موتور بنلی ۱۳۵ TNT ؛ مشخصات فنی + امکانات
منتشر شده در 29 مرداد 1404 ساعت 08:00 موتور سیکلت بنلی تی ان تی ۱۳۵ یکی از موتورهای جمع و جور محسوب میشود و ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره این موتور سیکلت میپردازیم. تا حدودی میتوان گفت موتورسیکلت بنلی تی ان تی ۱۲۵ از جمله پرفروشترین موتورهای بنلی تا سال ۲۰۱۷ محسوب

منتشر شده در 29 مرداد 1404 ساعت 08:00


موتور سیکلت بنلی تی ان تی ۱۳۵ یکی از موتورهای جمع و جور محسوب میشود و ما در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره این موتور سیکلت میپردازیم.
تا حدودی میتوان گفت موتورسیکلت بنلی تی ان تی ۱۲۵ از جمله پرفروشترین موتورهای بنلی تا سال ۲۰۱۷ محسوب میشود و با چنین آماری این شرکت تصمیم گرفت تا مدل TNT ۱۳۵ را نیز با تغییراتی به بازار عرضه کند. این موتور سیکلت با پیشرانه حجیمتر طراحی شد، چرا که موتورهایی که قدرت بیشتری ارائه میدهند میتوانند طرفداران بیشتری به خود جذب کند. بنلی ۱۳۵ تی ان تی موتور سیکلتی است که برای بزرگسالان طراحی شده، ولی ظاهر جمع و جوری دارد و طراحی آن میتواند در کنار قدرت و عملکرد فنی نسبتا خوب آن مورد پسند بسیاری از افراد باشد. این موتور سیکلت میتواند در ترافیکهای شهری و مسافتهای کوتاه عملکرد مطلوبی داشته باشد، ولی استفاده روزمره از آن چندان جالب به نظر نمیرسد. این موتور سیکلت توسط شرکت نیکران موتور پاسارگاد از سال ۹۷ در ایران عرضه میشود و اگر به این موتور علاقمند هستید میتوانید مقاله ما را تا انتها مطالعه کنید.
طراحی ظاهری موتور سیکلت بنلی ۱۳۵ TNT

تا حدودی میتوان گفت در طراحی ظاهری بنلی ۱۳۵ شاهد یک طراحی ترکیبی از موتورهای کلاس نیکد و موتورهای مینی هستیم که طراحی جذابی را خلق کردهاند و بسیاری از جوانان میتوانند مجذوب آن شوند. طراحی ظاهری بدنه این موتور سیکلت به خوبی میتواند برند این کمپانی را منتقل کند و شاسیهای آن در مدلهای دیگری از بنلی نیز قابل مشاهده هستند. بنلی ۱۳۵ در رنگهای قرمز، سفید، مشکی و سبز فسفری در بازار ایران عرضه شده است و تا حدودی تنوع رنگی مناسبی دارد.
در نمای جلویی این موتور سیکلت شاهد چراغهای نسبتا جذاب هستیم که تا حدودی طراحی شبیه به عنکبوت دارد و به نظر میرسد قصد طراحان نیز شباهت دادن چراغها به عنکبوت بوده است. دیلایتها و چراغهای اصلی که شامل نور بالا و نور پایین هستند در چهار دایره موجود در کاسه چراغ بنلی ۱۳۵ تعبیه شدهاند و دو راهنما نیز به شکل مدرن در راست و چپ بدنه این موتور قرار گرفته است. کلیه چراغهای استفاده شده برای بنلی ۱۳۵ از نوع LED هستند، پرتاب نور خوبی دارند و میتوانند در تاریکی شب عملکرد مناسبی را نشان دهند.
فرمان این موتور سیکلت مانند بسیاری از موتور سیکلتهای دیگر یک فرمان لولهای است که تا حدودی جمع و جور به نظر میرسد و انحنای زیادی به سمت بالا دارد که هندلینگ مناسبی را در اختیار راکب قرار میدهد. در سمت راست فرمان شاهد فلاشر، کیل سوئیچ و استارت موتور هستیم و در سمت دیگر کلید تعویض نور پایین به نور بالا، بوق، راهنما و همچنین کلید پسینگ قرار گرفته است.
صفحه کیلومتر بنلی ۱۳۵ مانند سایر مدلهای بنلی یک صفحه کیلومتر ترکیبی است که شاهد دور موتور به صورت آنالوگ هستیم و سایر اطلاعات آن در پنل دیجیتالی صفحه کیلومتر قابل مشاهده هستند. از اطلاعات نمایش داده شده در بخش دیجیتالی این صفحه کیلومتر میتوان به ساعت، میزان سرعت، آمپر بنزین، کیلومتر طی شده و چراغهای هشدار در بالای پنل اشاره کرد. تقریبا میتوان گفت در این موتور سیکلت شاهد یک باک نسبتا متفاوت هستیم و بنلی تلاش کرده تا طراحی باک با حجم مناسبی عرضه شود. حجم باک بنلی ۱۳۵ تی ان تی ۷.۲ لیتر گزارش شده است و در هر ۱۰۰ کیلومتر تقریبا ۲ لیتر مصرف سوخت دارد که به طور کلی ۳۰۰ الی ۳۵۰ کیلومتر را با یک باک پر طی میکند که به نظر میرسد عدد قابل توجهی است. طراحی ظاهری باک بنلی تی ان تی نیز مانند سایر محصولات بنلی به نظر میرسد و تا حدودی آشنا است.

اگر به بررسی بخش زین این موتور سیکلت برسیم شاهد یک زین دو تکه هستیم که فضای نسبتا مناسبی در بخش راکب دارد، ولی فضای ترک نشین تا حدودی کوچک به نظر میرسد و برای سواریهای طولانی مدت مناسب نیست. ارتفاع زین موتور سیکلت بنلی ۱۳۵ تا سطح زمین ۷۸۰ میلیمتر محسوب میشود که تا حدودی یک ارتفاع استاندارد است و در انتهای زین دستگیره یا شیاری برای حفظ تعادل ترک نشین تعبیه نشده است و تنها شاهد یک بند چرمی روی زین هستیم که چندان کاربردی به نظر نمیرسد.
فضای در نظر گرفته شده برای جای پای راکب یا به عبارتی جاپاییهای طراحی شده تا حدودی راحت به نظر میرسند و حتی افرادی که قد نسبتا بلندی دارند میتوانند پاها و بدن خود را در زاویه مناسبی قرار دهند. اگزوز موجود در نمای جانبی طراحی خلاقانهای دارد و از دو خروجی برای اگزوز استفاده شده که جنس استیل دارد و میتواند حس خوبی را منتقل کند. چراغهای انتهایی یا نمای عقب این موتور سیکلت نیز طراحی جذابی دارند و از نوع ال ای دی محسوب میشوند و در شب عملکرد مناسبی دارند. تا حدودی به نظر میرسد طراحی نمای عقب بنلی ۱۳۵ نسبت به سایر موتور سیکلتهای بنلی کلاس نیکد متفاوت طراحی شده است و راهنماها در داخل بدنه موتور سیکلت تعبیه شدهاند. وزن تر این موتور سیکلت ۱۳۰ کیلوگرم گزارش شده است که با توجه به ابعاد جمع و جور آن مناسب به نظر میرسد.
ابعاد موتورسیکلت بنلی TNT ۱۳۵ به شرح زیر است:
طول: ۱۷۵۰ میلیمتر، عرض: ۷۵۵ میلیمتر، ارتفاع: ۱۰۲۵ میلیمتر.
مشخصات فنی موتور سیکلت بنلی ۱۳۵ TNT

موتور سیکلت بنلی تی ان تی ۱۳۵ از یک انجین ۴ زمانه، تک سیلندر با چهار سوپاپ sohc بهرهمند است که به سیستم هوا خنک و روغن خنک مجهز شده و نسبت تراکم آن ۹.۸ به ۱ محسوب میشود. سیستم انتقال سوخت در این انجین به کمک سیستم انژکتور برقی صورت میگیرد و حجم دقیق انجین ۱۳۴.۷ سی سی گزارش شده است که ۱۲.۷ اسب بخار قدرت را در ۹۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. همچنین انجین این موتور سیکلت قادر است گشتاوری برابر با ۱۰.۸ نیوتن متر را در ۷۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند و با استفاده از گیربکس ۵ سرعته و زنجیر نیرو را به چرخ عقب انتقال دهد.
شتاب صفر تا صد بنلی ۱۳۵، ۱۹ ثانیه گزارش شده و شتاب اولیه آن تا حدودی قابل قبول به نظر میرسد و حداکثر سرعت گزارش شده برای آن ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است. در بخش شاسی این موتور سیکلت شاهد شاسی داربستی هستیم و در سیستم تعلیق از یک جفت کمک فنر ۳۵ میلیمتری تلسکوپی معکوس برای بخش جلو استفاده شده و برای بخش عقب نیز از یک کمک فنر تکی استفاده کردهاند که تا حدودی برای حفظ تعادل در دستاندازها خشک عمل میکند.
سایز لاستیک جلو در بنلی ۱۳۵ تی ان تی، ۱۲۰/۷۰ و سایز لاستیک عقب ۱۳۰/۶۰ است که روی رینگهای ۱۲ اینچی سوار هستند و سیستم ترمز این موتور سیکلت از نوع دیسکی است و به تکنولوژی cbs مجهز شده است. در چرخ جلوی موتور سیکلت بنلی TNT شاهد یک دیسک ۲۲۰ میلیمتری با کالیپر دو پیستونه هستیم و یک دیسک ۱۹۰ میلیمتری با کالیپر تک پیستونه نیز برای چرخ عقب استفاده شده است.
تجربه سواری و رانندگی با موتور سیکلت بنلی ۱۳۵ TNT

موتور سیکلت بنلی ۱۳۵ میتواند برای سواری تک نفره مناسبتر محسوب شود، چرا که فضای محدودی در قسمت ترک نشین دارد و بیشتر برای یک نفر مناسب است. حفظ تعادل این موتور در دست اندازها تا حدودی سخت به نظر میرسد و ممکن است کار را برای راکب سخت کند. لاستیکهای موتور سیکلت بنلی ۱۳۵ TNT ایرانی هستند و مثل گذشته شاهد لاستیکهای با کیفیت پیرلی نیستیم و ابعاد کوچک لاستیکها باعث میشود تا سرعت بالای ۷۰ یا ۸۰ کیلومتر بر ساعت تا حدودی یک ریسک محسوب شود. عبور از روی ناهمواریها با وجود لاستیکهای کوچک و سیستم تعلیق نسبتا خشک باعث سخت شدن کنترل موتور میشود و میتواند ایمنی راکب را به خطر بیندازد.
این موتور سیکلت شتاب نسبتا قابل قبولی دارد و مانور پذیری آن در ترافیکهای شهری نیز قابل قبول است. سیستم فرمان به خوبی طراحی شده و میتواند هندلینگ مناسبی را در اختیار راکب قرار دهد و ارتفاع موتور سیکلت نیز برای هندلینگ مناسب است. سیستم ترمزگیری مناسب طراحی شده و راکب میتواند با خیال راحت کنترل موتور سیکلت را بر عهده بگیرد. کلاچ بنلی ۱۳۵ تا حدودی نرم به نظر میرسد و میتواند با این کلاچ در داخل شهر عملکرد مناسبی داشته باشد. در حالت کلی این موتور سیکلت میتواند تجربه سواری مناسبی را در سطح شهر و ترافیک ارائه دهد، ولی در ناهمواریها با مشکلاتی روبرو خواهد بود.
رقبای موتور سیکلت بنلی ۱۳۵ TNT

تا حدودی میتوان گفت موتور سیکلت بنلی ۱۳۵ در بازار ایران رقبای زیادی ندارد و نمیتوان به گزینههای متعددی اشاره کرد. در حالت کلی اگر به دنبال رقبایی برای این موتور سیکلت باشیم میتوانیم به موتورهایی مثل هوندا گرووم، کاوازاکی زد ۱۲۵ و Yamaha ZW اشاره کنیم.
نقاط ضعف و مثبت موتور سیکلت بنلی ۱۳۵ TNT و جمع بندی
مزایا: سیستم ترمز نسبتا مناسب، فرمان پذیری قابل قبول
معایب: سیستم تعلیق خشک، محدودیت در بخش ترک نشین
در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت بنلی تی ان تی ۱۳۵ طراحی ظاهری جمع و جور و نسبتا جذابی دارد و توسط نیکران موتور عرضه میشود. شتاب این موتور سیکلت قابل قبول به نظر میرسد و متاسفانه در سیستم تعلیق و بخش ترک نشین آن شاهد ضعفهایی هستیم که میتواند تجربه سواری را با مشکلاتی مواجه کند. در حالت کلی با وجود ضعفها میتوان گفت بنلی ۱۳۵ گزینه مناسبی برای تردد در مسیر شهری و ترافیکهای شهری محسوب میشود.
نظر شما درباره موتور سیکلت بنلی ۱۳۵ تی ان تی چیست؟ به نظر شما آیا این موتور سیکلت جمع و جور ارزش خرید دارد؟
موتور ویگو ۱۱۰ ؛ مشخصات فنی + امکانات
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0