دیدگاه‌ها برای مانیتور مرکزی خودرو چیست؟ بسته هستند

مانیتور مرکزی خودرو چیست؟

مانیتور مرکزی خودرو (Central Infotainment Display) همان صفحه‌ نمایش اصلی روی داشبورد است که بیشتر کنترل‌ها و اطلاعات مهم را در یک نقطه در اختیار راننده و سرنشینان می‌گذارد. این نمایشگر، معمولا لمسی و با کیفیت بالا، رابطی بین کاربر و سیستم‌های چندرسانه‌ای، ناوبری، وضعیت خودرو و امکانات ارتباطی است. بسته به مدل و کلاس

کد خبر : 118659
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 نوامبر 2025 - 2:03

مانیتور مرکزی خودرو (Central Infotainment Display) همان صفحه‌ نمایش اصلی روی داشبورد است که بیشتر کنترل‌ها و اطلاعات مهم را در یک نقطه در اختیار راننده و سرنشینان می‌گذارد. این نمایشگر، معمولا لمسی و با کیفیت بالا، رابطی بین کاربر و سیستم‌های چندرسانه‌ای، ناوبری، وضعیت خودرو و امکانات ارتباطی است.

بسته به مدل و کلاس خودرو، این مانیتور ممکن است از فناوری‌های LCD، TFT یا OLED مجهز بوده و قابلیت‌هایی مثل کنترل سیستم صوتی، تهویه مطبوع، تنظیمات ایمنی، نقشه GPS، اتصال موبایل با Android Auto یا Apple CarPlay، و نمایش لحظه‌ای اطلاعات دوربین‌ها و سنسورها را ارائه دهد.

برخی از مدل‌های پیشرفته مانیتور مرکزی، از قابلیت چندلمسی، تقسیم صفحه (Split Screen) و واکنش سریع به ورودی‌ها برخوردارند.

مانیتور مرکزی خودرو

مزایا و معایب مانیتور مرکزی خودرو

مانیتور مرکزی، تجربه کار با خودرو را سریع‌تر و یکپارچه می‌کند. همه تنظیمات و اطلاعات از یک نقطه کنترل می‌شوند و طراحی گرافیکی زیبا باعث می‌شود استفاده از آن لذت‌بخش باشد. این سیستم با گوشی و سرویس‌های آنلاین سازگار می‌شود تا امکانات بیشتری را در اختیار راننده قرار دهد.

با این حال، تمرکز بیش‌ از حد بر مانیتور ممکن است حواس راننده را از جاده پرت کند. با خرابی یا هنگ نرم‌افزار نیز دسترسی به کنترل‌های اصلی محدود می‌شود. تعویض یا تعمیر نمایشگر هم هزینه بالایی دارد که یکی دیگر از معایب این سیستم است. در ادامه، بیشتر درباره مزایا و معایب می‌پردازیم:

مزایا:

  • کنترل همه سیستم‌ها از یک نمایشگر مرکزی
  • کیفیت تصویر بالا و جذابیت طراحی گرافیکی
  • اتصال راحت به تلفن همراه و سرویس‌های دیجیتال
  • قابلیت‌های چندلمسی و نمایش اطلاعات هم‌زمان

معایب:

  • خطر حواس‌پرتی هنگام استفاده راننده
  • هزینه بالای تعمیر یا تعویض نمایشگر
  • امکان مشکل نرم‌افزاری یا هنگ سیستم
  • پیچیدگی رابط کاربری در برخی مدل‌ها

مقایسه مانیتور مرکزی خودرو با فناوری‌های مشابه

در جدول پایین، قصد داریم این سیستم یعنی مانیتور مرکزی را با سایر فناوری‌ها یعنی پشت آمپر دیجیتال، نمایشگر روی شیشه خودرو و پنل سنتی مقایسه کنیم:

ویژگی / سیستم مانیتور مرکزی خودرو پشت آمپر دیجیتال HUD (نمایش روی شیشه جلو) پنل سنتی دکمه‌ای
محل نصب وسط داشبورد پشت فرمان شیشه جلو داشبورد سنتی
کاربرد اصلی چندرسانه‌ای، ناوبری، تنظیمات اطلاعات رانندگی نمایش فوری داده‌های مهم کنترل مکانیکی
شخصی‌سازی بالا متوسط پایین محدود
خطر حواس‌پرتی متوسط پایین بسیار پایین پایین
هزینه تعمیر بالا بالا متوسط تا بالا پایین

مانیتور مرکزی خودرو معمولا وسط داشبورد قرار دارد و کنترل سیستم‌های مختلف مثل صوتی، ناوبری و تنظیمات را از یک نقطه امکان‌پذیر می‌کند، درحالی‌که پشت آمپر دیجیتال اطلاعات رانندگی را دقیقا مقابل راننده نشان می‌دهد و نقش اصلی‌اش نمایش سرعت، دور موتور و هشدارهاست.

پنل سنتی هم به صورت کنترل مکانیکی طراحی شده از سویی دیگر HUD (نمایش روی شیشه جلو) اطلاعات را روی شیشه جلو به صورت آنی نشان راننده می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که در آینده، مانیتور مرکزی به یک پنل هوشمند و چندکاره تبدیل شود که با هوش مصنوعی، واقعیت افزوده (AR) و سیستم‌های خودران هماهنگ است.

نمایش تصاویر با وضوح Ultra HD و رابط شخصی‌سازی‌شده تجربه رانندگی را امن‌تر می‌کنند. کنترل صوتی، اشاره‌ای و حتی هماهنگی کامل با سایر نمایشگرهای خودرو، مانند پشت آمپر دیجیتال یا HUD، باعث می‌شود راننده بدون فشار دادن هیچ دکمه‌ای بتواند اطلاعات و تنظیمات را مدیریت کند.

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.