تشخیص حضور دست روی فرمان (HOD) یا Hands‑On Detection فناوری است که با تحلیل خروجی حسگرها و دادههای خودرو تعیین میکند آیا راننده دستهای خود را روی فرمان نگه داشته است یا خیر؛ بر این اساس، میزان امنیت در رانندگی افزایش مییابد. اما واقعا این فناوری چیست و چه کاری میکند؟ در ادامه، بیشتر در این باره توضیح داده شده است.
تشخیص حضور دست روی فرمان (HOD) چیست؟
تشخیص حضور دست روی فرمان (HOD) میتواند در کسری از ثانیه وضعیت تماس راننده با فرمان را تشخیص دهد تا در صورت نیاز کنترل را به دست گرفته و امنیت را به خودرو بازگرداند. برای این کار، این فناوری از دروبینهای داخل خودرو، حسگرهای فشار روی فرمان و… استفاده میکند تا نسبت به تصمیمگیری درست اقدام کند. حتی میزان چرخش واقعی فرمان و عرق دستها نیز میتوانند در دقت این فناوری اثر مثبت بگذارند.

مزایا و عملکرد تشخیص حضور دست روی فرمان (HOD)
فناوری تشخیص حضور دست روی فرمان (HOD) مزایای زیادی در هنگام رانندگی به ارمغان میآورد:
- افزایش ایمنی عملکردی: این فناوری تضمین میکند که راننده در هنگام استفاده از سامانههای کمکی، امنیت بیشتری را تجربه کند.
- تشخیص کوچکترین تماسها: سنسورهای این فناوری قادر هستند کوچکترین تماس دستها روی فرمان را شناسایی کرده و تجربه رانندگی طبیعی را مختل نکنند.
- عملکرد فوری: این فناوری به سرعت عمل میکند، زمان پاسخ حدود ≤200 میلیثانیه است؛ در مطالعات جدید نشان داده شده میانگین زمان تشخیص ≈0.37 ثانیه و دقت ≈95.7% است.
- افزایش اعتماد به سامانههای ADAS: با استفاده از این سیستم، اختلالها و میزان اشتباهات تشخیص سیستمهای کمک راننده کمتر میشود و رانندگان راحتتر میتوانند با این سامانهها رانندگی کنند.
فناوری تشخیص حضور دست روی فرمان (HOD) معایب هم دارد؟
با تمام مزایا، این تکنولوژی ممکن است معایب هم داشته باشد. برای مثال، اگر راننده دستکش ضخیم پوشیده باشد یا فرمان روکش داشته باشد، ممکن است در عملکرد اختلال ایجاد شود، این امر ممکن است در مواجه با دست خیس هم رخ دهد. با این اتفاق، ممکن است اتفاقات ناگواری در رانندگی در شرایط جوی مختلف به وجود بیاید. همچنین، پیادهسازی این فناوری در خودروهای ارزان قیمت پرهزینه است؛ چرا که برخی از این خودروها با محدودیت سختافزاری روبرو هستند.

مقایسه این فناوری با دیگر سیستمهای مشابه
تشخیص حضور دست روی فرمان (HOD) به شما کمک میکند تا در رانندگی امنیت بیشتری را تجربه کرده و حس بهتری داشته باشید. در جدول پایین، این فناوری را با چند تکنولوژی دیگر بررسی کردهایم:
| فناوری | سیستم تحلیل چهره راننده (DMS) | نگهدارنده خط حرکت (LKA) | کمک اضطراری راننده (EDA) | تشخیص گشتاور دستی واقعی (STOD) | پیشبینی تمرکز راننده با هوش مصنوعی (DEP) | تشخیص حضور دست روی فرمان (HOD) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| هدف اصلی | پایش هوشیاری و توجه راننده با تحلیل چهره و حرکت چشم | حفظ موقعیت خودرو در مرکز خط جاده | مداخله ایمن در خوابآلودگی راننده | شناسایی نیروی واقعی دست انسان روی محور فرمان | سنجش ذهنی و شناختی تمرکز راننده با مدلهای یادگیری عمیق | تشخیص تماس فیزیکی دست با سطح فرمان برای تایید کنترل انسانی |
| وابستگی به تماس فیزیکی | ندارد | ندارد | نیمهتماسی | تماسی | ندارد | تماسی |
| سطح هوشمندی | بالا (تشخیص چهره و رفتار با یادگیری عمیق) | متوسط (کنترل تطبیقی مسیر و موقعیت) | بالا (تصمیمگیری ترکیبی چندسنسوری) | پایین تا متوسط (تحلیل سیگنال فیزیکی فرمان) | بسیار بالا (مدلهای شناختی پیشبینی رفتار راننده) | پایین تا متوسط (منطق سنسوری تماس فیزیکی) |
| تاثیر شرایط محیطی | زیاد | متوسط | متوسط | کم | زیاد | متوسط |
| محدودیت اصلی | ضعف عملکرد در نور کم یا انحراف دید | کاهش دقت در مسیرهای بدون خط واضح | نیاز به هماهنگی دقیق دادههای متعدد ECU | عدم تشخیص هوشیاری، صرفا سنجش نیرو | بار محاسباتی سنگین و نیاز به داده شناختی مستمر | ناتوانی در درک وضعیت ذهنی، فقط اثبات تماس فیزیکی |
در نهایت، خوب است بدانید که امروزه خودروسازان بزرگ بیشتر به سمت فناوریهایی مانند HOD میروند؛ فناوریهایی که در آنها اطلاعات حاصل از سنسور تماس با تحلیل حرارت پوست، جریان میکروالکتریکی بدن و دادههای چرخش فرمان جمعآوری شده و به رانندگی ایمنتر کمک میکند.






ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0