سیستم کنترل پویایی خودرو (Vehicle Dynamic Control, VDC) یکی از مهمترین فناوریهای موجود در خودروها است که در هنگام مانور، پیچهای تند، لغزنده بودن جاده و تغییر ناگهانی مسیر به کمک راننده میآید. این سیستم با استفاده از حسگرهای مختلف مثل زاویه فرمان، سرعت چرخها، شتاب جانبی و نرخ گردش خودرو، تمام حرکات ماشین را زیر نظر دارد.
سیستم کنترل پویایی خودرو (VDC) چه کار میکند؟
وظیفه اصلی سیستم کنترل پویایی خودرو (VDC) تشخیص و اصلاح بیشفرمانی (Oversteer) و کمفرمانی (Understeer) خودرو است. بیشفرمانی به حالتی میگویند که در پیچ، بخش عقب خودرو بیش از حد میلغزد و خودرو تمایل دارد بچرخد که ممکن است باعث چرخش ناگهانی یا سر خوردن عقب خودرو شود. کمفرمانی یعنی وقتی در پیچ، خودرو کمتر از چیزی که فرمان داده شده، میپیچد و مسیرش به سمت بیرون پیچ کشیده میشود.
بنابراین این سیستم با مقایسه مسیر اصلی و جهتی که راننده فرمان داده، به طور خودکار روی چرخهای خاص ترمز میگیرد یا قدرت موتور را کاهش میدهد تا خودرو دوباره در مسیر درست حرکت کند. سیستم کنترل پویایی خودرو ارتباط مستقیمی با زیرساخت ترمز ضدقفل (ABS) دارد.
مزایا و معایب سیستم کنترل پویایی خودرو (VDC)
سیستم کنترل پویایی خودرو (VDC) کمک میکند خودرو در شرایط دشوار، پایدار بماند و حرکات ناگهانی آن قابل پیشبینی باشد. با اصلاح سریع مسیر، خطر انحراف یا چرخش کامل خودرو خیلی کم میشود و حتی رانندگان کمتجربه هم در موقعیتهای بحرانی کنترل بیشتری خواهند داشت. با این حال، پیچیدگی فنی آن بیشتر از سیستمهای ترمز معمولی است و اگر سنسورها یا نرمافزار درست کار نکنند، عملکردش مختل میشود؛ مزایا و معایب این سیستم عبارتند از:
مزایا:
- افزایش پایداری در پیچها، جادههای خیس و مانورهای اضطراری
- کاهش خطر انحراف و واژگونی خودرو
- کمک به رانندگان کم تجربه برای حفظ کنترل
- هماهنگی کامل با سیستمهای ABS، EBD و کنترل کشش
معایب:
- پیچیدگی بالاتر و هزینه بیشتر ساخت و تعمیر
- وابستگی شدید به عملکرد دقیق سنسورها
- محدود کردن حس رانندگی اسپرت در برخی شرایط
- ایجاد اعتماد بیش از حد و افزایش ریسک رفتار راننده
سیستم کنترل پویایی خودرو (VDC) در برابر فناوریهای مشابه
این سیستم با سایر فناوریها در این بخش ممکن است شباهت زیادی داشته باشد، اما تفاوتهایی هم به چشم میخورند:
| ویژگی / سیستم | کنترل پویایی خودرو (VDC) | ترمز ضد قفل (ABS) | کنترل کشش (TCS) | توزیع نیروی ترمز (EBD) |
|---|---|---|---|---|
| نقش اصلی | حفظ پایداری کلی و اصلاح بیش/کمفرمانی | جلوگیری از قفل چرخها | جلوگیری از هرزگردی چرخها | تنظیم نیروی ترمز جلو و عقب |
| ورودیها | زاویه فرمان، سرعت چرخها، شتاب جانبی، نرخ گردش | سرعت چرخها و فشار ترمز | سرعت چرخها و دریچه گاز | سرعت چرخها و بار محورها |
| نوع اثرگذاری | ترمزگیری انتخابی و کاهش قدرت موتور | کاهش فشار ترمز | کاهش گاز موتور و ترمزگیری | تنظیم فشار ترمز |
| هدف نهایی | برگشتن خودرو به مسیر موردنظر راننده | حفظ کنترل هنگام ترمز شدید | بهبود چسبندگی هنگام شتاب گرفتن | تعادل ترمز و کاهش مسافت توقف |
| ارتباط با دیگر سیستمها | وابسته به ABS و سنسورهای آن | پایه سایر سیستمها | معمولا روی ABS پیاده میشود | همراه ABS ارائه میشود |
در نسلهای جدید، این سیستم با فرمان برقی، ترمزهای الکترونیکی و شاسی هوشمند یکپارچه میشود تا از وقوع هر اتفاق بدی جلوگیری کنند. دادههای دوربین و رادار نیز به همراه این سیستم میتوانند حالت جاده یا پیچهای خطرناک را شناسایی کرده و عملکرد VDC را بهبود بخشند.
برای خودروهای برقی و چهارچرخ محرک، فناوری Torque Vectoring به VDC اجازه میدهد گشتاور را به صورت فعال بین چرخها توزیع کند و بدون کاهش سرعت، پایداری حفظ شود.







ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0