جعبهگشایی از آینده: جیکو J5، نسخه برقی خودروهای لوکانو
بازار خودروهای شاسیبلند (SUV) چینی در استرالیا، هر هفته شاهد ورود یک عضو جدید است. این بار نوبت به جیکو J5 (Jaecoo J5) رسیده است؛ خودرویی که قرار است به زودی پا به نمایشگاههای محلی بگذارد. این خودرو که برادر کوچکتر J7 محسوب میشود و با برند ماجراجوی Chery وارد بازار شده، در سگمنت کراساوورهای
بازار خودروهای شاسیبلند (SUV) چینی در استرالیا، هر هفته شاهد ورود یک عضو جدید است. این بار نوبت به جیکو J5 (Jaecoo J5) رسیده است؛ خودرویی که قرار است به زودی پا به نمایشگاههای محلی بگذارد. این خودرو که برادر کوچکتر J7 محسوب میشود و با برند ماجراجوی Chery وارد بازار شده، در سگمنت کراساوورهای کامپکت، رقبای سرسختی مانند هیوندای کونا (Hyundai Kona)، کیا سلتوس (Kia Seltos)، MG ZS، و نیسان قشقایی (Nissan Qashqai) را پیش روی خود میبیند.
جیکو J5 چه در چنته دارد؟
جالب اینجاست که جیکو J5 با سه گزینه پیشرانه عرضه خواهد شد: بنزینی، هیبریدی و تمام الکتریکی. در این مقاله، نگاهی داریم به نسخه تمام الکتریکی این خودرو که برای اولین بار در جریان یک بازدید اختصاصی از مقر Chery در ووهو، چین، مورد آزمایش قرار گرفت.
چه زمانی و با چه قیمتی؟
جیکو J5 در ماه آینده (نوامبر ۲۰۲۴) ابتدا با نسخه الکتریکی روانه بازار خواهد شد و مدلهای بنزینی و هیبریدی در فوریه ۲۰۲۵ (بهمن ۱۴۰۳) از راه خواهند رسید. هرچند قیمت نهایی هنوز اعلام نشده، اما انتظار میرود J5 با اختلافی قابل توجه، ارزانتر از J7 باشد. پیشبینی میشود قیمت نسخه بنزینی آن کمتر از ۳۰ هزار دلار استرالیا و نسخه الکتریکی نیز زیر ۴۰ هزار دلار استرالیا قیمتگذاری شود. برای جزئیات بیشتر، با ما همراه باشید.
نگاهی به دنیای درون جیکو J5: سادگی دلنشین با فضایی غافلگیرکننده
فضای داخلی: بزرگتر از آنچه که به نظر میرسد!
با ورود به کابین جیکو J5، اولین چیزی که جلب توجه میکند، طراحی مینیمالیستی و ساده آن است. اما این سادگی، فریبنده است! علیرغم ابعاد کامپکت بیرونی، فضای داخلی J5 بسیار جادارتر از انتظار است. فضای سر در هر دو ردیف کافی است و در ردیف عقب، دو بزرگسال به راحتی میتوانند سفر کنند، یا حتی سه کودک در کنار هم بنشینند.
فضای بار: رکورددار در کلاس خود
یکی از نقاط قوت برجسته J5، فضای بار ۴۸۰ لیتری آن است که از بسیاری از کراساوورهای کامپکت و حتی برخی شاسیبلندهای کلاس بالاتر، بیشتر است. این فضای فراوان، تا حد زیادی مدیون فاصله محوری ۲۶۲۰ میلیمتری، قرارگیری چرخها در حداکثر نقاط ممکن، و کف تخت کابین به دلیل جایگذاری باتری در زیر خودرو است.
نور و روشنایی: سقف پانورامیک، حس و حالی دلنشین
با کنار رفتن پرده الکترونیکی سقف پانورامیک تمامقد، نور آفتاب به داخل کابین تاریکرنگ میتابد و فضایی دلبازتر و روشنتر ایجاد میکند. این ویژگی، حس دلنشینی به سرنشینان منتقل میکند.
صندلیها: راحتی با جزئیاتی برای بهبود
صندلیهای جلو، راحت و با پشتیبانی مناسب هستند، هرچند ممکن است بالشتک صندلی کمی کوتاهتر از حد ایدهآل باشد. خوشبختانه، تنظیمات متنوعی برای راحتی هر سایز بدنی در نظر گرفته شده است. سرنشینان کناری ردیف عقب نیز، از راحتی تقریباً مشابه سرنشینان جلو بهرهمند میشوند، البته با این تفاوت که سرنشین وسط، به دلیل ارتفاع بیشتر، باید به حمایت صندلیهای کناری تکیه کند. با این حال، دریچه تهویه مجزا و خروجی USB در پشت کنسول مرکزی، راحتی و دسترسی سرنشینان عقب را تضمین میکند.
متریال کابین: ترکیبی از کیفیت و نوآوری
کیفیت متریال در کابین J5، به طور کلی خوب است. ترکیبی از پارچه و چرم مصنوعی در روکش صندلیها، پلاستیک مشکی در تریم دربها، جزئیات پیانوبلک در کنسول مرکزی، و پارچه نرم در بالای داشبورد، ترکیبی دلنشین را ایجاد کردهاند.
نوآوری منحصر به فرد: خودرویی دوستدار حیوانات خانگی!
نکته جالب توجه در مورد جیکو J5، ادعای این برند مبنی بر اولین خودروی دوستدار حیوانات خانگی در جهان است. این ادعا با تاییدیه سازمان TÜV SÜD آلمان برای روکشهای صندلی ارگانیک سیلیکونی ضد باکتری و ضد خراش، همراه شده است. این ویژگی، جیکو J5 را از سایر رقبا متمایز میکند.
طراحی داشبورد: مینیمالیسم با نمایشگرهای قدرتمند
طراحی داشبورد J5، از طرح T شکل سادهای پیروی میکند که شبیه به برادر بزرگترش، J7، است. در بخش افقی، کلاستر دیجیتال ۸.۸ اینچی مقابل راننده و دریچههای تهویه در سمت سرنشین قرار گرفتهاند. هرچند این کلاستر اطلاعات ضروری را به خوبی نمایش میدهد، اما شاید اضافه شدن هدآپ دیسپلی (Head-Up Display) میتوانست تجربه را کاملتر کند، هرچند عدم وجود آن، معامله را به هم نمیزند.
اما نقطه قوت اصلی، نمایشگر لمسی عمودی ۱۳.۲ اینچی در کنسول مرکزی است که به زیبایی در داشبورد ادغام شده است. این نمایشگر بزرگ، با زاویه مناسب و قرارگیری در کنار نگهدارندههای دوگانه تلفن (با شارژر بیسیم ۶۵ واتی)، چشمنوازی میکند.
ارگونومی و کنترلها: لمس تکنولوژی، اما با دکمههای فیزیکی ضروری
در پشت نمایشگر، دو جا لیوانی با زاویه ۴۵ درجه، یک کابین عمیق با روکش نرم و یک محفظه ذخیرهسازی باز در زیر آن که شامل خروجیهای USB و ۱۲ ولت است، قرار گرفتهاند. تنها دکمههای فیزیکی موجود، زیر نمایشگر infotainment برای انتخاب سه حالت رانندگی (Eco، Normal و Sport)، دکمه چراغ خطر، و دکمه باز کردن قفل دربها هستند. سایر عملکردها، از طریق نمایشگر لمسی کنترل میشوند.
خوشبختانه، ساختار منوی نمایشگر، منطقی است و با استفاده از ویجتها و میانبرهای شبیه به تلفن همراه، دسترسی به تنظیمات تهویه، تنظیمات خودرو، و دکمه خانه، آسان است.
قابلیت سرگرمی: کارائوکه برای سفرهای طولانی!
برای سرگرم کردن سرنشینان، جیکو J5 حتی قابلیت کارائوکه داخلی را نیز ارائه میدهد! با میکروفونهای بیسیم اختیاری، مسافران میتوانند از سفر خود لذت ببرند و آهنگهای مورد علاقه خود را بخوانند.
قلب تپنده جیکو J5 EV: قدرت، برد و شارژ سریع
مشخصات فنی نسخه الکتریکی:
جیکو J5 EV به یک موتور الکتریکی تکی مجهز است که ۱۵۵ کیلووات قدرت و ۲۸۸ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این موتور، نیرو را از طریق یک گیربکس تک سرعته به چرخهای جلو منتقل میکند.
باتری و برد حرکتی:
انرژی مورد نیاز این پیشرانه، توسط یک بسته باتری ۵۸.۹ کیلووات ساعتی تامین میشود که طبق ادعا، قادر به پیمودن ۴۰۲ کیلومتر برد حرکتی با استاندارد WLTP است. این میزان برد، برای استفادههای شهری و سفرهای کوتاه بین شهری، کاملاً کافی به نظر میرسد.
عملکرد و سرعت:
جیکو ادعا میکند که J5 EV قادر است ظرف ۷.۷ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد و حداکثر سرعت آن ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است.
شارژ سریع: خداحافظی با نگرانیهای برد!
این خودرو از شارژ سریع DC با توان ۸۰ کیلووات پشتیبانی میکند و جیکو ادعا میکند که میتوان باتری را از ۳۰ تا ۸۰ درصد در حدود ۲۸ دقیقه شارژ کرد. این سرعت شارژ، نگرانیهای مربوط به برد حرکتی را تا حد زیادی کاهش میدهد.
تجربه رانندگی با جیکو J5 EV: آرامش الکتریکی با چاشنی هیجان
آزمایش اولیه: یک نگاه گذرا
باید تاکید کرد که این تجربه رانندگی، صرفاً یک “تست چشایی” است و نه یک ارزیابی کامل. رانندگی در جادههای عمومی چین و پیست آزمایشی Chery، تصویری کامل از قابلیتهای خودرو در شرایط متنوع استرالیا ارائه نمیدهد.
حس و حال رانندگی:
با این وجود، پس از چند ساعت رانندگی، میتوان گفت J5 ماشینی تاثیرگذار است. اگر قیمتگذاری مناسبی داشته باشد، میتواند خریداران جدیدی را به دنیای خودروهای الکتریکی جذب کند. برد حرکتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر، برای افرادی که عمدتاً در شهر تردد میکنند، اطمینانبخش است. شتابگیری یکپارچه و نرم، عملکرد چابک، و ویژگی ترمز احیاکننده (regen braking) محافظهکارانه، از نقاط قوت آن هستند.
رفتار دینامیکی: متعادل و قابل پیشبینی
برخلاف بسیاری از خودروهای الکتریکی که ممکن است راننده را غافلگیر کنند، J5 رفتار “عادی” دارد. شتابگیری آن مناسب است، بدون اینکه چرخهای جلو بیش از حد درگیر شوند. حتی در تهاجمیترین حالت ترمز احیاکننده، پرتاب ناگهانی سر به جلو با برداشتن پا از پدال گاز، مشاهده نمیشود.
پایداری و فرمانپذیری:
حرکت کلی خودرو، حس پایداری و اطمینان را منتقل میکند. فرمانپذیری محکم و قابل اطمینان است، هرچند فرمان برقی آن، حس چندانی از جاده به راننده منتقل نمیکند. قضاوت نهایی در مورد عملکرد دینامیکی J5، به آزمایش آن در جادههای استرالیا موکول میشود.
سیستمهای ایمنی ADAS: عملکردی متفاوت در چین
ارزیابی جامع سیستمهای کمک راننده پیشرفته (ADAS) نیز به زمان بیشتری نیاز دارد. اما نکته جالب این بود که این سیستمها در چین، کمتر از حد انتظار مداخلهگر به نظر میرسیدند، حتی با وجود رانندگی پرهرج و مرج برخی رانندگان چینی که به خطوط جاده اهمیت چندانی نمیدادند. این موضوع، در مقایسه با تجربههای قبلی با خودروهای Chery در استرالیا، قابل توجه است.
تجهیزات رفاهی و ایمنی: جیکو J5 چه چیزهایی را ارائه میدهد؟
مشخصات فنی و تجهیزات (تخمینی):
هنوز جزئیات نهایی مشخصات J5 در سه نسخه مختلف powertrain اعلام نشده است. اما موارد زیر، انتظار میرود در نسخه الکتریکی J5 EV مشاهده شوند:
- چرخهای آلیاژی ۱۸ اینچی
- طراحی اختصاصی نمای جلوی EV
- چراغهای جلو و عقب LED
- تریم ترکیبی چرم مصنوعی و پارچه
- کنترل تهویه مطبوع دو منطقهای
- کلاستر دیجیتال ۸.۸ اینچی
- نمایشگر اینفوتینمنت ۱۳.۲ اینچی
- سیستم ناوبری ماهوارهای داخلی
- اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم
- شارژر بیسیم تلفن همراه
- رادیو دیجیتال DAB+
- سیستم صوتی سونی با ۶ بلندگو
- نورپردازی داخلی کابین
ایمنی در جیکو J5: پنج ستاره در انتظار؟
جیکو J5 هنوز توسط نهادهای مستقل مانند NCAP مورد ارزیابی قرار نگرفته است. اما جیکو انتظار دارد که این خودرو، مانند خواهر بزرگترش J7، رتبه پنج ستاره ایمنی را کسب کند. دلیل این انتظار، مجموعه جامع سیستمهای کمک راننده پیشرفته و سیستمهای جلوگیری از تصادف است.
ویژگیهای استاندارد ایمنی (انتظاری):
- ۸ ایربگ (شامل ایربگ جلو-مرکزی و ایربگ زانویی راننده)
- ترمز اضطراری خودکار (AEB)
- کروز کنترل تطبیقی
- سیستم حفظ حرکت بین خطوط
- سیستم هشدار نقطه کور
- هشدار عبور و مرور از عقب
- تشخیص علائم سرعت
- سیستم کمکی محدودیت سرعت
- نمایشگر پارکینگ ۳۶۰ درجه
هزینههای جاری و گارانتی: مزایای بلندمدت جیکو
خدمات پس از فروش: اطمینان از آینده
مانند تمام مدلهای جیکو اومودا (Jaecoo Omoda)، انتظار میرود J5 نیز با گارانتی هشت ساله نامحدود کیلومتری همراه با کمک جادهای رایگان و سرویس دورهای با قیمت سقفگذاری شده برای همین دوره ارائه شود. این سطح از پشتیبانی پس از فروش، اطمینان خاطر قابل توجهی را برای خریداران فراهم میکند.
برنامه تضمین قیمت آینده:
جیکو همچنین تحت برنامه “وعده قیمت آینده” خود، حداقل ارزش تضمین شدهای را برای تمام مدلهای این برند در بازههای زمانی مشخص، صرف نظر از نحوه خرید (نقدی یا اعتباری) ارائه میدهد. این برنامه، سرمایهگذاری شما را در بلندمدت تضمین میکند.
نگاه کارشناسان CarExpert به جیکو J5: برداشتهای اولیه مثبت
اولین برداشتها:
تجربههای اولیه ما از جیکو J5، بسیار مثبت بوده است. این خودرو با طراحی جذاب، کابین جادار و پر از تکنولوژی، برد حرکتی مناسب نسخه الکتریکی، و وعده قیمت رقابتی، پتانسیل بالایی برای موفقیت در بازار استرالیا دارد.
نکات قوت کلیدی:
- طراحی مدرن و مینیمالیستی
- فضای داخلی جادار و کاربردی
- قابلیتهای تکنولوژیک برجسته (نمایشگر بزرگ، کارائوکه!)
- برد حرکتی قابل قبول برای نسخه EV
- گزینههای متنوع پیشرانه (بنزینی، هیبریدی، الکتریکی)
- بسته گارانتی و خدمات پس از فروش قوی
نکاتی که باید منتظر ماند:
- قیمت نهایی: عامل تعیینکنندهای در موفقیت J5 خواهد بود.
- عملکرد در جادههای استرالیا: ارزیابی کامل رفتار دینامیکی و سیستمهای ADAS در شرایط بومی.
- کیفیت بلندمدت: دوام متریال و قطعات در طول زمان.
جمعبندی:
جیکو J5، با رویکردی جسورانه و ارائه مجموعهای قابل تحسین از ویژگیها، به نظر میرسد که آماده است تا بازار کراساوورهای کامپکت را به چالش بکشد. اگر قیمتگذاری درستی داشته باشد و کیفیت آن در بلندمدت تایید شود، میتواند به یکی از بازیگران کلیدی در این بخش پر رقابت تبدیل شود. ما بیصبرانه منتظر عرضه رسمی آن در استرالیا هستیم تا ارزیابی نهایی خود را ارائه دهیم.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.






ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0