دیدگاه‌ها برای پورشه‌ای که احتمالا هرگز ندیده‌اید: تراکتوری با پیشرانه سه سیلندر! بسته هستند

پورشه‌ای که احتمالا هرگز ندیده‌اید: تراکتوری با پیشرانه سه سیلندر!

وقتی نام پورشه به گوشمان می‌خورد، ناخودآگاه تصاویری از خودروهای قدرتمند، پرسرعت و پویا در ذهنمان نقش می‌بندد. خودروهایی که وقتی پسوند توربو یا S (و یا هر دو) را در کنار نامشان می‌بینیم، هیجان را به قلبمان تزریق می‌کنند و لرزه بر انداممان می‌اندازند. با این حال، پورشه‌ای که امروز می‌خواهیم درباره آن صحبت

کد خبر : 122445
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 دسامبر 2025 - 15:21

وقتی نام پورشه به گوشمان می‌خورد، ناخودآگاه تصاویری از خودروهای قدرتمند، پرسرعت و پویا در ذهنمان نقش می‌بندد. خودروهایی که وقتی پسوند توربو یا S (و یا هر دو) را در کنار نامشان می‌بینیم، هیجان را به قلبمان تزریق می‌کنند و لرزه بر انداممان می‌اندازند. با این حال، پورشه‌ای که امروز می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم، دقیقا با این توصیفات همخوانی ندارد؛ اما با اطمینان می‌توان گفت که در پیمودن مسیرهای دشوار و خارج جاده‌ای، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

اجازه دهید شما را با پورشه ۳۰۸N سوپر LWB مدل سال ۱۳۳۷ شمسی (۱۹۵۸ میلادی) آشنا کنیم. اگر تا به حال نام این مدل را نشنیده‌اید، اصلا نگران نباشید؛ ما اینجا هستیم تا تمام جزئیات آن را برای شما بازگو کنیم. این وسیله نقلیه در واقع یک خودروی اسپرت یا یک شاسی‌بلند لوکس نیست، بلکه یک تراکتور است! بله، درست خواندید. دقیقا مشابه شرکت لامبورگینی، پورشه نیز در فاصله سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۴۲ شمسی اقدام به تولید تراکتور کرد و در دوران پس از جنگ جهانی دوم، بیش از ۱۲۵ هزار دستگاه از این ماشین‌آلات را به بازار فرستاد.

تراکتور پورشه

این تراکتورها با مهندسی پیشرفته، سیستم‌های هیدرولیک کارآمد و پیشرانه‌های هواخنک تولید می‌شدند. جالب است بدانید که این ماشین‌ها حتی به چراغ و سیستم تعلیق نیز مجهز بودند، چرا که دکتر فردیناند پورشه در نظر داشت آن‌ها را به عنوان «تراکتور خلق» یا تراکتوری برای عموم مردم روانه بازار کند. ایده این پروژه مدت‌ها پیش از شروع جنگ جهانی دوم در ذهن او جوانه زده بود، اما شعله‌ور شدن آتش جنگ باعث شد برنامه‌های او تغییر کند و این طرح به ناچار متوقف شود. با این حال، نقشه‌های این پروژه همیشه در گوشه‌ای از ذهن او باقی ماند تا در زمان مناسب به واقعیت تبدیل شود؛ و زمان نشان داد که انتظار او بیهوده نبوده است.

تراکتور پورشه

در حالی که فروچیو لامبورگینی در حال تغییر مسیر از تولید تراکتور به سمت خودروهای سواری بود، دکتر فردیناند پورشه مسیر معکوسی را طی می‌کرد. زمانی که این تراکتور دیزلی با ترکیب رنگی سرخ و کرم وارد بازار شد، توجهاتی را به خود جلب کرد که حتی برخی خودروهای اسپرت هم از آن بی‌بهره بودند. مشتریان آن زمان می‌توانستند این محصول را در نسخه‌های مختلفی از جمله جونیور، استاندارد، سوپر و مستر مستقیما از کارخانه پورشه-دیزل موتورن‌باو سفارش دهند.

مدلی که در تصاویر مشاهده می‌کنید، یک نسخه بسیار ارزشمند و کلکسیونی از سری «سوپر» با شاسی بلند (LWB) است که در دنیای تراکتورها یک مدل تولید انبوه با عملکرد بالا محسوب می‌شود. این نسخه که فاصله محورهای طولانی‌تری دارد، نیروی خود را از یک پیشرانه سه سیلندر ۲.۵ لیتری چهارزمانه و دیزلی می‌گیرد که به سیستم هواخنک مجهز است و به نرمی و قابلیت اطمینان بالا شهرت دارد.

تراکتور پورشه

یک جعبه‌دنده دستی پنج‌سرعته با کلاچ دوگانه، وظیفه انتقال قدرت ۳۸ اسب بخاری این ماشین را به چرخ‌ها بر عهده دارد. باز هم درست خواندید؛ ۳۸ اسب بخار! شاید این عدد در مقایسه با خودروهای اسپرت امروزی ناچیز به نظر برسد، اما خب، از وسیله‌ای که اساسا یک آفرودر واقعی است، نمی‌توان انتظار شتاب و سرعت عجیب داشت؛ مگر اینکه پشت فرمان یک پورشه کاین نشسته باشید!

اگرچه این تراکتور نمی‌تواند شتاب صفر تا صد خیره‌کننده‌ای ثبت کند یا به سرعت‌های سرسام‌آور برسد، اما قطعا می‌تواند در هر خیابانی نگاه‌ها را به سوی خود خیره کند. هر روز نمی‌توان یک تراکتور با نشان پورشه را در حال حرکت دید. علاوه بر این، تمامی قطعات اصلی این دستگاه (از جمله موتور و شاسی) با هم مطابقت دارند (Number-matching) و طبق اطلاعات منتشر شده، چند سال پیش به طور کامل بازسازی شده است.

تراکتور پورشه

از زمان بازسازی تا به امروز، این دستگاه تنها دو ساعت کار کرده است. البته دقیقاً مشخص نیست که منظور از کار کردن برای چنین وسیله‌ای در دنیای امروز چیست، زیرا این پورشه سرخ‌رنگ بیشتر شبیه به یک ستاره در نمایشگاه‌های خودرو است تا یک اسب کاری در مزارع. در واقع، صاحب این تراکتور به دلیل وضعیت ظاهری بی‌نظیر آن، زمان زیادی را صرف نمایش آن در رویدادهای خودروهای کلاسیک کرده است.

در جریان فرآیند بازسازی، این دستگاه به سیستم روشنایی جدید، سیم‌کشی تازه، باتری، استارت و دینام نوساز مجهز شده است. درپوش موتور (کاپوت) و گلگیرها در یک کارگاه رنگ‌آمیزی معتبر، به صورت حرفه‌ای با رنگ سرخ کلاسیک رنگ‌آمیزی شده‌اند و قطعات کرومی آن نیز دوباره جلا داده شده و نوسازی گشته‌اند. متخصصان بازسازی همچنین کلاچ را تعویض کرده و یک کارشناس خبره نیز پیشرانه را به طور کامل اورهال و جعبه‌دنده را بازبینی کرده است.

تراکتور پورشه

راننده این تراکتور پشت یک فرمان سه شاخه کلاسیک می‌نشیند و مقابل او نشانگرهایی قرار دارند که کاملا بازسازی شده و به درستی کار می‌کنند. این دستگاه همچنین به سیستم خروجی قدرت (PTO) در قسمت جلو مجهز است و یک قلاب یدک‌کش نیز برای آن نصب شده است.

تراکتورهای پورشه به دلیل دوام بالا و نگهداری آسان، به سرعت در بازار محبوب شدند، چرا که از اعتبار و شهرت نام خودروهای پورشه نیز بهره می‌بردند. فروشنده این دستگاه ادعا می‌کند که این مدل بسیار کمیاب است و تنها ۵۰ دستگاه از این نسخه خاص تولید شده، اگرچه مستندات رسمی برای اثبات این ادعای مشخص در دسترس نیست.

تراکتور پورشه

در نهایت، این تراکتور خاص از طریق پلتفرم کار اند کلاسیک (Car and Classic) به حراج گذاشته شد و با قیمت ۲۸ هزار یورو (معادل تقریبی ۳۲,۸۳۰ دلار) به مالک جدیدش فروخته شد تا فصلی تازه از حیات خود را به عنوان یک جواهر کلکسیونی آغاز کند.

آیا شما علاقه‌ای دارید که مالک یک تراکتور پورشه شوید؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.