بدون شک یکی از جذابترین خودروهای وارداتی که اخیراً در ایران دیدهایم، نیسان پاترول است. شاسیبلند توانمند و خاطرهانگیز ژاپنی که سالها پیش نسلهای قبلی آن در کشورمان مونتاژ میشد و طرفداران بسیاری داشت. حال با حذف محدودیت حجم موتور برای خودروهای وارداتی، دوباره امکان حضور این شاسیبلند محبوب ژاپنی در بازار کشورمان فراهم شده است. یکی از شرکتهایی که خیلی زود جدیدترین نیسان پاترول را به ایران آورده، آسیا گستر کارن است. نمونههای وارداتی این شرکت به ایران رسیدهاند و آماده عرضه به بازار هستند.
بنابراین، پس از چند دهه، دوباره میتوانیم شاهد حضور این شاسیبلند محبوب ژاپنی در بازار کشور باشیم. خودرویی که رقیب اصلی تویوتا لندکروزر است و قصد دارد به یکهتازی این رقیب خوشنام در بازار ایران پایان دهد. پاترول هماکنون در نسل هفتم قرار دارد که در سال 2024 در خاورمیانه رونمایی شد و با کد Y63 شناخته میشود. این نسل، پاترول را به یک شاسیبلند مدرن با فناوریهای پیشرفته تبدیل کرده، درحالیکه روح آفرود آن را حفظ کرده است.
مشخصات فنی نیسان پاترول آسیا گستر
در نسل هفتم پاترول خبری از پیشرانه V8 نیست و فقط با موتورهای V6 عرضه میشود. موتور پایه یک نمونه 3.8 لیتری تنفس طبیعی است اما چیزی که در ایران میبینیم، موتور قویتر 3.5 لیتری توئین توربو است که 425 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک صورت میگیرد. سیستم تعلیق این شاسیبلند ژاپنی از نوع مستقل با فنرهای بادی است که قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و در آفرود ارتفاع را افزایش میدهد. در این حالت، زاویه ورود، زاویه خروج و زاویه شکست به 27 درجه میرسد تا خودرو بتواند بهراحتی از مسیرهای ناهموار عبور کند.
در تستهای اولیه در صحرای امارات، پاترول Y63 توانست در شنهای نرم، تپههای ۴۵ درجه و مسیرهای سنگی، بدون هیچ مشکلی از پس رقبایی مثل لندکروزر ۳۰۰ و اینفینیتی QX80 برآید و حتی در برخی مسیرها، از تویوتا لندکروزر ۳۰۰ سریعتر بود. قابلیت کاپوت نامرئی هم با استفاده از دوربینهای اطراف و پردازش تصویر، ناحیه جلوی خودرو را در نمایشگر مرکزی بهصورت زنده نشان میدهد به شکلی که گویی کاپوت نامرئی است. این سیستم امکان مشاهده مسیرهای پنهان در پشت شیبها و تپهها را فراهم میکند و در محیطهای شهری به جلوگیری از تماس با جدولها کمک میکند.
رقبا در بازار ایران
همانطور که گفته شد، پاترول و لندکروزر اصلیترین رقبای یکدیگر در بازارهای جهانی هستند و حالا در ایران هم هردوی این شاسیبلندهای ژاپنی وارد شدهاند. البته رقبای چینی مثل تانک 500 و هاوال H9 هم قرار است راهی بازار ایران شوند اما بدون شک از لحاظ اعتبار و کیفیت نمیتوانند در حد پاترول باشند.







ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0