دیدگاه‌ها برای آرتابان توکا ؛ معرفی + مشخصات فنی بسته هستند

آرتابان توکا ؛ معرفی + مشخصات فنی

فهرست محتوا معرفی آرتابان توکا طراحی بدنه آرتابان TOOCA مشخصات AMG TOOCA طراحی داخل کابین و امکانات امکانات ایمنی و رفاهی مزایا و معایب رقبای آرتابان توکا آلبوم تصاویر سوالات متداول آرتابان توکا یک کراس اوور هفت نفره مونتاژی است که در بازارهای جهانی با نام گلوری ۶۰۰ و یا دانگ فنگ فنگون ۵۸۰ شناخته

کد خبر : 118518
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 نوامبر 2025 - 0:02
آرتابان توکا ؛ معرفی + مشخصات فنی

آرتابان توکا یک کراس اوور هفت نفره مونتاژی است که در بازارهای جهانی با نام گلوری ۶۰۰ و یا دانگ فنگ فنگون ۵۸۰ شناخته می شود.

معرفی آرتابان توکا

آرتابان توکا یا AMG TOOCA نامی است که آرتابان موتور برای کراس اوور جدید خود در نظر گرفته است. این شاسی بلند در واقع نسخه مونتاژی و ریبج شده از دانگ فنگ فنگون ۵۸۰ یا گلوری ۶۰۰ به حساب می آید که در ایران با نامی جدید عرضه می شود. این خودرو از سال ۲۰۱۶ تحت جوینت ونچر بین دانگ فنگ و سوکون (DFSK) به تولید می رسد و در بازارهای مختلی عرضه شده است.

آرتابان توکا ؛ معرفی + مشخصات فنی

نمونه ای که توسط آرتابان موتور مونتاژ خواهد شد در واقع نسل دوم از این شاسی بلند است که سال ۲۰۲۲ به بازار آمد و خط طراحی جدید دانگ فنگ را می توان در آن دید. قبل تر قرار بود نسخه پلاگین هیبرید این خودرو با بی ام کارز به ایران بیاید که البته حضور آن خودرو در ایران منتفی شد. در ادامه به مشخصات فنی و امکانات آرتابان توکا آشنا خواهیم شد.

طراحی بدنه آرتابان TOOCA

در آرتابان توکا آن‌ چه بیش از هر چیز جلب توجه می‌ کند، تلاش طراحان برای ارائه چهره‌ ای مدرن و هماهنگ با سلیقه مشتریان بازارهای نو ظهور است. این کراس‌ اوور خانوادگی در نگاه نخست، ظاهری متعادل و نسبتاً خوش‌ فرم دارد، اما با نگاهی دقیق‌ تر می‌ توان به نقاط قوت و ضعف آن در بخش‌ های مختلف بدنه اشاره کرد.

نمای جلو آرتابان TOOCA بر پایه یک الگوی نسبتاً آشنا در میان کراس‌ اوورهای چینی شکل گرفته است؛ جلوپنجره‌ ای عریض با خطوط افقی که سعی دارد پهنای خودرو را بیشتر نشان دهد و در نتیجه، حس استحکام القا کند. چراغ‌ ها حالتی کشیده و اندکی تهاجمی دارند و اتصال بصری آنها به جلو پنجره، ظاهری یکپارچه و امروزی ایجاد کرده است. با این حال، طراحی بخش پایینی سپر کمی ساده به نظر می‌ رسد و می‌ توانست با استفاده از حجم‌ دهی بیشتر یا الگوهای هندسی جذاب‌ تر، حس اسپرت‌ بودن نمای جلو را تقویت کند. در مجموع چهره جلو قابل قبول و هماهنگ است، اما به سطح پختگی برخی رقبا نمی‌رسد.

آرتابان توکا ؛ معرفی + مشخصات فنی

در نمای جانبی با یکی از بهترین بخش‌ های طراحی دانگ فنگ فنگون ۵۸۰ یا همان آرتابان توکا رو به‌ رو می‌ شویم. خط طراحی برآمده که از گلگیر جلو آغاز می‌ شود و تا چراغ‌ های عقب امتداد پیدا می‌ کند، به بدنه کشیدگی و پویا بودن می‌ بخشد. نسبت‌ ها نیز خوب رعایت شده‌ اند؛ ارتفاع بدنه، اندازه شیشه‌ ها و سایز چرخ‌ ها تناسب مناسبی دارند و در نگاه کلی، خودرو سنگین و زمخت به نظر نمی‌ رسد. استفاده از نوار کرومی زیر خط پنجره‌ ها نیز به ایجاد حس لوکس‌ بودن کمک می‌ کند، هرچند اگر خطوط حجمی بیشتری روی درها کار می‌ شد، می‌ توانست تنوع بصری بیشتری ایجاد کند و از سادگی بیش از حد جلوگیری شود.

نمای عقب AMG TOOCA ترکیبی از سادگی و کارکرد گرایی است. چراغ‌ های عقب با طراحی نسبتاً صاف و کشیده، عرض خودرو را تقویت می‌ کنند و اتصال آن‌ ها با یک نوار کرومی، نوعی هماهنگی با طراحی جلو ایجاد کرده است. با این وجود، شکل کلی درِ صندوق و سپر کمی محافظه‌ کارانه است و حس تازگی زیادی منتقل نمی‌ کند. استفاده از یک دیفیوزر تزئینی یا حجم‌ دهی بیشتر در بخش پایینی می‌ توانست چهره عقب را جذاب‌ تر و پویاتر کند. با این حال، نظم و تناسب فرم‌ ها باعث می‌ شود نمای عقب آزاردهنده یا شلوغ به نظر نرسد.

آرتابان توکا ؛ معرفی + مشخصات فنی

در مجموع، طراحی بدنه این خودرو را می‌ توان قابل قبول، خانوادگی و نسبتاً هماهنگ توصیف کرد. این خودرو از افراط در خطوط تیز و حجم‌ های اغراق‌ شده دوری می‌ کند و بیشتر بر تعادل و سادگی تمرکز دارد. هرچند در برخی بخش‌ ها مانند سپر جلو یا طراحی انتهای خودرو جای پیشرفت وجود دارد، اما در کل، ظاهر آرتابان توکا برای یک کراس‌ اوور نه چندان گران قیمت مناسب، آبرومند و هماهنگ است و می‌ تواند رضایت بسیاری از خریداران را جلب کند.

مشخصات AMG TOOCA

آرتابان توکا ؛ معرفی + مشخصات فنی

کراس اوور توکا (AMG TOOCA) به یک پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ مجهز است که فناوری پاشش مستقیم سوخت یا TGDI را دارد و این پیشرانه توسط SOKON تامین می شود. خروجی های فنی این پیشرانه ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور هستند که در این رده قیمتی اعداد قابل قبولی به حساب می آیند. نکته مثبتی که در این بخش باید به آن اشاره شود این است که جعبه دنده این خودرو بر خلاف بسیاری از کراس اوورهای هفت نفره بازار ایران نه از نوع دو کلاچه است و نه از نوع CVT؛ بلکه در این خودرو از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT استفاده شده که لذت رانندگی با این خودرو را افزایش می دهد. با این خروجی فنی، شتاب گیری صفر تا صد در حدود ۱۰ ثانیه انجام می شود و مصرف سوخت ترکیبی هم در شرایط استاندارد ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

سیستم تعلیق در جلو مک فرسون و در عقب مولتی لینک است و ترکیب این تعلیق با فاصله محوری ۲۷۸۵ میلیمتری می تواند یک سواری نرم را برای راننده و سرنشینان به ارمغان بیاورد.

طراحی داخل کابین و امکانات

طراحی داخلی آرتابان توکا یکی از بخش‌ هایی است که به‌ خوبی نشان می‌ دهد خودروسازان چینی در سال‌ های اخیر تا چه اندازه به بهبود کیفیت بصری و تجربه کاربری اهمیت داده‌ اند. کابین این خودرو ترکیبی از سادگی، کارکرد گرایی و تلاش برای ایجاد جلوه‌ ای مدرن است؛ هرچند همچنان برخی نقاط نیازمند ارتقا و بازنگری‌ اند. با نگاهی دقیق به داشبورد، کنسول وسط و رودری‌ ها می‌ توان تصویری دقیق‌ تر و منصفانه‌ تر از سبک طراحی کابین ارائه داد.

داشبورد فنگون ۵۸۰ یا همان آرتابان TOOCA بر اساس یک رویکرد مینیمال اما مدرن شکل گرفته است. سطوح افقی در طراحی آن نقش پررنگی دارند و همین موضوع باعث شده کابین در نگاه نخست بازتر و خلوت‌ تر به نظر برسد. یکی از مهم‌ ترین عناصر این بخش، استفاده از نمایشگر های دیجیتال است؛ نمایشگری که اطلاعات پشت فرمان را به شکل کاملاً دیجیتال نمایش می‌دهد و صفحه‌ نمایش مرکزی که در جایگاهی نسبتاً بلند قرار گرفته تا خوانایی و دسترسی بهتر فراهم شود. این طراحی، خودرو را هم‌ سو با زبان روز صنعت قرار می‌ دهد و حس تکنولوژیک‌ بودن را افزایش می‌ دهد. با این حال، تریم‌ های پلاستیکی در بخش‌ های پایینی داشبورد همچنان کمی ارزان‌ قیمت به نظر می‌ رسند و اگرچه مونتاژ کلی خوب است، اما کیفیت متریال می‌ توانست یک پله بالاتر باشد تا حس لوکس‌ بودن بیشتری به راننده منتقل شود.

آرتابان توکا ؛ معرفی + مشخصات فنی

در بخش کنسول وسط، طراحان رویکردی کارکردی اتخاذ کرده‌ اند. چینش کلیدها و تنظیمات به‌ گونه‌ ای است که دسترسی بدون سردرگمی ممکن باشد و مسیر حرکت دست از فرمان تا کنسول، منطقی و ساده طراحی شده است. سطح کنسول با خطوط و انحناهای ملایم شکل گرفته و فضای نگه‌ داری اشیای کوچک نیز به‌ خوبی در آن تعبیه شده است.

طراحی رودری‌ های AMG TOOCA نیز ادامه‌ دهنده همین زبان طراحی هستند؛ ترکیبی از خطوط ساده و سطوح نسبتاً صاف که بیشتر بر کاربردی بودن تمرکز دارند تا جذابیت بصری چشمگیر. دستگیره‌ ها ارگونومی مناسبی دارند و محل تکیه‌ گاه دست به‌ خوبی طراحی شده، اما مانند داشبورد، کیفیت متریال در برخی بخش‌ ها متوسط ارزیابی می‌ شود. استفاده از یک نوار تزیینی با رنگ متفاوت یا ترکیب مواد نرم بیشتر، می‌ توانست این بخش را جذاب‌ تر و هماهنگ‌ تر با تلاش‌ های انجام‌ شده در بخش داشبورد کند.

آرتابان توکا ؛ معرفی + مشخصات فنی

در مجموع، طراحی کابین آرتابان توکا را می‌ توان مدرن، کاربردی و در حد کلاس قیمتی خودرو قابل قبول دانست. نمایشگرهای دیجیتال و چیدمان خلوت داشبورد نقاط قوت اصلی هستند و طراحی منطقی کنسول و رودری‌ ها نیز تجربه کاربری را آسان می‌ کند. با این حال، محدودیت‌ های کیفیت مواد و عدم استفاده گسترده از المان‌ های تزئینی باعث می‌ شود کابین هنوز با استانداردهای کلاس‌ های بالاتر فاصله داشته باشد. با این وجود، ترکیب کلی طراحی داخلی تجربه‌ ای متوازن و رضایت‌ بخش را برای استفاده روزمره فراهم می‌ کند.

در مورد امکانات این خودرو نیز باید بگوییم که در داخل کابین کراس اوور توکا امکانات به نسبت کاملی نظیر فرمان کمکی برقی، چهار کیسه هوا (روبروی و جانبی جلو)، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل پایداری، سیستم ترمز اضطراری، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، دوربین ثبت وقایع، سنسنور نور و باران، صفحه نمایش مرکزی مالتی مدیا، کلاستر دیجیتال، سانروف پانورامیک، سردکن و گرم کن صندلی های جلو، صندلی های برقی جلو، گرم کن فرمان، نورپردازی داخلی و… دیده می شود.

امکانات ایمنی و رفاهی

مزایا و معایب

رقبای آرتابان توکا

اگر نگاهی به مشخصات و امکانات آرتابان TOOCA بیاندازیم و آن را با مشخصات کراس اوورهای مونتاژی بازار ایران بررسی کنیم می توانیم رقبای بسیار زیادی را برای این خودرو در نظر بگیریم. اما نباید فراموش کرد که آرتابان توکا یک کراس اوور هفت نفره است و همین موضوع رقبای این خودرو را محدود تر می کند. با تمام این اوصاف می توانیم خودروهایی نظیر؛ فیدلیتی پرستیژ، چانگان CS55 پلاس، هایما 8S، تیگو ۸ پرو و… را رقیب AMG TOOCA بدانیم.

آلبوم تصاویر

سوالات متداول

آرتابان توکا چه مشخصاتی دارد؟

کراس اوور توکا (AMG TOOCA) به یک پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ مجهز است که فناوری پاشش مستقیم سوخت یا TGDI را دارد و این پیشرانه توسط SOKON تامین می شود. خروجی های فنی این پیشرانه ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور هستند که در این رده قیمتی اعداد قابل قبولی به حساب می آیند. نکته مثبتی که در این بخش باید به آن اشاره شود این است که جعبه دنده این خودرو بر خلاف بسیاری از کراس اوورهای هفت نفره بازار ایران نه از نوع دو کلاچه است و نه از نوع CVT؛ بلکه در این خودرو از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT استفاده شده که لذت رانندگی با این خودرو را افزایش می دهد

آرتابان توکا چه امکاناتی دارد؟

در مورد امکانات این خودرو نیز باید بگوییم که در داخل کابین کراس اوور توکا امکانات به نسبت کاملی نظیر فرمان کمکی برقی، چهار کیسه هوا (روبروی و جانبی جلو)، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل پایداری، سیستم ترمز اضطراری، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، دوربین ثبت وقایع، سنسنور نور و باران، صفحه نمایش مرکزی مالتی مدیا، کلاستر دیجیتال، سانروف پانورامیک، سردکن و گرم کن صندلی های جلو، صندلی های برقی جلو، گرم کن فرمان، نورپردازی داخلی و… دیده می شود.

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.