
بررسی مشخصات تویوتا ونزا وارداتی ره نیاز ایستا
تویوتا محصولات آشنای زیادی مثل کرولا، لندکروزر و راوفور برای ما ایرانیان دارد اما تویوتا ونزا خودرویی از این برند ژاپنی است که تاکنون در بازار کشورمان حضور نداشته است. حال اما در دور جدید واردات خودرو، پای این کراساوور ژاپنی هم به کشورمان باز شده است. یکی از شرکتهایی که تویوتا ونزا را به

تویوتا محصولات آشنای زیادی مثل کرولا، لندکروزر و راوفور برای ما ایرانیان دارد اما تویوتا ونزا خودرویی از این برند ژاپنی است که تاکنون در بازار کشورمان حضور نداشته است. حال اما در دور جدید واردات خودرو، پای این کراساوور ژاپنی هم به کشورمان باز شده است. یکی از شرکتهایی که تویوتا ونزا را به ایران آورده، ره نیاز ایستا است. در ادامه به بررسی ویژگیها و مشخصات این محصول جدید تویوتا در بازار کشورمان میپردازیم.
معرفی کلی تویوتا ونزا
ونزا کراساووری میان سایز در سبد محصولات تویوتا است که بالاتر از راوفور و پایینتر از هایلندر قرار میگیرد. نسل اول این خودرو در اواخر سال 2008 صرفاً برای بازار آمریکای شمالی معرفی شد. این خودرو که بر پایه پلتفرم کمری ساخته شده بود، بیشتر شبیه یک استیشن بلندقامت به نظر میرسید تا یک کراساوور. نسل اول ونزا اما فروش چندان خوبی را در بازار آمریکا تجربه نکرد و در سال 2015 کنار گذاشته شد. بااینحال، در سال 2020 ونزا دوباره به سبد محصولات تویوتا بازگشت.
نسل دوم ونزا اما درواقع همان تویوتا هریر مخصوص بازار ژاپن بود که با نام ونزا معرفی شد. این نسل برخلاف نسل قبلی که برای بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته شده بود، علاوه بر آمریکا در چین هم تولید و عرضه شد. بااینحال، نسل دوم ونزا هم عمر زیادی در بازار آمریکا نداشت و در سال 2024 کنار رفت و جای خود را به مدل جدید کراون سیگنیا داد اما ونزا در چین همچنان توسط جوینت ونچر GAC تویوتا تولید و عرضه میشود و حالا از این طریق به ایران آمده است. این خودرو روی پلتفرم GA-A ساخته شده که با لکسوس NX مشترک است.
طراحی بیرونی تویوتا ونزا
تویوتا ونزا در طراحی بیرونی با چراغهای جلوی باریک و کشیده، ورودی هوای بزرگ ذوزنقهای روی سپر جلو، خطوط تیز پروفیل جانبی و چراغهای باریک و سراسری عقب تا حدودی شبیه کراساوورهای لکسوس بندر میرسد و شاید در نگاه اول نشان ندهد که محصولی از تویوتا است. به همین دلیل، ونزا نمای لوکستری دارد و هرچند پیشینه آن به حدود پنج سال پیش بازمیگردد، هنوز هم مدرن و چشمگیر به نظر میرسد. در قسمت جانبی هم خط پنجرههای شیبدار در بالا و لچکی مثلثی شکل عقب، فرمی کوپه مانند به خودرو بخشیده است. این کراساوور ژاپنی 4,740 میلیمتر طول، 1,855 میلیمتر عرض و 1,660 میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,690 میلیمتر است.
داخل تویوتا ونزا
برخلاف بیرون، ونزا در داخل کاملاً نشان میدهد که یک تویوتا است زیرا فرم کلی داشبورد شباهت زیادی به راوفور دارد. در اینجا فرم فرمان سه پره کاملاً شبیه راوفور است و نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد، دریچههای تهویه افقی در بالا و طراحی کلی کنسول مرکزی، همگی برادر کوچکتر ونزا را تداعی میکنند. بااینحال، کابین ونزا با تودوزی چرمی حتی روی داشبورد و درها همراه با تریم دورنگ مشکی و قهوهای موکا که در نمونههای وارداتی ره نیاز ایستا دیده میشود، فضای بهمراتب لوکستری دارد و بیشتر شبیه خودرویی از لکسوس به نظر میرسد تا یک تویوتا.
امکانات تویوتا ونزا
تویوتا ونزای وارداتی ره نیاز ایستا فولترین نسخه این خودرو در بازار کشورمان است که از امکانات کاملی بهره میبرد و شامل موارد زیر میشود:
- درب صندوق برقی
- سردکن و گرمکن صندلیها
- سه حالت رانندگی اقتصادی، معمولی و اسپرت
- نوربالای خودکار
- پورت USB جلو و عقب
- نمایشگر لمسی 12.3 اینچی
- ایربگهای جلو، پردهای، جانبی و زانو
- سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- سیستم هشدار خروج از خط
- دستیار هوشمند دنبالکننده خطوط
- کروز کنترل راداری پویا
- سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقهای
- ترمز پارک برقی
- سیستم هشدار خروج از خط
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
و…
مشخصات فنی تویوتا ونزا
ونزای وارداتی به کشورمان مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که 170 اسب بخار قدرت و 206 نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند شاید خروجی این موتور خیلی چشمگیر به نظر نرسد اما نقطه قوت آن استهلاک پایین و سازگاری با بنزین ایران است. همچنین ونزا با همین اعداد هم عملکرد قابلقبولی دارد و ظرف 8.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر میرسد که برای کراساووری در این اندازه قابلتوجه است. علاوه بر این، تویوتا ونزا مصرف سوخت بسیار مناسبی هم دارد که تنها 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر است. انتقال نیروی موتور هم توسط یک گیربکس CVT با 10 دنده مصنوعی صورت میگیرد که قدرت را به چرخهای جلو تحویل میدهد.
قیمت و جمعبندی
تویوتا ونزا در مدلهای 2024 و 2025 به ایران وارد و به خریداران تحویل داده شده است. این یعنی ونزا هماکنون در بازار حضور دارد و با قیمتی در حدود 7.2 میلیارد تومان خریدوفروش میشود. ونزا در این سگمنت و این بخش از بازار رقبای زیادی را مقابل خود نمیبیند و نزدیکترین رقبای آن از لحاظ ابعاد و قیمت، رنو کولئوس و میتسوبیشی اوتلندر هستند که هردو در بازار قیمت ارزانتری دارند.
سؤالات متداول
- تویوتا ونزا چه مشخصاتی دارد؟
مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است که 170 اسب بخار قدرت و 206 نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس CVT متصل است.
- تویوتا ونزا توسط چه شرکتی وارد میشود؟
شرکت ره نیاز ایستا که محصولات مختلف تویوتا را وارد میکند، اقدام به واردات ونزا هم کرده و این کراساوور ژاپنی را عرضه میکند.

source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0