
در جدیدترین همکاری مرسدس بنز و بی ام و شاهد آن هستیم که مرسدس برای تامین موتور و پیشرانههای خود دست به دامن BMW شده است. اما دلیل این همکاری دور از انتظار چیست؟
در یکی از غیرمنتظرهترین و جنجالیترین خبرهای سالهای اخیر صنعت خودروسازی، به نظر میرسد که دو رقیب سنتی و سرسخت آلمانی، یعنی مرسدس بنز و بی ام و، در آستانه یک همکاری تاریخی قرار گرفتهاند. بر اساس گزارشهای معتبر منتشر شده در نشریات اروپایی، مرسدس بنز در حال مذاکرات پیشرفته با بی ام و برای خرید و استفاده از موتورهای چهار سیلندر این شرکت در طیف گستردهای از محصولات آینده خود است. این حرکت که تا چندی پیش غیرقابل تصور بود، نشان از یک بازنگری عمیق در استراتژی مرسدس بنز دارد که به دلیل کندتر از انتظار بودن روند گذار به خودروهای تمام الکتریکی و هزینههای سرسامآور توسعه پیشرانههای جدید احتراقی، اکنون به دنبال راهحلهای عملگرایانه و استراتژیک است. اما در پشت پرده این قرارداد تاریخی، چه دلایلی نهفته است؟ در آخرین مطلب از اخبار خودرو چرخان سعی داریم تا به موشکافی این موضوع بپردازیم.
دلایل همکاری بی ام و بنز برای تامین پیشرانههای مرسدس
دلیل اصلی این همکاری مرسدس بنز و بی ام و، ترکیبی از واقعیتهای جدید بازار و چالشهای مهندسی به نظر میرسد. اولین و مهمترین عامل، کندتر بودن روند استقبال جهانی از خودروهای تمام الکتریکی نسبت به پیشبینیهای اولیه است. مرسدس بنز که سرمایهگذاری عظیمی بر روی خانواده محصولات EQ خود کرده بود، با فروش ناامیدکننده این مدلها روبرو شده و مجبور به بازنگری در برنامه تمام الکتریکی شدن تا سال 2030 خود شده است. این به آن معناست که موتورهای احتراق داخلی برای حداقل یک دهه دیگر بخش مهمی از سبد محصولات این شرکت باقی خواهند ماند. عامل دوم، هزینههای نجومی تحقیق و توسعه برای ساخت نسل جدید موتورهای بنزینی است که بتوانند با استانداردهای بسیار سختگیرانه آلایندگی یورو 7 مطابقت داشته باشند. علاوه بر این، گزارشها حاکی از آن است که جدیدترین موتور 1.5 لیتری مرسدس، برای استفاده در سیستمهای کلیدی پلاگین هیبرید و برد افزا مناسب نیست. در چنین شرایطی، خرید موتور مدرن، انعطافپذیر و آماده برای آینده از رقیب، یک راهحل سریعتر، ارزانتر و هوشمندانهتر است.
کدام موتور های بی ام و راهی بنز میشوند؟
موتور مورد بحث، پیشرانه تحسینشده 2.0 لیتری توربوشارژ B48 بی ام و است. یعنی همان موتوری که به دلیل انعطافپذیری بالا و قابلیت نصب به صورت طولی و عرضی، تقریبا در تمام محصولات بی ام و و مینی استفاده میشود. مقیاس این همکاری احتمالی بسیار گسترده خواهد بود و بر اساس گزارشها، طیف وسیعی از محصولات مرسدس بنز از خودروهای کامپکت مانند کلاس CLA، GLA و GLB گرفته تا مدلهای کلیدی و پرفروشی مانند کلاس C و GLC و حتی مدلهای لوکستری مانند کلاس E و شاسیبلند بسیار مورد انتظار جی کلاس کوچک را شامل خواهد شد. این همکاری حتی میتواند به تاسیس یک کارخانه مشترک تولید موتور در آمریکا برای کاهش هزینههای گمرکی نیز منجر شود.
این همکاری احتمالی، که تا چند سال پیش غیرقابل تصور بود، نشاندهنده یک تغییر پارادایم در صنعت خودروسازی است. هزینههای سرسامآور تحقیق و توسعه، فشار قوانین سختگیرانه آلایندگی و عدم اطمینان در مورد سرعت گذار به دوران الکتریکی، حتی سرسختترین رقبا را به سمت همکاریهای عملگرایانه سوق میدهد. این معامله، در صورت نهایی شدن، یک سناریوی برد برد خواهد بود و مرسدس با صرفهجویی میلیاردها دلار، به سرعت به یک پیشرانه پیشرفته و آینده نگر دست مییابد و بی ام و نیز با فروش انبوه موتور به رقیب اصلی خود، خط تولید پیشرانه خود را به شدت سودآورتر میکند. این اتحاد، بیش از هرچیز، نشان میدهد که در دنیای جدید خودرو، بقا و سودآوری گاهی بر رقابت سنتی اولویت دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0