
آیا پایان کار طراحان خودرو فرا رسیده؟ نگاهی به ابرخودروی Vittori که با کمک هوش مصنوعی طراحی شده است!
ابرخودروی اولیه شرکت نوپای ویتوری (Vittori) مجهز به یک پیشرانه هیبریدی وی-۱۲ (V-12) است که قدرتی بالغ بر ۱۱۰۰ اسب بخار تولید میکند. نکته جالب توجه اینجاست که ظاهر نهایی این خودرو اصلا بد به نظر نمیرسد. هوش مصنوعی در آستانه ورود به قلمروی طراحی خودرو ما در روزگار پر رمز و راز و در

ابرخودروی اولیه شرکت نوپای ویتوری (Vittori) مجهز به یک پیشرانه هیبریدی وی-۱۲ (V-12) است که قدرتی بالغ بر ۱۱۰۰ اسب بخار تولید میکند. نکته جالب توجه اینجاست که ظاهر نهایی این خودرو اصلا بد به نظر نمیرسد.
هوش مصنوعی در آستانه ورود به قلمروی طراحی خودرو
ما در روزگار پر رمز و راز و در عین حال بسیار جالبی زندگی میکنیم. هوش مصنوعی (AI) به کانون توجهات تبدیل شده است و نگرانیهای گستردهای در میان بسیاری از مردم، بهویژه در ایالات متحده، درباره تأثیرات احتمالی این فناوری نوظهور بر معیشت و مشاغلشان در سالهای پیش رو به وجود آمده است.
تا پیش از این، شاهد استفاده گسترده از هوش مصنوعی در فرآیند طراحی و شکلدهی خودرو نبودهایم. البته تعدادی از شرکتهای خودروسازی در این زمینه آزمایشهایی انجام دادهاند؛ به عنوان مثال، شرکت آلپاین (Alpine) برای تسریع بخشیدن به فرآیند طراحی خود، به هوش مصنوعی روی آورده است. با این حال، تا جایی که میدانیم، هنوز هیچ طراح برجسته خودرویی (که در اصطلاح به آنها پیکرتراشان خودرو گفته میشود) شغل خود را به دلیل جایگزینی با رایانه از دست نداده است؛ حداقل فعلا.
اولین ابرخودروی ویتوری، تردیدها را از بین میبرد
زمانی که برای نخستین بار درباره شرکت ویتوری، یک استارتآپ آمریکایی که بر استفاده از هوش مصنوعی در طراحی ابرخودروی خود تأکید میکرد، شنیدیم، با تردید و شک و شبهه به این موضوع نگاه کردیم. هرچند طرحهای اولیه و اسکچهای منتشر شده نویدبخش و امیدوارکننده به نظر میرسیدند، اما در ذهن ما، هیچ برنامهنویسی یا کدی نمیتوانست آن روح و جان و احساسی را که طراحان خودرو در هر پروژه خود به کار میبرند، بازتولید کند.
چند روز پیش، شرکت ویتوری به صورت رسمی از ابرخودروی جدید خود با نام توربیو (Turbio) در شهر میامی رونمایی کرد و باید گفت که نتیجه نهایی اصلا و ابدا بد نیست.
هرچند این شرکت در بیشتر متون و تبلیغات رسمی خود از ذکر عبارت «هوش مصنوعی» اجتناب میکند، اما سخنگوی ویتوری این موضوع را تایید کرد که «در فرآیند طراحی این وسیله نقلیه، نوعی کمک از هوش مصنوعی صورت گرفته است.» ویتوری جزئیات این موضوع را در ایمیلی که به نشریه موتور ۱ (Motor1) ارسال کرده، روشنتر توضیح داد:
«هدف اصلی از طراحی، ساخت و تولید این خودرو، با وجود اینکه قطعا استفاده از فناوریهای پیشرفته در اولویت قرار دارد، خلق خودرویی است که زیبایی، حرکت، صدا و انرژی خودروهای کلاسیک و تاریخی را بازگردانده و جشن بگیرد. هدف از ساخت این خودرو، آفرینش چیزی است که بتواند در گذر زمان ماندگار و آزمون آن سربلند باشد.»
ظاهری مدرن با الهام از بزرگان طراحی
ابرخودروی جدید ویتوری که با همکاری شرکت مشهور پینینفارینا (Pininfarina) طراحی شده است، از نظر ظاهری بسیار خوب به نظر میرسد؛ بهویژه در نمای جلو و در خطوط کلی بدنه، الگوهایی از مکلارن جیتی (McLaren GT) در ژنهای طراحی آن دیده میشود. جلوپنجره ششضلعی (هگزاگونال) آن خاص و منحصربهفرد است و دو مجرای بزرگ هوا در دو طرف آن، دقیقا زیر چراغهای جلوی بسیار باریک قرار گرفتهاند.
نمای عقب خودرو کمی شلوغتر و پرجزئیاتتر است. چراغهای عقب، چهار لوله اگزوز را که در مرکز سپر قرار گرفتهاند، احاطه کردهاند. یک دیفیوزر بسیار بزرگ با جزئیات عمودی نیز از لبه زیرین خودرو تا پایه چراغها بالا رفته است. همچنین، تزئینات و نوارهای برنزی رنگ، بدنه خودرو را در آغوش گرفتهاند که در تضاد زیبایی با رنگ آبی تیره و دلنشین بدنه قرار میگیرند.
فضای داخلی توربیو نیز بهشدت حس و حال خودروهای مکلارن را به بیننده منتقل میکند؛ با یک صفحه نمایش لمسی بزرگ که به صورت عمودی در کنسول مرکزی قرار گرفته، دو دریچه تهویه درست بالای آن، و یک جداکننده که راننده و سرنشین را از هم جدا میکند. پشت فرمان نیز یک صفحه نمایش کاملا دیجیتالی قرار دارد.
پیشرانه ۱۱۰۰ اسب بخاری و رقابتی
شرکت ویتوری اعلام کرده است که ابرخودروی آن از یک «پیشرانه اختصاصی که توسط شرکت ایتالتکنیکا (Italtecnica) توسعه داده شده است» استفاده میکند. این شرکت مهندسی ایتالیایی سابقه درخشانی در ساخت موتورهای بسیار قوی و هیجانانگیز دارد. در این مورد خاص، ویتوری از یک پیشرانه هیبریدی وی-۱۲ با حجم ۶.۸ لیتر که به یک موتور الکتریکی مجزا روی محور جلو متصل شده است، نیرو میگیرد.
خروجی ترکیبی این پیشرانه در عدد ۱۱۰۰ اسب بخار متوقف میشود و برآورد شده است که این ابرخودرو تنها در حدود ۲.۵ ثانیه میتواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (معادل ۶۲ مایل در ساعت) دست یابد. این عملکرد کاملا در حد و اندازه رقبای سرسختی چون فراری ۸۴۹ (Ferrari 849 Testarossa) و کونیگزگ جسکو (Koenigsegg Jesko) است.
کارلوس کروز (Carlos Cruz)، بنیانگذار و مدیرعامل ویتوری، میگوید:
«رویای ما این بود که یک وسیله نقلیه زیبا و پرسرعت بسازیم که احساسات را برانگیزد و حس ارتباط را القا کند. ما نمیخواستیم یک سوپرکار دیگر بسازیم؛ ما به دنبال خلق چیزی بودیم که حسی شبیه به پرواز، حسی شبیه به یک تندیس و حسی از قدرت در نوک انگشتان منتقل کند. هدف ما این بود که واقعیتی را بسازیم که در آن عملکرد، زیبایی، کنترل و آزادی بتوانند در یک خودرو وجود داشته باشند.»
آغاز تولید محدود در سال آینده
شرکت ویتوری اظهار کرده است که اولین نمونه اولیه توربیو قابلیت رانندگی دارد؛ این بدان معناست که این پروژه حداقل به مرحله تولید بسیار نزدیکتر از سایر استارتآپهای تولید کننده سوپرکار است. برنامه زمانبندی نشان میدهد که تولید این ابرخودرو قرار است در مقطعی در سال آینده (سال ۱۴۰۴ شمسی) در کشور ایتالیا آغاز شود و تولید آن به تنها ۵۰ دستگاه در سراسر جهان محدود خواهد بود.
قیمت اولیه ابرخودروی ویتوری توربیو در بازار ایالات متحده از رقم ۲.۵ میلیون دلار آغاز میشود. نظر شما در خصوص حضور هوش مصنوعی در طراحی خودرو چیست؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاهها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.
مطالب مرتبط:
- هوش مصنوعی در صنعت خودرو؛ معیار جدید چینیها به جای اسب بخار
- پیشبینی هوش مصنوعی از بازار خودروی ایران در آینده
- انقلاب در تولید خودرو؛ مرسدس بنز از رباتهای انساننما مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرد
- آغاز همکاری جیلی و DeepSeek برای توسعه هوش مصنوعی مدل Xingrui

source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0