تندر ۹۰ پلاس ؛ معرفی + مشخصات فنی
منتشر شده در 13 آبان 1404 ساعت 12:13 تندر ۹۰ پلاس نسخه فیسلیفت و ارتقا یافته رنو ال ۹۰ است که شرکت ایرانخودرو از میانه دهه ۹۰ شمسی آن را با قیمت بالاتر وارد بازار کشور کرد. معرفی تندر پلاس تندر ۹۰ پلاس در سال ۱۳۹۶ از سوی ایرانخودرو به عنوان نسخه فیسلیفت و جدید
منتشر شده در 13 آبان 1404 ساعت 12:13
تندر ۹۰ پلاس نسخه فیسلیفت و ارتقا یافته رنو ال ۹۰ است که شرکت ایرانخودرو از میانه دهه ۹۰ شمسی آن را با قیمت بالاتر وارد بازار کشور کرد.
معرفی تندر پلاس
تندر ۹۰ پلاس در سال ۱۳۹۶ از سوی ایرانخودرو به عنوان نسخه فیسلیفت و جدید رنو ال ۹۰ وارد بازار شد. این خودرو در واقع همان رنو ال ۹۰ است که از سال ۱۳۸۶ در بازار ایران با تیپهای مختلف به فروش میرسید اما بعد از حدود ۱۰ سال دستخوش فیسلیفت شده و تغییرات ظاهری جزئی روی بدنه آن صورت گرفته است تا حالت شکیل و کمی مجللتر پیدا کند و شرکت بتواند آن را با قیمت بالاتر در بازار به فروش برساند.

تندر ۹۰ پلاس از لحاظ فنی تقریباً تفاوتی با دیگر نمونههای رنو ال ۹۰ ندارد اما گیربکس دستی آن از سال ۹۶ به بعد دستخوش تغییراتی شد تا مشکل روغنریزی و خرابی جعبهدنده ناشی از آن مرتفع شود. تندر ۹۰ پلاس نهایتاً در سال ۱۳۹۹ به دلیل شروع تحریمها و خروج کمپانیهای خارجی از بازار خودرو کشور، به پایان راه خود رسید و شرکت ایرانخودرو تولید آن را متوقف کرد.
طراحی بدنه تندر ۹۰ پلاس

ماشین تندر پلاس از لحاظ ساختاری و نوع طراحی بدنه تفاوت اساسی با رنو ال ۹۰ ندارد اما نکته اینجاست که برخی المانهای ظاهری آن نظیر طراحی سپر جلو، پنجره و چراغهای عقب تا حدودی تغییر کرده تا جلوه جذاب و کمی لوکستر برای آن فراهم شود.

قسمت انتهایی درب صندوق نیز حالتی برآمده شبیه به یک اسپویلر کوچک پیدا کرده تا خودرو کمی اسپرت و آیرودینامیکتر احساس شود. به صورت کلی باید گفت که با همان اتاق نهچندان زیبا و تا حدودی قدیمی رنو ال ۹۰ طرف هستیم اما این تغییرات کوچک سبب شده تا چه از نظر طراحی چهره و چه از نظر فرم بخش عقب، تندر پلاس بتواند ظاهر زیبا و کمی دلنشینتر نسبت به نوع ۹۰ معمولی فراهم کند.
به ویژه در مقایسه با محصولاتی مثل پژو پارس میتوان ظاهر تندر پلاس را کمی جذاب و تا حدودی مجللتر برآورد کرد.
مشخصات فنی تندر ۹۰ پلاس
خودرو تندر ۹۰ پلاس ایرانخودرو با همان موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی K4M شرکت رنو عرضه شده است. بنابراین ۱۰۵ اسببخار قدرت و ۱۴۰ نیوتنمتر گشتاور از طریق این پیشرانه به محور چرخها منتقل میشود. البته نکته اینجاست که گیربکس دندهای تندر پلاس بهروزرسانی شده و از سری JHQ است که دیگر مشکل روغنریزی ناگهانی ناشی از پارگی و پوسیدگی گردگیر پلوس را ندارد.
این مورد سبب شده تا مالکان تندر پلاس دندهای دیگر نگرانی بابت خرابی گیربکس گرانقیمت خود ناشی از خروج یکباره روغن نداشته باشند. این در حالی است که جعبهدندههای قدیمی تندر ۹۰ چنین ایرادی داشتند و بسیاری از مشتریان را مجبور به پرداخت هزینههای گزاف تعویض گیربکس کردند.

شتاب صفر تا صد تندر پلاس دندهای نسبتاً مهیج بوده و حدود ۱۰.۲ ثانیه ارزیابی میشود که برای یک سدان خانوادگی رقم مناسبی محسوب میشود. حداکثر سرعت این خودرو نزدیک ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است.
ناگفته نماند که تندر پلاس دندهای دارای گیربکس ۵ دنده دستی است اما نسخه اتوماتیک این خودرو نیز در بازار موجود است که از گیربکس ۴ دنده اتوماتیک AT استفاده میکند. تندر پلاس اتوماتیک از لحاظ شتابگیری ضعیفتر بوده و حدود ۱۱.۷ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد. ضمن آنکه مصرف سوخت آن نیز بالاتر رفته و معادل ۸.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی بنزین مصرف میکند که این کاهش عملکرد جزو ویژگیهای ذاتی گیربکسهای اتوماتیک قدیمی است و باعث افت راندمان موتور میشود.
باک سوخت هر دو نسخه تندر پلاس حدود ۵۰ لیتر ظرفیت دارد و سیستم تعلیق مستقل مکفرسون برای جلو به همراه تعلیق محور پیچشی نیمهمستقل برای عقب نیز از دیگر ویژگیهای فنی تندر پلاس است. کیفیت سواری نسبتاً نرم و لذتبخش است اما به طور کلی هندلینگ خانواده تندر ۹۰ خیلی اطمینانبخش و جذاب نیست، به طوری که در سرعتهای بالا هنگام دور زدن احتمال اسپین شدن و بیشفرمانی وجود دارد.
طراحی داخل کابین و امکانات تندر ۹۰ پلاس
فضای داخل کابین تندر پلاس در بخش داشبورد خیلی تغییر نکرده و تقریباً همان داشبورد قبلی تندر ۹۰ اما با برخی جزئیات جدیدتر را به مشتریان تحویل داده است. این داشبورد کمی ارتقا پیدا کرده ولی همچنان همان حالت ساده و نهچندان جذاب را دارد. اما رودریها تغییر کرده و از نمونههای مشابه ساندرو در اینجا استفاده شده که ارگونومی بهتر و زیبایی بالاتری را نصیب کابین تندر ۹۰ پلاس کردهاند. کیفیت کابین همچنان پایین است و از پلاستیکهای خشک برای ساخت داشبورد و رودریها استفاده شده که به همراه تریم خاکستریرنگ محیط نسبتاً خنثی و نهچندان دلنشین را برای آن به وجود آوردهاند.

اما میزان فضای داخل کابین همچون گذشته جادار و مناسب حضور حداکثر ۵ نفر سرنشین بزرگسال است که کاربردپذیری خودرو را برای مصارف خانوادگی بالا میبرد. همچنین حدود ۵۱۰ لیتر فضا در صندوق عقب وجود دارد که نگرانیهای خانوادگی را برای مصارف مسافرتی و جا دادن چمدانها از بین میبرد.

در مورد امکانات تندر ۹۰ پلاس دندهای باید گفت که این خودرو به صورت استاندارد و فابریک کارخانه امکانات چندانی ندارد و همان موارد اجباری مثل دو کیسه هوا، ترمز ضد قفل، شیشه بالابرهای برقی، آینههای جانبی برقی با گرمکن و… را ارائه میدهد. اما مواردی مثل سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی مالتیمدیا، دوربین عقب در نمونههای سفارشی و یا مدل اتوماتیک این خودرو نصب شدهاند. همچنین کروزکنترل نیز به صورت سفارشی در پلاس اتوماتیک توسط کارخانه نصب شده است.
رقبای تندر ۹۰ پلاس
تندر پلاس دندهای در بازار ایران به طور مستقیم با خودروهایی مثل پژو پارس TU5، سورن پلاس، پژو ۲۰۶ صندوقدار اتوماتیک، امویام ۵۵۰ و… به رقابت میپردازد. مدل اتوماتیک نیز با خودروهایی مثل امویام Arrizo 5، پژو پارس اتوماتیک و… قابلیت رقابت خواهد داشت.
سوالات متداول
تندر ۹۰ پلاس با موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با قدرت ۱۰۵ اسببخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتنمتر همراه با گیربکس ۵ دنده دستی یا اتوماتیک ۴ دنده عرضه شده است. این خودرو در نمونه دندهای دارای شتاب ۱۰.۲ ثانیه بوده و در مدل اتوماتیک با شتاب ۱۱.۷ ثانیه عرضه شده است. میانگین مصرف سوخت نسخه دندهای معادل ۶.۸ لیتر و مدل اتوماتیک حدود ۸.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی خواهد بود.
تندر پلاس تجهیزات مرسوم مثل دو کیسه هوا، ترمز ضد قفل، شیشه بالابرهای برقی، آینههای جانبی برقی با گرمکن و… را ارائه میدهد اما مواردی مثل سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی مالتیمدیا و دوربین عقب در نمونههای سفارشی و یا مدل اتوماتیک این خودرو نصب شدهاند. همچنین کروزکنترل نیز به صورت سفارشی در پلاس اتوماتیک توسط کارخانه نصب شده است.
source
برچسب ها :ایران خودرو ، پارس خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0