دیدگاه‌ها برای آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tron: زیبایی کوپه با روح الکتریکی بسته هستند

آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tron: زیبایی کوپه با روح الکتریکی

آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tron برای ما ایرانی ها می‌تواند یک رویا باشد. اما این رویا آنقدر زیباست که صحبت کردن درباره آن، لبخند بر لب‌ها می‌آورد. صنعت خودروسازی اروپا، به خصوص در بخش شاسی‌بلندها، به شدت به سمت طراحی‌های کوپه و اسپرت گرایش پیدا کرده است و آئودی نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس

کد خبر : 118874
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 نوامبر 2025 - 14:49

آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tron برای ما ایرانی ها می‌تواند یک رویا باشد. اما این رویا آنقدر زیباست که صحبت کردن درباره آن، لبخند بر لب‌ها می‌آورد.

صنعت خودروسازی اروپا، به خصوص در بخش شاسی‌بلندها، به شدت به سمت طراحی‌های کوپه و اسپرت گرایش پیدا کرده است و آئودی نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس از موفقیت مدل‌های اسپرت‌بک مانند A5 و A7 که از سال 2009-2010 عرضه شدند، آئودی از اواخر دهه 2010 شروع به تولید نسخه‌های کوپه از شاسی‌بلندهای محبوب خود کرد. ابتدا Q3 اسپرت‌بک در سال 2019 و سپس Q5 اسپرت‌بک در سال 2021 معرفی شدند. حال، نوبت به آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tron رسیده است؛ خودرویی که بر پایه شاسی‌بلند الکتریکی جدید Q6 e-tron ساخته شده و پلتفرم مشترکی با پورشه ماکان الکتریکی جدید دارد، درست مانند نسل اول Q5 و ماکان.

این مدل کوپه-شکل، مانند نسخه شاسی‌بلند سنتی خود، در مدل 2026 به بازار استرالیا عرضه می‌شود و در نسخه‌های متنوعی از جمله مدل پایه با موتور تکی و مدل پرچمدار SQ6 اسپرت‌بک e-tron عرضه خواهد شد. ما فرصتی کوتاه برای تست این خودرو در رویداد “Audi Media Day” در سیدنی داشتیم تا با آن آشنا شویم.

نتیجه تجربه اولیه ما این است که رفتار Q6 اسپرت‌بک e-tron شباهت زیادی به نسخه شاسی‌بلند خود دارد. بنابراین، انتخاب بین نسخه اسپرت‌بک و معمولی، بیشتر به سلیقه شخصی و اولویت‌های ظاهری شما بستگی دارد.

قیمت‌گذاری آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tron: تعادل بین اسپرت و مقرون به صرفه

آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tronنکته قابل توجه این است که آئودی توانسته قیمت پایه Q6 اسپرت‌بک e-tron را با نسخه استاندارد SUV برابر نگه دارد، که امری نادر است. معمولاً خودروسازان برای مدل‌های کوپه، قیمت بالاتری را در نظر می‌گیرند.

  • 2026 Audi Q6 e-tron: 99,900 دلار استرالیا (قبل از هزینه‌های جاده‌ای)
  • 2026 Audi Q6 Sportback e-tron: 99,900 دلار استرالیا (قبل از هزینه‌های جاده‌ای)
  • 2026 Audi Q6 e-tron Performance: 115,500 دلار استرالیا
  • 2026 Audi Q6 e-tron quattro: 122,500 دلار استرالیا
  • 2026 Audi Q6 Sportback e-tron quattro: 127,500 دلار استرالیا
  • 2026 Audi SQ6 e-tron: 151,400 دلار استرالیا
  • 2026 Audi SQ6 Sportback e-tron: 156,400 دلار استرالیا

البته، مدل‌های Q6 اسپرت‌بک e-tron quattro و SQ6 اسپرت‌بک e-tron حدود 5000 دلار گران‌تر از نسخه‌های معادل Q6 e-tron هستند. همچنین، آئودی استرالیا نسخه دوربرد “Performance” را برای Q6 اسپرت‌بک وارد نکرده است، بنابراین برای دستیابی به بسته باتری بزرگتر 100 کیلووات ساعتی (در مقابل 83 کیلووات ساعت استاندارد)، باید حداقل مدل quattro را انتخاب کنید.

در حال حاضر، Q6 اسپرت‌بک رقبای مستقیم کمی دارد. BMW iX2 که طراحی مشابهی دارد، کوچکتر است و هنوز خبری از مدل الکتریکی X4 نیست. مرسدس بنز EQE SUV نیز وضعیت مبهمی در بازار محلی دارد. با این حال، می‌توان Polestar 4، پورشه ماکان، جنسیس Electrified GV70 و لکسوس RZ را به عنوان رقبای احتمالی در نظر گرفت.

کابین دیجیتال و لوکس: تلفیقی از نوآوری و حس لوکس بودن

آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tronفضای داخلی Q6 اسپرت‌بک e-tron بسیار شبیه به Q6 e-tron و سایر مدل‌های جدید آئودی مانند A5 و Q5 است. در مرکز توجه، “استیج دیجیتال” جدید آئودی قرار دارد که شامل صفحه نمایش کلاستر دیجیتال (Virtual Cockpit) و صفحه نمایش مرکزی اطلاعات سرگرمی (MMI Touch) می‌شود. در Q6 e-tron، صفحه نمایش اضافی برای سرنشین کناری نیز به صورت استاندارد ارائه می‌شود.

این طراحی، کابینی بسیار پر از صفحه نمایش را ایجاد کرده است. در اولین ورود، به خصوص در شب، به دلیل روشنایی و وضوح صفحه نمایش‌ها در کنار نورپردازی رنگارنگ داخلی، ممکن است کمی چشم را خیره کند. صفحه نمایش‌های OLED آئودی، گرافیک زنده و واکنشی سریع دارند، اما شاید به اندازه طرح‌های کلاسیک‌تر آئودی، ماندگار نباشند.

کنترل‌های تهویه مطبوع اکنون به صفحه نمایش منتقل شده‌اند (هرچند در نوار ابزار دائمی در پایین صفحه قرار دارند) و دکمه‌های فیزیکی قبلی روی فرمان با دکمه‌های لمسی با بازخورد هپتیک جایگزین شده‌اند. ممکن است دلتنگ دکمه‌های مجازی اما لمسی نسل قبل شوید، به خصوص که اطراف قاب صفحه نمایش با پلاستیک مشکی براق پوشانده شده است. دکمه‌های فرمان نیز گاهی دقیق عمل نمی‌کنند، هرچند نسبت به برخی محصولات دیگر گروه فولکس واگن، بهتر هستند.

پس از مدتی استفاده و آشنایی با رابط کاربری شبیه به گوشی‌های هوشمند و منوهای نسبتاً ساده، استفاده از آن دشوار نیست. صفحه نمایش سرنشین کناری، که در استرالیا مانند A5/Q5 یک آپشن نیست و به صورت استاندارد عرضه می‌شود، هرچند جالب است و به سرنشین اجازه می‌دهد ناوبری خود را تنظیم کند یا ویدیو تماشا کند (با فیلتر حریم خصوصی برای عدم حواس‌پرتی راننده)، اما به جز یک “ترفند نمایشی” خاص، کاربرد چندانی ندارد.

آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tronکیفیت ساخت کلی خودرو خوب به نظر می‌رسد، اما سطوح پلاستیکی مشکی براق به سرعت اثر انگشت را جذب می‌کنند و ممکن است بعد از مدتی خسته‌کننده شوند. خوشبختانه، فضای ذخیره‌سازی در قسمت جلو مناسب است، از جمله یک محفظه با جایگاه شارژ بی‌سیم گوشی، فضای زیر کنسول مرکزی و محفظه‌های درب که بطری‌های باریک را در خود جای می‌دهند.

فضای صندلی‌های عقب، حتی با وجود خط سقف شیب‌دار، خوب است. فردی با قد 185 سانتی‌متر به راحتی می‌تواند پشت صندلی راننده خود بنشیند. از امکانات این بخش می‌توان به کنترل تهویه مطبوع سه منطقه‌ای، پورت‌های شارژ USB-C دوگانه، جیب‌های نقشه در پشت صندلی‌های جلو و کنسول مرکزی تاشو عقب با جا لیوانی اشاره کرد. همچنین، نقاط اتصال ISOFIX برای صندلی‌های بیرونی و نقاط اتصال Top-Tether برای هر سه صندلی عقب وجود دارد که برای خانواده‌ها ایده‌آل است.

در بخش عقب، فضای بار Q6 اسپرت‌بک e-tron تفاوت چندانی با نسخه شاسی‌بلند ندارد و حجمی بین 511 تا 1373 لیتر را ارائه می‌دهد (در مقابل 526 تا 1529 لیتر برای نسخه SUV). خط سقف شیب‌دار ممکن است فضا را برای بارهای بلندتر کاهش دهد، اما صندوق عقب عمیق است و دارای نوارهای شبکه‌ای و قلاب‌هایی برای نگهداری ایمن وسایل است.

آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tronمشخصات فنی: قدرت الکتریکی در سه طعم

Q6 اسپرت‌بک e-tron در استرالیا در سه نسخه عرضه می‌شود: موتور تکی و دو موتور الکتریکی.

مشخصات e-tron e-tron quattro SQ6 e-tron
سیستم محرکه موتور تکی دو موتور دو موتور
باتری 83 کیلووات ساعت (ناخالص) 100 کیلووات ساعت (ناخالص) 100 کیلووات ساعت (ناخالص)
قدرت 185 کیلووات (215 کیلووات با لانچ کنترل) 285 کیلووات 360 کیلووات (380 کیلووات با لانچ کنترل)
گشتاور 450 نیوتن‌متر 275 نیوتن‌متر (جلو) / 580 نیوتن‌متر (عقب) 275 نیوتن‌متر (جلو) / 580 نیوتن‌متر (عقب)
نوع درایو دیفرانسیل عقب تمام چرخ محرک (AWD) تمام چرخ محرک (AWD)
وزن 2200 کیلوگرم 2400 کیلوگرم 2425 کیلوگرم
شتاب 0-100 7.0 ثانیه (با لانچ کنترل) 5.9 ثانیه 4.3 ثانیه (با لانچ کنترل)
برد WLTP 489 کیلومتر 569 کیلومتر 585 کیلومتر
مصرف انرژی 19.2 کیلووات ساعت/100 کیلومتر (تست شده)
حداکثر شارژ AC 11 کیلووات 11 کیلووات 11 کیلووات
حداکثر شارژ DC 225 کیلووات 270 کیلووات 270 کیلووات
زمان شارژ DC (10-80%) 21 دقیقه 21 دقیقه 21 دقیقه

در تست ما، مصرف انرژی در یک مسیر ترکیبی 36 کیلومتری حدود 19.2 کیلووات ساعت در 100 کیلومتر بود که نشان‌دهنده برد واقعی کمتر از 500 کیلومتر است، کمی کمتر از ادعای 569 کیلومتری آئودی.

تجربه رانندگی: تعادل بین لوکس بودن و اسپرت بودن

آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tronدر یک رانندگی کوتاه در اطراف سیدنی، متوجه شدیم که در حالت “Comfort”، پاسخ پدال گاز آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tron بسیار تدریجی است و گشتاور آنی و انفجاری ندارد. این موضوع باعث تجربه رانندگی روان‌تر و خطی‌تر می‌شود. البته با انتخاب حالت “Dynamic”، شتاب‌گیری بهبود یافته و زمان 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت به 5.9 ثانیه می‌رسد که برای یک خودروی 2.4 تنی، قابل قبول است.

مرکز ثقل پایین خودرو به دلیل وزن باتری و تنظیمات اسپرت (و در نتیجه سفت) سیستم تعلیق، باعث کاهش محسوس حرکات بدنه و ایجاد شخصیتی ورزشی‌تر می‌شود. با این حال، فرمان سبک آئودی، این خودرو را بیشتر به یک گرند تورر (GT) شبیه می‌کند تا یک خودروی اسپرت خالص. حتی در حالت داینامیک، بازخورد فرمان به اندازه فرمان خودروی مرتبط، پورشه ماکان، نیست و این خودرو را نباید یک سدان اسپرت واقعی در نظر گرفت.

این رانندگی با فلسفه آئودی مبنی بر احساس لوکس بودن و تعادل هندلینگ همخوانی دارد. ترجیح می‌دهیم سیستم تعلیق بادی تطبیقی (adaptive air suspension) را به جای سیستم فنر لول فولادی در مدل‌های پایه e-tron و e-tron quattro انتخاب کنیم. به خصوص با رینگ‌های 21 اینچی اختیاری، سواری کمی بیش از حد سفت و پر تکان است، که برای خودرویی که بیشتر در خیابان‌های شهری تردد خواهد کرد، ایده‌آل نیست. احساس می‌کنید هر ناهمواری جاده را به خوبی منتقل می‌کند و تکان‌های متوالی می‌تواند باعث ناراحتی سرنشینان مستعد بیماری حرکت شود.

آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tronسیستم‌های کمک راننده نیز ترکیبی از نقاط قوت و ضعف هستند. کروز کنترل تطبیقی و سیستم پایش نقاط کور به خوبی کالیبره شده‌اند، اما دستیار حفظ حرکت بین خطوط کمی ضعیف عمل می‌کند. در مدل‌های استرالیایی، سیستم حفظ موقعیت در خطوط (active lane centring) که در بازارهای دیگر موجود است و برای رانندگی در بزرگراه مفید است، غایب است. همچنین، عملکرد استاندارد این سیستم گاهی اوقات دیر واکنش نشان می‌دهد و به جای اصلاح مسیر، خودرو را به سمت خطوط هدایت می‌کند. در مقایسه با مدل‌های قبلی آئودی، به نظر می‌رسد در این زمینه شاهد پسرفتی هستیم. حداقل، این سیستم با هشدارهای بی‌پایان هنگام تغییر حد مجاز سرعت، شما را دیوانه نمی‌کند.

سیستم دوربین فراگیر نیز مفید است، به خصوص با توجه به خطوط شانه بلند و انتهای شیب‌دار خودرو، که به پارک کردن آسان‌تر Q6 اسپرت‌بک 4771 میلی‌متری و 1965 میلی‌متری در فضاهای تنگ کمک می‌کند.

تجهیزات و امکانات: پر از تکنولوژی

آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tronنسخه quattro در بین مدل پایه Q6 اسپرت‌بک e-tron و مدل پرچمدار SQ6 اسپرت‌بک e-tron قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های کلیدی تجهیزات آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tron مدل 2026:

  • رینگ‌های آلیاژی 19 اینچی
  • چراغ‌های جلو Matrix LED
  • سیستم پارک نیمه خودکار
  • آینه‌های جانبی برقی با قابلیت جمع‌شوندگی و گرمکن
  • دسترسی و استارت بدون کلید
  • کلید دیجیتال
  • درب صندوق عقب برقی
  • کلاستر دیجیتال 11.9 اینچی
  • سیستم اطلاعات سرگرمی 14.5 اینچی با Apple CarPlay و Android Auto بی‌سیم
  • ناوبری ماهواره‌ای
  • رادیو دیجیتال DAB+
  • صفحه نمایش 10.9 اینچی برای سرنشین کناری
  • شارژر بی‌سیم گوشی
  • سیستم صوتی 10 بلندگو با توان 180 وات
  • روکش چرمی صندلی‌ها
  • صندلی‌های اسپرت جلو با گرمکن و تنظیمات برقی
  • صندلی‌های عقب کناری با گرمکن
  • فرمان چرمی با گرمکن
  • نوار LED رنگی داخلی (Ambient Lighting)
  • خدمات Audi Connect Plus (3 سال)

افزودنی‌های مدل Q6 اسپرت‌بک e-tron quattro:

  • رینگ‌های آلیاژی 21 اینچی
  • پدال‌های فولادی ضد زنگ
  • فرمان اسپرت
  • سقف مشکی

افزودنی‌های مدل SQ6 اسپرت‌بک e-tron:

  • رینگ‌های آلیاژی 21 اینچی مشکی
  • کالیپرهای ترمز قرمز
  • سیستم تعلیق هوای تطبیقی S
  • چراغ‌های عقب OLED دیجیتال با امضاهای قابل تنظیم
  • سقف پانورامیک شیشه‌ای
  • هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده
  • سیستم صوتی Bang & Olufsen 3D با 16 بلندگو
  • روکش چرم ناپا
  • صندلی‌های جلو ماساژور
  • پانل‌ها و تزئینات داخلی پوشیده شده با Dinamica
  • ستون فرمان برقی با حافظه

ایمنی: امتیاز بالا در تست تصادف

آئودی Q6 اسپرت‌بک e-tronآئودی Q6 e-tron، از جمله مدل اسپرت‌بک، امتیاز 5 ستاره ایمنی را از ANCAP دریافت کرده است (بر اساس تست‌های سال 2024). این امتیاز شامل حفاظت خوب از سرنشینان بزرگسال (91%)، سرنشینان کودک (87%)، کاربران آسیب‌پذیر جاده (81%) و سیستم‌های کمک ایمنی (82%) است.

تجهیزات ایمنی استاندارد شامل 9 کیسه هوا، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار با قابلیت‌های کمکی مختلف، سیستم پایش نقاط کور، دستیارهای ترافیک جلو و عقب، دستیار حفظ حرکت بین خطوط، تشخیص علائم سرعت، پایش خستگی راننده، سیستم پایش فشار تایر و دوربین دید فراگیر است.

هزینه‌های جاری و گارانتی: اطمینان بلندمدت

آئودی استرالیا، Q6 اسپرت‌بک e-tron را با گارانتی 5 ساله خودرو و گارانتی 8 ساله یا 160,000 کیلومتری برای باتری ولتاژ بالا عرضه می‌کند. سرویس‌های دوره‌ای هر 2 سال یا 30,000 کیلومتر است و هزینه شش سال سرویس با طرح قیمت‌گذاری شده، حدود 2080 دلار استرالیا خواهد بود.

source

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.