موتور وسپا اسپرینت ۱۵۰؛ مشخصات فنی + تجربه رانندگی
منتشر شده در 02 آذر 1404 ساعت 08:00 یکی از محصولات برند وسپا موتور سیکلت وسپا اسپرینت ۱۵۰ نام دارد که طبق معمول موتوری در کلاس اسکوتر محسوب میشود و ما در این مطلب به آن میپردازیم. برند وسپا یک برند مطرح محسوب میشود و موتور سیکلتهایی با طراحی کلاسیک و همچنین فانتزی به بازار
منتشر شده در 02 آذر 1404 ساعت 08:00

یکی از محصولات برند وسپا موتور سیکلت وسپا اسپرینت ۱۵۰ نام دارد که طبق معمول موتوری در کلاس اسکوتر محسوب میشود و ما در این مطلب به آن میپردازیم.
برند وسپا یک برند مطرح محسوب میشود و موتور سیکلتهایی با طراحی کلاسیک و همچنین فانتزی به بازار جهانی عرضه کرده و در ایران نیز شاهد حضور محصولات وسپا هستیم که طرفداران زیادی دارد. یکی از محصولات این برند، موتور سیکلت وسپا اسپرینت محسوب میشود که زیر مجموعهای از خانواده اسپرینت است و علاوه بر این اسکوتر شاهد وسپا اسپرینت تی اف تی S، اسپرینت اس و اسپرینت تک ۱۵۰ هستیم که به تازگی معرفی و عرضه شده است. اولین مدل این اسکوتر در سال ۱۹۷۴ معرفی شده بود که تا حدودی در طراحی آن شاهد چراغ راهنما نبودیم، ولی بعدها طی تغییرات انجام شده و به روز رسانیهایی که حاصل شد، چراغ راهنما به وسپا اسپرینت اضافه شد. از سال ۹۶ در ایران شاهد حضور این اسکوتر در مدلهای ۱۲۵ و ۱۵۰ سی سی هستیم که در طراحی آن همواره از زبان طراحی وسپا پیروی کردهاند و همچنان شاهد همان وسپای کلاسیک هستیم. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی ظاهری وسپا اسپرینت ۱۵۰، مشخصات فنی، سواری و رقبای آن پرداخته و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.
طراحی ظاهری وسپا اسپرینت ۱۵۰

در طراحی ظاهری موتور سیکلت وسپا اسپرینت ۱۵۰ شاهد همان زبان طراحی وسپا هستیم، اما به نظر میرسد یک سری از جزئیات سادهتر طراحی شدهاند و شاهد یک موتورسیکلت کلاسیک و مینیمال هستیم. چراغ جلوی این موتور سیکلت به شکل چند ضلعی طراحی شده و نمای جلو همچنان شبیه مدلهای قدیمی برند وسپا محسوب میشود که نیازی به توضیح اضافی ندارد، چرا که وسپا همواره مدلهای مشابهی را عرضه میکند. راهنماها در راست و چپ فلاپ جلویی قرار گرفتهاند و تقریبا فلاپها مشابه با سایر مدلها طراحی شدهاند و فرمان این موتور سیکلت فرمان لولهای است که طبق معمول با فلاپ پوشانده شده است.
روی فرمان وسپا اسپرینت شاهد آینههای این اسکوتر هستیم که به شکل کرومی مشاهده میشود و طراحی جالبی دارد و علاوه بر آن میتواند با زاویه مناسب خود، دید خوبی را در اختیار راکب قرار دهد. روی فرمان این اسکوتر شاهد دکمههای استارت، چراغ جلو، چراغ راهنما، فلاشر و بوق هستیم که در سایر مدلهای وسپا نیز مشاهده میشود. صفحه کیلومتر وسپا اسپرینت یک صفحه تمام دیجیتال رنگی است که از پلتفرم مالتی مدیای وسپا پشتیبانی میکند و میتواند اطلاعات مورد نیاز را با کیفیت و خوانایی مطلوب در اختیار راکب قرار دهد.
بخش کنسول این اسکوتر تا حدودی فضای محدودی دارد، ولی میتواند برای قرار دادن اشیا و وسایل جزئی مثل تلفن همراه کاربردی محسوب شود. این کنسول مجهز به درب است و به همین دلیل با خیال راحت میتوانید اشیا خود را داخل آن قرار داده و نگران افتادن اشیای خود در طول حرکت و سواری نباشید. فضای جاپایی وسپا اسپرینت تفاوت چندانی با سایر مدلها و اسکوترهای وسپا ندارد و تقریبا شاهد همان فضای همیشگی هستیم که مناسب محسوب میشود و آزاردهنده به نظر نمیرسد. در بخش زین این اسکوتر نیز شاهد یک زین یک تکه با کیفیت و دوخت مطلوب هستیم که نسبتا نرم و راحت است و میتواند سواری خوبی را برای راکب و سرنشین فراهم کند. در زیر زین یک فضای ذخیره سازی محدود دیگر تعبیه شده که میتواند برای کلاه ایمنی مناسب باشد و علاوه بر آن باک نیز در همین بخش قرار گرفته که ۸ لیتر گنجایش دارد.

در بخش انتهایی زین وسپا اسپرینت یک میله یا دستگیره کرومی نسبتا جذاب تعبیه شده که میتواند به حفظ تعادل ترک نشین در طول مسیر کمک کند. در نمای جانبی نیز شاهد همان طراحی کلاسیک و امضای وسپا هستیم و نمیتوان گفت تفاوت خاصی مشاهده میشود، ولی یک سری جزئیات کوچک مثل خطوط تزئینی، جالب و متفاوت به نظر میرسند. در نمای انتهایی یا عقب وسپا اسپرینت شاهد یک چراغ نسبتا مربعی در داخل یک قاب کرومی هستیم که جذاب به نظر میرسد و در کنار این چراغ، راهنماها قابل مشاهده هستند که به صورت یک نوار نازک طراحی و تعبیه شدهاند. وزن این اسکوتر ۱۱۹.۲ کیلوگرم است که تا حدودی نسبت به بسیاری از موتورها سبکتر است، ولی در کلاس اسکوتر شاهد موتورهای سبکتری نیز بودهایم.
ابعاد وسپا اسپرینت به شرح زیر است:
طول: ۱۸۸۰ میلیمتر، عرض: ۷۵۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۷۰ میلیمتر.
مشخصات فنی اسکوتر وسپا SPRINT 150

در موتور سیکلت وسپا اسپرینت، شاهد یک انجین تک سیلندر، ۴ زمانه با سه سوپاپ و فناوری آی گت هستیم که حجم سیلندر آن ۱۵۵ سی سی گزارش شده است و به طور کلی این انجین قادر است ۱۱.۷ اسب بخار قدرت را در ۷۴۹۱ دور بر دقیقه تولید کند. انجین این موتور سیکلت مجهز به سیستم هوا خنک محسوب میشود و سیستم سوخت رسانی آن از نوع انژکتور الکترونیکی است و انتقال قدرت توسط یک گیربکس سی وی تی با کلاچ خشک اتوماتیک گریز از مرکز به چرخ عقب صورت میگیرد. سیستم استارت در اسکوتر وسپا اسپرینت از نوع الکتریکی با باتری ۱۲ ولت و ۶ آمپر ساعتی است و برق مورد نیاز چراغها نیز توسط همین باتری تامین میشود. این اسکوتر به استاندارد آلایندگی یورو ۴ مجهز شده و در بخش سیستم تعلیق جلوی آن شاهد کمک فنر تک بازوی دارای فنر مارپیچی و کمک فنر دو منظوره هیدرولیک هستیم. در سیستم تعلیق عقب این اسکوتر نیز از کمک فنر دو منظوره با تنظیم کشش اولیه فنر در چهار حالت استفاده شده و ترمزهای جلو دیسکی و ترمز عقب از نوع کاسهای محسوب میشود. دیسک استفاده شده برای ترمز جلو ۲۰۰ میلیمتر بوده و ترمز کاسهای عقب دارای ابعاد ۱۴۰ میلیمتری محسوب میشود و خوشبختانه وسپا اسپرینت به ترمز ضد قفل یا همان ترمز abs مجهز شده است. سایز تایر جلو در این اسکوتر ۱۱۰/۷۰ و سایز تایر عقب ۱۲۰/۷۰ محسوب میشود و هر دو تایر روی رینگهای نسبتا جذاب و اسپرت ۱۲ اینچی سوار شدهاند و نمای جالبی به موتور بخشیدهاند.
تجربه سواری و رانندگی با موتور وسپا اسپرینت ۱۵۰
تجربه سواری با موتور سیکلت وسپا اسپرینت تا حدودی مشابه تجربه سواری با سایر مدلهای وسپا محسوب میشود، چرا که در طراحی این برند عمدتا تغییر خاصی ایجاد نمیشود. استایل نشستن روی این اسکوتر چندان آزاردهنده به نظر نمیرسد و زین و جاپایی آن برای استفاده در داخل شهر به طور مناسب طراحی شدهاند. اسکوتر وسپا اسپرینت ۱۵۰ هیجان بالایی را برای شما به ارمغان نمیآورد، چرا که با یک اسکوتر روبرو هستید و نهایتا میتوانید ۸۴ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشید. گیربکس اتوماتیک این اسکوتر سهولت در رانندگی را فراهم میکند و تا حدودی میتوان این موتور سیکلت را یک موتور کم استهلاک محسوب کرد که میتواند برای استفاده روزمره گزینه مناسبی باشد. امکاناتی مثل درگاه اتصال usb و پلتفرم مالتی مدیا میتواند تجربه سواری بهتری را فراهم کند و در کنار این موارد وجود فضای ذخیره سازی میتواند کاربردی محسوب شود. سیستم تعلیق فرمان و ترمزهای وسپا اسپرینت ۱۵۰ به شکلی طراحی شده تا بتواند برای عبور از ترافیک و همچنین مسیرهای نسبتا طولانی سواری راحت و نرمی را به ارمغان آورد و هندلینگ مناسبی را در اختیار راکب قرار دهد.
رقبای وسپا اسپرینت ۱۵۰
بهتر است برای یافتن رقبایی مناسب برای وسپا اسپرینت ۱۵۰ به دنبال موتورهایی در کلاس اسکوتر و با حجم مشابه باشیم. اگر با توجه به اطلاعات ارائه شده به دنبال معرفی رقبای اصلی این اسکوتر باشیم، میتوانیم به اسکوترهای یاماها آیروکس ۱۵۵، هوندا pcx و همچنین لایک ۱۵۰ بپردازیم.
نقاط ضعف و مثبت وسپا اسپرینت و جمع بندی
مزایا: طراحی نسبتا جذاب، سواری نسبتا نرم، مجهز به درگاه USB
معایب: سرعت نسبتا محدود، فضای ذخیره سازی نسبتا محدود، قیمت نسبتا بالا
در پایان باید بگوییم وسپا اسپرینت ۱۵۰ در ایران توسط کویر موتور عرضه میشود و مشابه سایر مدلها و محصولات برند وسپا، طراحی جذاب و در عین حال کلاسیکی دارد. انجین این موتور به فناوری I-GET مجهز شده و میتواند تا حدودی باکیفیت محسوب شود و در حالت کلی تجربه سواری خوبی را فراهم کند. هر چند که سرعت اسکوتر وسپا اسپرینت ۱۵۰ محدود به نظر میرسد، ولی گزینه مناسبی برای استفاده روزمره، تردد در داخل شهر و ترافیک شهری است.
نظر شما درباره موتور وسپا اسپرینت چیست؟ به نظر شما این اسکوتر ارزش خرید دارد؟
شاسی بلند جدید صنایع خودروسازی ایلیا تیون شد
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0