نورپردازی داخلی خودرو در واقع مجموعهای از چراغهای کوچک LED یا فیبر نوری است که در قسمتهای مختلف کابین نصب میشوند، مثل پنل درها، کنسول وسط، زیر داشبورد و فضای پا. این چراغها رنگ و شدت نور را میتوانند تغییر دهند و توسط یک واحد کنترل یا کامپیوتر خودرو و همچنین گوشی هوشمند مدیریت میشوند.
نورپردازی داخلی چیست و چگونه کار میکند؟
نورپردازی داخلی در اصل چراغهای کوچک رنگی در سرتاسر فضای داخلی خودرو هستند که بر حسب نیاز تعیین شده، روشن میشوند. حسگرهای نور محیط و وضعیت خودرو (مثل باز بودن در یا حالت رانندگی) به این سیستم کمک میکنند تا نور را بهطور خودکار با شرایط هماهنگ کند؛ مثلا در شب با نور ملایم روشن شود یا هنگام ورود به حالت اسپرت رنگها تغییر کنند.
در مدلهای پیشرفته، این نور حتی با سامانههای ایمنی و هشدار خودرو هماهنگ میشود؛ مثلا تغییر رنگ برای هشدار تغییر مسیر یا نمایش مسیر ناوبری. همه اینها بدون ایجاد مزاحمت برای دید راننده اتفاق میافتد و حس بهتری از مدرن بودن را به کابین میبخشند.
سیستم نورپردازی داخلی مزایا و معایب هم دارد؟
نورپردازی داخلی میتواند آرامش بیشتری به کابین ببخشد، مسیرها و مرزهای فضا را روشنتر کند و با نشانههای بصری ساده، اطلاعات ضروری را به راننده منتقل کند تا فرد کمتر به نمایشگر خیره شود. مصرف انرژی پایین است و امکان شخصیسازی رنگ، شدت و تمها تجربهای مدرن فراهم میکند.
در مقابل، اگر شدت یا رنگ درست کالیبره نشود، احتمال خیرگی و حواسپرتی به ویژه شبها بالا میرود. نسخههای چندمنطقهای و مبتنی بر فیبراپتیک نصب پیچیدهتر و هزینه بیشتری دارند و باید استانداردهای ایمنی و بهداشت نوری رعایت شود تا دید راننده مختل نشود.
- مزایا:
- افزایش حس کیفیت و آرامش کابین؛ شخصیسازی گسترده رنگ/شدت/تم
- انتقال نرم رویدادها و هشدارها بدون نیاز به نگاه طولانی به نمایشگر
- مصرف پایین و توزیع یکنواخت نور با LED و فیبراپتیک
- معایب:
- خطر حواسپرتی یا خیرگی در صورت تنظیم نامناسب شدت/رنگ
- هزینه و پیچیدگی بالاتر در سیستمهای چندمنطقهای
- الزام رعایت استانداردهای ایمنی و ارگونومی نوری
تفاوت نورپردازی داخلی با سایر فناوریها
در جدول پایین، این فناوری را با نمایشگر هدآپ، هشدارهای بصری و… از نظر امنیت، نوع اثرگذاری، زمان عملکرد و سایر موارد مقایسه کردهایم:
| ویژگی / فناوری | نورپردازی داخلی (Ambient/Interactive) | چراغ سقفی | هدآپ دیسپلی (HUD) | هشدارهای بصری نمایشگر/HMI |
|---|---|---|---|---|
| نوع ایمنی/کاربری | راحتی و اطلاعرسانی ملایم؛ گاهی نقش ایمنی | روشنایی برای ورود یا… | نمایش اطلاعات حیاتی در دید راننده | اطلاعرسانی رویدادها و هشدارها |
| منطقه اثر | اطراف کابین: درها، کنسول، کفپایی، داشبورد | سقف و ناحیه بالای سر | شیشه جلو (میدان دید راننده) | مرکز داشبورد |
| زمان/نحوه عملکرد | پیوسته یا رویدادی؛ شدت/رنگ پویا | دستی یا اتوماتیک هنگام نیاز به نور | لحظهای با دادههای ADAS | لحظهای، وابسته به سیستمها |
| ریسک حواسپرتی | کم تا متوسط (بسته به طراحی) | کم | بسیار کم | متوسط |
| مصرف انرژی | پایین (LED/PWM) | پایین تا متوسط | پایین | متوسط |
| قابلیت شخصیسازی | بالا؛ رنگ، شدت، مناطق | محدود | بسیار محدود | متوسط |
نسلهای جدید نورپردازی داخلی در آینده با استفاده از میکرو LED و فیبراپتیک، علاوه بر زیبایی، ایمنی بالایی را نیز به همراه داشته و با سامانههای ADAS و حالات رانندگی هماهنگ میشوند. در خودروهای خودران، این نورها حتی میتوانند بین سرنشین و سیستم حمل و نقل تعامل برقرار کنند، بدون آنکه مزاحم دید یا تمرکز راننده شوند.







ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0