
با همه برندهای زیرمجموعه چری آشنا شوید
چری یکی از مشهورترین و موفقترین خودروسازان چینی محسوب میشود. این شرکت که در سال 1997 تأسیس شد، کار خود را با تولید یکی از محصولات شرکت اسپانیایی سئات بنام تولدو آغاز کرد و آن را با نام چری A11 به بازار فرستاد. پسازاین، چری بهسرعت مسیر پیشرفت را پیمود و به جایگاه امروزی رسید.

چری یکی از مشهورترین و موفقترین خودروسازان چینی محسوب میشود. این شرکت که در سال 1997 تأسیس شد، کار خود را با تولید یکی از محصولات شرکت اسپانیایی سئات بنام تولدو آغاز کرد و آن را با نام چری A11 به بازار فرستاد. پسازاین، چری بهسرعت مسیر پیشرفت را پیمود و به جایگاه امروزی رسید. خودروسازان چینی اما معمولاً علاقه به ایجاد برندهای مختلفی دارند تا از این طریق بتوانند بخش بیشتری از بازار را پوشش دهند.
چری هم از این قاعده مستثنی نیست و در طول تاریخ خود اقدام به ایجاد برندهای مختلفی کرده که این کار طی چند سال اخیر شدت گرفته و چری هماکنون چندین برند مختلف را زیر چتر خود دارد که هرکدام برای هدف خاصی استفاده میشوند. تعداد این برندها آنقدر زیاد شده که شاید تشخیص آنها از هم دشوار باشد. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه با تمام برندهای چری که در حال حاضر فعال هستند آشنا شویم.
ریلای (Rely)
ریلای که در سپتامبر سال 2009 کار خود را آغاز کرد، برای عرضه ونها و مینیونها (MPV) در نظر گرفته شده بود. این برند اولین محصول ریلای یک MPV کامپکت بنام V5 بود. البته این خودرو در اصل همان چری V5 بود که فیسلیفت شده بود. ریلای بعداً ونهای بزرگی هماندازه تویوتا هایس را با نام سری H و همینطور شاسیبلند کامپکتی بنام X5 را هم به بازار فرستاد اما سرانجام در سال 2013 تعطیل شد. بااینحال، چری اخیراً برند ریلای را احیا کرده و قصد دارد از آن برای عرضه پیکاپ استفاده کند.
کاری (Karry)
نام کاری برای اولین بار در اوایل دهه 2000 در سبد محصولات چری دیده شد. این خودرو که چری کاری نام داشت، درواقع یک نسخه ون باری از همان اولین محصول چری یعنی A11 بود که بر اساس سئات تولدو ساخته شده بود. بعداً اما در سال 2009 کاری به یک برند مستقل تبدیل شد و علاوه بر تولید ونها و مینیونهای کوچکی که بهطور خاص برای بازار چین طراحی شده بودند، اقدام به ساخت یک پیکاپ جدید بنام آیکا هم کرد. کاری همچنان فعال است و به تولید خودروهای تجاری میپردازد.
کایی (Kaiyi)
این برند که ابتدا کوین نام داشت، در سال 2014 بهعنوان یک برند اقتصادی و ارزانقیمت با هدف ایجاد جایگاه جدیدی برای چری در بازار درحالتوسعه چین تأسیس شد. کوین قصد داشت از طریق عرضه محصولات ارزانقیمت، خریداران جوان در شهرهای کوچک چین را جذب کند. محصولات کوین معمولاً بر اساس مدلهای قدیمی چری ساخته میشوند. سدان ریسپکت که توسط گروه بهمن عرضه میشود نیز در اصل محصولی از کوین است. البته در سال 2018 بخشی از سهام کوین به شهر ییبین فروخته شد و در سال 2022 هم نام این برند به کایی تغییر پیدا کرد. در حال حاضر چری فقط 18 درصد از سهام این برند را در اختیار دارد.
اکسید (Exeed)
چری در سپتامبر سال 2017 اکسید را بهعنوان برند لوکس خود ایجاد کرد. البته این برند در ابتدا برای حضور در بازارهای بینالمللی مثل اروپا در نظر گرفته شده بود حتی معرفی رسمی آنهم با رونمایی از کانسپت TX در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2017 صورت گرفت اما در حال حاضر بازار اصلی آن همان چین است. اولین محصول تولیدی اکسید، کراساوور میان سایز TX بود که در مارس 2019 به بازار آمد. محصولات این برند با نام اکستریم در ایران عرضه میشوند.
جتور (Jetour)
جتور یکی دیگر از برندهای زیرمجموعه چری است که در ژانویه 2018 رسماً معرفی شد. این یک برند میان رده است که محصولات آن بالاتر از ساختههای چری و پایینتر از اکسید قرار میگیرند. اولین محصول جتور کراساوور میان سایز X70 بود یعنی همان خودرویی که در کشورمان با نام فیدلیتی عرضه میشود. جتور هم مثل اکسید فقط به عرضه شاسیبلندهای مختلف میپردازد.
لوکسید (Luxeed)
چری در نوامبر 2023 با همکاری هوآوی، برند لوکسید را ایجاد کرد. این برند روی ساخت خودروهای الکتریکی لوکس تمرکز دارد. اولین محصول لوکسید، سدانی بنام S7 بود. از ابتدای سال 2025 کاملاً در اختیار چری قرار گرفت درحالیکه تا پیش از آن بخشی از اتحاد خودرویی هوآوی یعنی HIMA بود.
آیکار (iCar)
در آوریل 2023، چری برند آیکار را برای تولید و عرضه خودروهای الکتریکی تأسیس کرد. این برند کار خود را با عرضه کراساووری بنام 03 آغاز کرد و سپس مدل V27 را به بازار فرستاد. هردوی این خودروها ظاهر جعبهای شکل و منحصربهفردی دارند. ازآنجاییکه نام تجاری آیکار در خارج از چین در اختیار شرکت اپل است، خودروهای این برند در بازارهای صادراتی با نام iCaur عرضه میشوند.
اومودا (Omoda)
چری اولین بار از نام اومودا برای کراساووری استفاده کرد که در اواخر سال 2021 با نام اومودا 5 رونمایی شد و همان خودرویی است که با نام فونیکس FX در ایران عرضه میشود. در سال 2022 اما چری، اومودا را به برندی مستقل برای بازارهای صادراتی تبدیل کرد. این برند فقط در بازارهای خارج از چین فعالیت دارد و اساساً خودروهای مختلف چری مثل فونیکس FX، اکسید RX و آریزو 5 با نام اومودا در بازارهای صادراتی مثل روسیه و بریتانیا عرضه میشوند.
جیکو (Jaecoo)
جیکو هم مثل اومودا برندی مخصوص بازارهای صادراتی است که در سال 2023 تأسیس شد و برند خواهد اومودا در بازارهای خارج از چین محسوب میشود. در بسیاری از بازارها، محصولات این دو برند از طریق نمایندگیهای مشترک عرضه میشوند. این برند در کشورمان لوکانو نام گرفته و شاسیبلندهای L7 و L8 از محصولات آن هستند.
لیپاس (Lepas)
لیپاس جدیدترین برند چری است که در سال 2025 تأسیس شد. این برند هم مثل اومودا و جیکو، فقط برای بازارهای صادراتی در نظر گرفته شده است. لیپاس کار خود را با معرفی سه شاسیبلند با نامهای L4، L6 و L8 آغاز کرد و قصد دارد کراساوورهای دیگری را هم به سبد محصولات خود اضافه کند. لیپاس در نظر دارد تا پایان سال 2025 محصولات خود را در 27 کشور مختلف عرضه کند و تا پایان سال 2027 این تعداد را به 45 کشور برساند.

source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0