‌بلند ندارند و در حال حاضر به دنبال خودروهایی با ارزش خرید بالا در برابر قیمت هستند.

نظر شما در خصوص طراحی جدید هیوندای سوناتا چیست و چه انتظاراتی از آن دارید؟ نظرات ارزشمند خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

  1. هیوندای سوناتا ۲۰۲۵؛ ارتقای هوشمندانه با قیمت مناسب و تنوع موتور
  2. قیمت و شرایط فروش هیوندای سوناتا هرمس خودرو

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.