موتور پنج سیلندر آئودی که به شکل خطی ساخته شده بود، حالا به پنجاه سالگی رسیده است. پیشرانهای متفاوت که نقش مهمی در شکلگیری شخصیت خودروهای آئودی ایفا کرده است. اشتفان رایل، مدیر سابق توسعه مدلهای RS این برند، زمانی گفته بود بهترین دستاورد بخش RS نه موتورهای V8 یا V10، بلکه موتور پنج سیلندر TT RS بوده است.
آغاز راه موتور پنج سیلندر آئودی
پنجاه سال پیش، این موتور معرفی و در خودروها به کار گرفته شد. داستان این موتور به اواسط دهه ۷۰ میلادی برمیگردد، اما نقطه شروع واقعی آن سال ۱۹۸۰ بود، زمانی که Audi Quattro متولد شد. موتوری پنج سیلندر، توربوشارژ با سیستم چهار چرخ محرک که توانست همه چیز را متحول کرده و آئودی را از یک خودروساز معمولی به برندی متفاوت تبدیل کند.

اسپرت کواترو، نسخه خاصتر
نسخه دیگری که این موتور در آن به کار رفت، اسپرت کواترو نام دارد. خودرویی با ارتفاع کوچکتر که برای مسابقات رالی ساخته شد و بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت. سال ۱۹۸۵، میشل موتون توانست با این خودرو قلهای را فتح کند، در آن لحظه بود که موتور پنج سیلندر آئودی وارد تاریخ شد.
آئودی RS2
استیشن خانوادگی RS2 با موتور پنج سیلندر حتی شتاب اولیهاش برای لحظاتی هر چند کوتاه از مدل مکلارن F1 هم سریعتر بود. این خودرو از سوپراسپرتها پیشی گرفت و آغازگر عصری جدید شد.
مدل اسپرت TT RS با موتور پنج سیلندر
پس از RS2، موتور پنج سیلندر در TT RS به کار گرفته شد. یک پیشرانه ۲.۵ لیتری با ۳۶۰ اسب بخار که در ابتدا با گیربکس دستی عرضه شد. بعدها آئودی گیربکس دوکلاچه را جایگزین آن کرد و قدرت را نیز افزایش داد. در نتیجه، با خودرویی سریع و مدرن روبرو بودیم.
با تمام موفقیتهایی که این موتور تا به امروز کسب کرده است، آینده نامعلوم است؛ چون از سویی برقی سازی خودروها و کاهش هزینهها ممکن است روی روند تولید این موتور اثرگذار باشد.







ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0