دیدگاه‌ها برای وقتی یک موتور کافی نبود، داستان عجیب ژیان دو موتوره بسته هستند

وقتی یک موتور کافی نبود، داستان عجیب ژیان دو موتوره

مدل‌های مختلف خودروها معمولا با یک موتور ساخته می‌شوند، اما سیتروئن دهه‌ها پیش این قانون را شکست و خودرویی ساخت که از همان خط تولید با دو موتور جداگانه بیرون می‌آمد. نتیجه این کار، سیتروئن 2CV Sahara بود. یکی از عجیب‌ترین و در عین‌ حال خلاقانه‌ترین خودرویی که در طول تاریخ ساخته شده است. سیتروئن

کد خبر : 122506
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 دسامبر 2025 - 19:25

مدل‌های مختلف خودروها معمولا با یک موتور ساخته می‌شوند، اما سیتروئن دهه‌ها پیش این قانون را شکست و خودرویی ساخت که از همان خط تولید با دو موتور جداگانه بیرون می‌آمد. نتیجه این کار، سیتروئن 2CV Sahara بود. یکی از عجیب‌ترین و در عین‌ حال خلاقانه‌ترین خودرویی که در طول تاریخ ساخته شده است.

سیتروئن 2CV Sahara تا امروز تنها خودرویی است که به‌ طور رسمی با دو موتور عرضه شده است. هرچند پیش از جنگ جهانی نمونه‌هایی خاص با دو پیشرانه وجود داشت، اما هیچ‌ کدام مثل این مدل به بازار راه پیدا نکردند.

سیتروئن 2CV Sahara

تولد ژیان مخصوص بیابان

ایده ساخت سیتروئن 2CV Sahara به اواخر دهه ۱۹۵۰ برمی‌گردد، زمانی که فرانسه برای مناطق مستعمره خود در شمال آفریقا به خودرویی ساده اما مقاوم نیاز داشت.

نسخه معمولی سیتروئن 2CV Sahara برای شهرها و جاده‌های معمولی ساخته شده بود، اما در شن‌زارها و مسیرهای ناهموار عملکرد خوبی نداشت.

سیستم چهار چرخ محرک، اما متفاوت‌تر

برخلاف خودروهای امروزی که از دیفرانسیل مرکزی و سیستم‌های پیچیده استفاده می‌کنند، سیتروئن راه‌حلی ساده اما عجیب انتخاب کرد. سیتروئن 2CV Sahara دارای دو موتور دو سیلندر تخت بود؛ یکی در جلو برای چرخ‌های جلو و دیگری در عقب برای چرخ‌های عقب. به‌ این‌ ترتیب خودرو بدون نیاز به انتقال قدرت، به یک خودرو با سیستم چهار چرخ محرک تبدیل شد.

هر موتور به‌ طور مستقل کار می‌کرد و حتی گیربکس و باک سوخت جداگانه داشت. راننده می‌توانست خودرو را تنها با یک موتور یا با هر دو موتور هم‌زمان حرکت دهد. با فعال شدن هر دو پیشرانه، کشش بهتر و شتاب بیشتری در مسیرهای سخت نیز فراهم می‌شد.

عملکردی که ساده بنظر می‌رسید

هر یک از این موتورها فقط ۱۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کردند. اما وزن پایین 2CV باعث می‌شد همین قدرت کم هم کاربردی باشد. خودرو با یک موتور به حدود ۶۵ کیلومتر بر ساعت و با هر دو موتور به سرعتی نزدیک ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسید، سرعتی که برای یک خودروی بیابانی آن دوران واقعا مناسب بود.

خودرویی نادر و محبوب کلکسیونرها

در حالی که مجموع تولید خانواده سیتروئن 2CV از مرز ۵ میلیون دستگاه عبور کرد، نسخه صحرا تنها در ۶۹۴ دستگاه ساخته شد. تولید این مدل از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۱ ادامه داشت و همین تعداد محدودش باعث شد که امروز یکی از کمیاب‌ترین و ارزشمندترین نسخه‌های 2CV باشد.

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.