دیدگاه‌ها برای مقایسه و نقد طراحی دو کراس اوور کامپکت چینی؛ ام وی ام X5 در مقابل سایپا 421P بسته هستند

مقایسه و نقد طراحی دو کراس اوور کامپکت چینی؛ ام وی ام X5 در مقابل سایپا 421P

منتشر شده در 06 آذر 1404 ساعت 17:32 عکاس علیرضا پاداش در این ادامه مطالب مقایسه طراحی، به سراغ ام وی ام X5 و سایپا 421P می رویم تا ببینیم کدام یک از سبک طراحی جذاب تری برخوردار می باشند. بارها در سلسله مطالب نقد و بررسی طراحی خودرو به این موضوع اشاره کرده ایم

کد خبر : 119018
تاریخ انتشار : جمعه 28 نوامبر 2025 - 1:17
مقایسه و نقد طراحی دو کراس اوور کامپکت چینی؛ ام وی ام X5 در مقابل سایپا 421P


منتشر شده در 06 آذر 1404 ساعت 17:32

عکاس
علیرضا پاداش

مقایسه و نقد طراحی دو کراس اوور کامپکت چینی؛ ام وی ام X5 در مقابل سایپا 421P

در این ادامه مطالب مقایسه طراحی، به سراغ ام وی ام X5 و سایپا 421P می رویم تا ببینیم کدام یک از سبک طراحی جذاب تری برخوردار می باشند.

بارها در سلسله مطالب نقد و بررسی طراحی خودرو به این موضوع اشاره کرده ایم که استفاده از نیروهای متخصص در زمینه های مهندسی و طراحی، بهره مندی از تکنولوژی و فناوری های روز و نیز سرمایه گذاری درست و هدفمند، از اصلی ترین دلایل پیشرفت خودروسازان چینی در طول سالیان اخیر بوده است. در این بین اما موضوعی که اهمیت دارد این است که اگر بازار خودرویی مثل بازار خاورمیانه و البته ایران برای عرضه خودروهای چینی وجود نداشت، بازهم شاهد این پیشرفت با چنین سرعتی از چینی ها بودیم یا نه؟! احتمالا پاسخ قاطعانه ای برای این پرسش نخواهیم داشت، اما قطعا نمی توانیم منکر تاثیر این بازارها بر پیشرفت خودروسازی چین باشیم. چرا که حضور مستمر و عرضه گسترده انواع خودروهای چینی حتی با تکنولوژی ها و کیفیت بسیار پایین!، سبب شد تا چینی ها با آزمون و خطا و کسب تجربه، در کنار الگو گرفتن از خودروسازان بزرگی مانند کیا و هیوندای و همانطور که اشاره شد، استخدام نیروهای زبده و بزرگ این صنعت، به جایگاهی که اکنون در آن قرار دارند، برسند.

صنعتی که تا دو دهه پیش، محصولی مانند پراید خودمان را به ساخته های این کشور مانند ام وی ام ۱۱۰ ترجیح می دادیم، اکنون با مدیریت و برنامه ریزی صحیح، به جایگاهی رسیده است که آرزوی مونتاژ محصولات آن را با نام و لوگوی خودروسازان ایرانی داریم. چری تیگو ۴ تغییر یافته و چانگان CS35 پلاس که قرار است با نام های ام وی ام X5 و سایپا P۴۲۱ در بازار ایران مونتاژ و عرضه شوند را می توانیم دو نمونه بارز از ده ها نمونه موجود خودروهای چینی بدانیم که فارغ از مباحث فنی و کیفیت و تنها از منظر استایل و سبک طراحی به عنوان خودروهای اقتصادی و مقرون به صرفه چینی، خود نشان از پیشرفت خودروسازی چین و عقب ماندگی صنعت خودروی کشور ما دارد. حال با این مقدمه و در ادامه مطالب نقد و مقایسه طراحی، به سراغ این دو کراس اوور کامپکت مونتاژ شده می رویم تا ببینیم کدام یک از سبک طراحی جذاب تری برخوردار می باشند.

مقایسه ام وی ام X5 و سایپا ۴۲۱P در نمای ظاهری

تزئینات مینیمال اسیایی، متناسب، متعادل و تم بصری هماهنگ با ترند روز جهانی، به طوری که می توان ادعا کرد که مبدا هیچ یک از خودروها در ظاهرشان قابل تشخیص نیست. اگر لوگوی سایپا یا چانگان را بپوشانید، ۴۲۱P یا CS35 پلاس احتمالا با کمی اغراق با یکی از محصولات فولکس واگن اشتباه گرفته می شود و ام وی ام X5 یا چری تیگو۴ نیز به راحتی می تواند شبیه یکی از مدل های فعلی فورد یا کیا و هیوندای به نظر برسد. هر چند که هر دو مدل، درواقع نسخه های فیس لیفت شده با تغییرات نسبتا زیاد هستند، اما اکنون از زبان طراحی برندهای خود که البته مدرن و زیبا تر نیز شده اند، پیروی می کنند. با این حال، استفاده از جلو پنجره های بزرگ مشبک در نمای جلو، از جمله وجه تشابه این دو کراس اوور به حساب می آید.

مقایسه و نقد طراحی دو کراس اوور کامپکت چینی؛ ام وی ام X5 در مقابل سایپا P۴۲۱

در ام وی ام X5، در نمای جلو که اکنون شباهت بیشتری با تیگو ۷، هم خانواده بزرگ تر آن پیدا کرده، جلو پنجره چند ضلعی الماسی شکل با الگوهای ستاره ای که در قسمت مرکزی، تا روی سپر و چراغ های روشنایی در روز عمودی امتداد یافته، حالتی بدون فریم پیدا کرده که با خطوط شارپ و هندسی، نمای بصری پویا تری را به X5 داده است. هر چند که استفاده از چراغ های اصلی مشابه با تیگو۷ کاملا با ساختار و عناصر نمای جلو هماهنگ است، اما فرم و گرافیک ان، در مقایسه با ۴۲۱P کمی تکراری به نظر می رسد. با این حال چراغ های روشنایی در روز LED به بهبود ظاهر آن کمک کرده و سپرها با روکش های متضاد، کمی شخصیت خشن تری به X5 داده است.

مقایسه و نقد طراحی دو کراس اوور کامپکت چینی؛ ام وی ام X5 در مقابل سایپا P۴۲۱

در مقابل سایپا ۴۲۱P با چراغ های باریک و گرافیک جذابی که طبق ادعای چانگان، در طراحی آن از فرم بدنه و بال های هواپیما الهام گرفته شده است، با زیبایی خاصی در عرض بدنه امتداد پیدا کرده و نگاه ها را به سمت لوگو بزرگ جلو پنجره سوق می دهد که در مقایسه با ام وی ام X5 کمی خاص تر به نظر می رسد. هر چند که اکنون نوار نورانی مابین چراغ ها جای خود را به یک نوار کرومی و باریک داده است, اما همچنان جلب توجه می کند. خطوط و سطوح تمیز و عضلانی استفاده شده نیز به مدرن تر شدن این نما در ۴۲۱P کمک کرده است. همچنین گرافیک سپرهای جلو. به واسطه استفاده از نوارهای قرمز رنگ، بر کاراکتر اسپرت تر ۴۲۱P در مقایسه با X5 تاکید دارد. با این حال هر دو به سبک خود چهره ای مدرن و پویا از کراس اوورهای کامپکت را به نمایش گذاشته اند.

مقایسه و نقد طراحی دو کراس اوور کامپکت چینی؛ ام وی ام X5 در مقابل سایپا P۴۲۱

در نمای جانبی، هر دو خودرو از تناسباتی پویا در این کلاس برخوردار هستند. هر چند که از نظر ابعادی، تقریبا یکسان می باشند. با این تفاوت که ۴۲۱P تنها ۱۰ میلی متر از X5 بلند تر است، اما در مقابل فاصله محوری آن ۱۰ میلی متر کوتاه تر از محصول ام وی ام می باشد. با این حال هر دو تلاش می کنند که در ظاهر بزرگتر از آنچه که هستند به نظر برسند. خطوط و سطوح پروفایل جانبی X5 ، بر اساس فلسفه «Life in Motion» چری شکل گرفته است که جلوه ای از پویایی و حرکت را در این نما به نمایش می گذارد. در حالی که در ۴۲۱P با یک خط شخصیتی مستقیم روبه رو هستیم که در کنار گلگیرهای عضلانی و خط سقف شناور، کاراکتر نافذ و پخته تری را ارائه می دهد.

مقایسه و نقد طراحی دو کراس اوور کامپکت چینی؛ ام وی ام X5 در مقابل سایپا P۴۲۱

یکی از مواردی که به بهبود ظاهری ام وی ام X5 در نمای جانبی کمک کرده است، اضافه شدن یک قطعه تزئینی بر روی ستون C است که در امتداد بصری پروفایل شیشه های جانبی«DLO» شکل گرفته است و هارمونی بهتری در این نما ایجاد کرده است. با این حال چنین ایده ای را البته با سبکی متفاوت تر در ۴۲۱P نیز مشاهده می کنیم که قرار گیری لوگوی چانگان و یا در نسخه مونتاژی  لوگوی سایپا، ظرافت بیشتری به آن داده است. بر روی رکاب درها نیز، همچنان همانند نسخه وارداتی، در سایپا ۴۲۱P نیز یک نوار قرمز رنگ، هم راستا با الگوهای بصری نمای جلو، در طول بدنه امتداد پیدا کرده است، در حالی که در ام وی ام X5، بر خلاف نسخه قبلی یعنی X55 پرو، نوار قرمز و مشکی براق جای خود را به یک نوار تزیینی نقره ای مات داده است که علاوه بر ایجاد هارمونی با نوار اطراف شیشه های جانبی و روف رک نقره ای، از طراحی پخته و جذابی نیز برخوردار شده است. هر چند که استفاده از رینگ های با سایز کوچک، کمی به تناسبات بدنه لطمه زده و این از نقاط ضعف طراحی ام وی ام X5 در مقابل سایپا P۴۲۱ می باشد.

در نمای پشتی، هر دو مدل با استفاده از چراغ های به هم پیوسته و بازی با خطوط و سطوح محدب و مقعر، سعی در ایجاد هارمونی با سایر نماها و البته ارائه چهره ای مدرن از خود دارند. با این حال، میزان تغییرات در ام وی X5 در مقایسه با سایپا ۴۲۱P نسبت به نسخه قبل از فیس لیفت بسیار بیشتر است و هر چند این تغییرات در ایجاد ظاهری مینیمال و مدرن از X5 موثر بوده، اما همانند نمای جلو، برخی جزئیات مانند فرم کلی چراغ ها و فینیشر بین آن ها که در مرکز به لوگوی تایپ «MVM» ختم می شود، چندان پخته از کار در نیامده است. قرارگیری چراغ های شبرنگ به صورت عمودی و در گوشه های سپر، هر چند حرکت جسورانه ای برای X5 به شمار می اید، اما در مقابل، فلاپ پایین سپر که نقش دیفیوزر را هم اجرا می کند به شدت ساده و به دور از هرگونه جذابیتی طراحی شده است و بهتر بود تا همانند دو نمای قبلی، از قطعات تزئینی کرومی نیز در این قسمت استفاده می شد. در مقابل اما، فرم و گرافیک چراغ های عقب سایپا P۴۲۱، ضمن ایجاد هارمونی با نمای جلو و حالتی قرینه با خطوط این نما، کاملا جذاب و زیبا طراحی شده است. ضمن اینکه طراحی سپر و دیفیوزر، به لطف استفاده از دو سراگزوز بیضی شکل و چراغ های مه شکن، ضمن بهره مندی از طراحی زیبا، از سادگی طراحی این قسمت کاسته و بر ارائه شخصیتی اسپرت تر ۴۲۱P کمک شایانی کرده است. هر چند همانند نمای جلو و جانبی، استفاده از یک نوار سراسری قرمز رنگ و یا استفاده از چراغ های مه شکن یکپارچه بر روی سپر، می توانست در عین سادگی، پویایی بیشتری را برای این نما به وجود بیاورد.

مقایسه ام و ام X5 و سایپا P۴۲۱ در نمای داخلی

مقایسه و نقد طراحی دو کراس اوور کامپکت چینی؛ ام وی ام X5 در مقابل سایپا P۴۲۱

با ورود به فضای داخلی، می بینیم که هر دو مدل از طراحی مدرن و بروزی در کابین برخوردار شده اند. با این حال، در همان نگاه اول و به واسطه شباهت های داشبورد X5 با تیگو۷ و البته تیگو۸، فضای داخلی آن را لوکس تر و به عبارت بهتر، رده بالاتر از سایپا P۴۲۱ خواهیم دید. بخصوص که از نظرسطح امکانات ‌و آپشن های ایمنی و رفاهی، قطعا ام وی ام X5 در جایگاه بهتری قرار می گیرد که خود می تواند در بهتر دیده شدن کابین ان کمک کند. ضمن اینکه کابین هر دو خودرو، هارمونی مناسبی بین عناصر جز و کل نمای داخلی با نمای بیرونی ایجاد کرده و به خوبی می توان عناصر هندسی نمای بیرونی را در داخل کابین نیز لمس کرد.

داشبورد هر دو کراس اوور، بر پایه خطوط و زوایای افقی شکل گرفته که ظاهری مینیمال و در عین حال مدرنی ایجاد کردن است. با این حال، داشبورد سایپا P۴۲۱ با زاویه ای به سمت راننده متمایل شده است  تا پارامترهای ارگونومی را در حد بالاتری کسب و با تفکیک فضای راننده و سرنشین فضای متفاوت تری را ایجاد کند. با این حال استفاده از اهرم تعویض دنده مکانیکی در مقابل اهرم تعویض الکتریکی ام وی ام X5، ظاهر قدیمی تری به کنسول میانی P۴۲۱ داده است. از نظر کیفیت مواد و متریال استفاده شده در کابین نیز، به دلیل استفاده هر دو از متریال های چرم‌مصنوعی، پلاستیک نرم و خشک در یک سطح قرار می گیرند. با این حال تریم هر دو مدل ترکیبی از رنگ های مشکی و روشن بوده که در عین حال که جذاب هستند، در طولانی مدت اما مستهلک بودن آن ها بیشتر نمایان می کند.

فضای داخلی هر دو مدل نیز با توجه به ابعاد جمع و جورشان، چه از نظر فضای پا و چه از نظر فضای سر بخصوص در ردیف عقب را باید قابل قبول و مناسب توصیف کرد. اما فضای محفظه بار، هر چند که از نظر بصری یکسان به نظر می رسند، اما حجم ۴۰۳ لیتری سایپا P۴۲۱ در مقابل حجم ۳۸۰ لیتری ام وی ام X5 حکم به برتری P۴۲۱ در این قسمت می دهد.

ارزیابی نهایی

در پایان این رقابت و اینکه کدام یک از این دو کراس اوور کامپکت شایسته دریافت لقب “زیباتر” هستند باید به این نکته اشاره کرد که هرچند طراحی یک بحث مداوم پیرامون سلیقه است، اما درست در مقابل آن و در مبحث رعایت اصول زیبایی شناسی و استانداردهای طراحی، در هر دو جنبه طراحی خارجی و داخلی، هردو کراس اوور خودروهای شایسته ای در این رده قیمتی و در این سگمنت محسوب می شوند. طراحی خارجی و کابین هر دو مدل مطابق با ترند و مُد طراحی خودرو این روزها شکل گرفته است که می توانند نظرات مثبت بسیاری را، با توجه به قیمت نهایی در بازار ایران به خود جلب کنند. با این حال به سبب جدید تر بودن ویژگی های بصری، ام وی ام X5 در نگاه اول خودروی جذاب تری به نظر می رسد، در حالی که سایپا P۴۲۱ از ظاهری به مراتب پخته تر با تناسباتی بهتر برخوردار است. هر چند که بازهم قضاوت نهایی بر عهده شماست.

source

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.