گروه FAW، یکی از غولهای خودروسازی چینی، با سرعت در حال تحول است. گزارشها حاکی از آن است که این شرکت قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۷، خودروهای پرچمدار برند لوکس خود، هونگچی (Hongqi)، را به نسل پیشرفته باتریهای تمام جامد مجهز کند. این حرکت، نشان دهنده تمایل جدی یک خودروساز سنتی برای رقابت در عرصه فناوریهای پیشرفته خودروهای برقی است.
تولید نمونه آزمایشی خودرو هونگچی با باتری تمام جامد
به گزارش رسانههای چینی، FAW مرحله تولید نمونههای آزمایشی سلولهای ۶۶ آمپرساعت تمام جامد را به پایان رسانده است. هدف بعدی این شرکت، گذر از این مرحله و رسیدن به تولید محدود خودروهای هونگچی مجهز به این فناوری تا سال ۲۰۲۷ است.
این سلولهای پیشرفته در حال حاضر در حال گذراندن آزمونهای دشواری هستند تا در آینده در سدانها و شاسیبلندهای هونگچی استفاده شوند.
همکاری گسترده برای رشد فنی بیشتر
دستیابی به این فناوری پیچیده، نیازمند همکاری شرکتها است. FAW در حال همکاری با ۲۷ شریک صنعتی مختلف است تا بر چالشهای کلیدی مانند چگالی انرژی، طول عمر چرخهکاری، مدیریت حرارتی و امکان تولید انبوه غلبه کند. این مشارکت جمعی، شانس موفقیت و سرعت بخشیدن به تجاریسازی فناوری را افزایش میدهد.
انقلابی در مسافت و امنیت
پیشبینیهای نشان میدهند که باتریهای تمام جامد میتوانند تحول چشمگیری در صنعت خودرویی ایجاد کنند:
- چگالی انرژی بالاتر: انتظار میرود نمونههای اولیه به چگالی ۳۵۰ تا ۴۰۰ واتساعت بر کیلوگرم برسند. این عدد در بلندمدت (حدود سال ۲۰۳۵) میتواند از مرز ۵۰۰ واحد نیز عبور کند. برای مقایسه، چگالی انرژی باتریهای لیتیوم یون پیشرفته امروزی عموما زیر ۳۰۰ است.
- امنیت بیشتر: ساختار جامد این باتریها خطر نشت یا آتشسوزی را به طور چشمگیری کاهش میدهد.
- مسافت رانندگی بیشتر: چگالی انرژی بالاتر به معنای مسافت حرکتی بسیار بیشتر با یک بار شارژ است.
هونگچی، پیشتاز در میان خودروسازان سنتی
استراتژی FAW نشان میدهد که این فناوری ابتدا در مدلهای لوکس هونگچی معرفی خواهد شد و با بلوغ فناوری و کاهش هزینهها، دامنه آن گسترش مییابد. این زمانبندی نشان میدهد که خودروسازان قدیمی چینی چه زمانی ممکن است فناوری باتری تمام جامد را در خودروهای مصرفی عرضه کنند. دیگر شرکتهای چینی مانند GAC نیز قصد دارند این طرح را اجرایی کنند.
اگرچه هنوز صحبتی درباره تولید انبوه نشده است، اما همکاری گسترده FAW، نشان از مسیری روشن از نمونه آزمایشی با این باتریها تا سال ۲۰۲۷ ترسیم میکند.







ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0