بیتردید مهمترین عامل کند شدن روند برقیسازی را میتوان فناوریهایی باتری دانست که هنوز برای بسیاری از مشتریان راضی کننده نیستند. حال زد-اف که از آن به عنوان یکی از بزرگترین تامینکنندگان خودروسازان به ویژه در بخش گیربکس و سیستمهای انتقال قدرت یاد میشود؛ قصد دارد نحوه رسیدن توان موتورهای برقی به چرخها را متحول کند.
زد-اف با همکاری شرکت VISIC که از بزرگترین تامینکنندگان گالیوم نیتروژن برای باتری خودروهای برقی به حساب میآید، برای افزایش توان موتورهای برقی، نسل بعدی از سیستم انتقال قدرت موتور این نوع از خودروها را معرفی کرده است.
این همکاری به این معنی است که فناوری نیمههادیهایی که در VISLC توسعه یافته در اختیار زد-اف قرار خواهد گرفت تا سیستم ۴۰۰ ولتی برای خودروهای برقی طراحی شود. این توانِ بسیار زیاد باعث خواهد شد تعداد زیادی از خودروهای برقی از این سیستم استفاده کنند.
تامارا باکشت (TAMARA BAKSHT) مدیرعامل شرکت VISLC گفت: «همکاری با ZF برای طراحی و توسعه مبدلهای توان که با استفاده از نیتریدگالیوم فعالیت میکند، نشاندهنده موفقیت ایده ما در استفاده از این ماده در صنعت خودرو است.
تکنولوژی D3GAN که براساس بالاترین سطح از فناوری اسپینترونیک (علم مطالعه گردش الکترون و ایجاد گشتاور مغناطیسی در حالت جامد) توسعه یافته، باعث میشود استاندارد جدیدی در سطح کارکرد قطعات اصلی خودرو برقی ایجاد شود و تلفات انرژی در پیشرانههای برقی را به حداقل برساند.
این روش افزایش بهرهروی راهکار سادهای بوده و پیش از این استفاده از این راهکار در صنعت ریلی هم مطرح شده است. حال در قدم بعدی برای افزایش راندمان و مقرون به صرفه شدن خودروهای برقی میتواند به صنعت جدیدی خدمت کند.»
زد-اف آلمان با این فناوری فاصله بسیار زیادی را که بین فناوری سیلیکون کاربید در موتورهای برقی امروز با نیتریدگالیوم وجود دارد، کاهش خواهد داد تا بهصرفهترین و کارآمدترین سیستمهای انتقال قدرت برقی را طراحی کند.
زد-اف با همکاری گسترده در بین تیمهای تحقیق و توسعه خود و شرکت VISIC باعث شد که استفاده از نیتریدگالیوم در قطعات بسیار حساس خودروهای برقی امکانپذیر شود و درنهایت منجر به تقویت تبدیلکنندههای گشتاور به توان خودروهای برقی شود.
نیمهرساناهای ساختهشده از نیتریدگالیوم پیش از این نقش خود را در افزایش کارآیی و عملکرد سایر وسایل نقلیه برقی به اثبات رساندند و اگر روزی قرار باشد اکثر خودروهای داخل جاده از پیشرانه تمامبرقی استفاده کنند، این ماده را میتوان به عنوان بهترین پیشنهاد برای افزایش کارآیی این خودروها به مالک خودرو پیشنهاد داد، با این تفاوت که استفاده از این ماده پس از تولید قطعات امکانپذیر نیست، بلکه فقط سازنده قطعات میتواند آن را در مکان صحیح آن استفاده کند. ضمن اینکه حجم بسیار کم این ماده باید در مکان مشخصی استفاده شود تا کارایی لازم را داشته باشد.
درِک والیسر، معاون ارشد بخش تحقیق و توسعه زد-اف گفت: «از همکاری با VISIC خرسندیم و متقاعد شدهایم در کنار هم میتوانیم سیستم پیشرانههای برقی را براساس فناوری نیتریدگالیوم برای آینده خودروهای برقی ارتقا دهیم.»
source