ایکس پنگ G6 ؛ معرفی + مشخصات فنی
ایکس پنگ G6 یکی از کراس اوورهای برقی و محبوب این نشان چینی است که قرار است توسط شرکت ایکس موتورز در ایران عرضه شود. معرفی ایکس پنگ G6 اگر نگاهی به لیست خودروسازان چینی بیاندازیم، در صدر آنها می توانیم نشان های مختلف و نام آشنایی نظیر بی وای دی، چانگان، جی ای سی
ایکس پنگ G6 یکی از کراس اوورهای برقی و محبوب این نشان چینی است که قرار است توسط شرکت ایکس موتورز در ایران عرضه شود.
معرفی ایکس پنگ G6
اگر نگاهی به لیست خودروسازان چینی بیاندازیم، در صدر آنها می توانیم نشان های مختلف و نام آشنایی نظیر بی وای دی، چانگان، جی ای سی و… را مشاهده کنیم اما در کنار تمامی این شرکت، برندی دیگر نیز خودنمایی می کند که در سال های اخیر توانسته سر و صدای بسیار به پا کند و حتی محصولاتش را نیز در اروپا به فروش برساند. این خودروساز خوش آوازه چینی در سال ۲۰۱۴ توسط مدیران ارشد سابق شرکت GAC تاسیس شد و در ادامه مسیر غول های تجاری چینی نظیر فاکس کان، علی بابا و… آن را حمایت کردند.

یکی از محصولات پرطرفدار و پرفروش این برند ایکس پنگ G6 است که در دسته بندی کراس اوورهای تمام برقی قرار گرفته و در سال ۲۰۲۳ رونمایی شده است. طراحی XPENG G6 بر اساس پلتفرم SEPA صورت گرفته و در رده کراس اوورهای میان سایز کوپه قرار می گیرد. نکته مهم در مورد این خودرو این است که اکسپنگ جی ۶ جزو معدود خودروهای چینی است که توانسته موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی توسط سازمان یورو انکپ شود.
نکته مهم دیگری که باید در مورد این خودرو دانست این است که اکسپنگ جی ۶ قرار است توسط شرکت ایکس موتورز به صورت وارداتی در ایران عرضه شود. در ادامه بیشتر به بررسی مشخصات ایکس پنگ جی ۶ خواهیم پرداخت.
طراحی بدنه اکسپنگ G6
در طراحی بیرونی اکسپنگ G6 میتوان تلاشی آگاهانه برای ترکیب زبان طراحی مدرن خودروهای برقی با رویکردی کاربردی و نسبتاً محافظهکارانه را مشاهده کرد. این خودرو نه بهدنبال اغراق فرمی است و نه میخواهد صرفاً با سادهسازی افراطی جلب توجه کند؛ بلکه سعی دارد هویتی متعادل، آیندهنگر و در عین حال قابلپذیرش برای طیف وسیعی از مخاطبان ارائه دهد.

در نمای جلو، شاخصترین عنصر طراحی، نوار نوری باریک و سرتاسری است که چراغهای روزتاب را در خود جای داده و بهخوبی امضای بصری برند ایکس پنگ را نمایش میدهد. چراغهای اصلی در بخش پایینتر سپر جانمایی شدهاند؛ رویکردی که در بسیاری از خودروهای الکتریکی جدید دیده میشود و به ایجاد چهرهای تکنولوژیک کمک میکند. نبود جلوپنجره سنتی، بهدلیل ماهیت برقی خودرو، باعث شده سطح جلو ساده و یکپارچه به نظر برسد. هرچند این سادگی حس مدرن بودن را تقویت میکند، اما ممکن است برای برخی مخاطبان کمی بیش از حد خنثی و فاقد هیجان بصری باشد. با این حال، خطوط نرم و حجمپردازی کنترلشده سپر جلو مانع از یکنواختی کامل شدهاند.
در نمای جانبی، ایکس پنگ G6 چهرهای پویا و خوشتناسب از خود نشان میدهد. خط سقف با شیبی ملایم به سمت عقب حرکت میکند که یادآور فرم کوپهمانند است و به بهبود آیرودینامیک نیز کمک میکند. خطوط بدنه ساده اما هدفمند هستند و بدون شلوغی اضافی، حس حرکت و پایداری را منتقل میکنند. دستگیرههای مخفی درها و رینگهای با طراحی مینیمال، هماهنگی خوبی با ماهیت الکتریکی خودرو دارند. البته از منظر نقد منصفانه، میتوان گفت نمای جانبی بیش از حد محافظهکارانه طراحی شده و ریسک طراحی بالایی در آن دیده نمیشود.

نمای عقب اکسپنگ جی ۶ ادامهدهنده همان زبان طراحی ساده و مدرن است. چراغهای عقب بهصورت نوار نوری پیوسته طراحی شدهاند که ضمن افزایش عرض بصری خودرو، هارمونی مناسبی با نمای جلو ایجاد میکند. حجمپردازی درِ صندوق و سپر عقب منطقی و بدون اغراق است. اسپویلر یکپارچه با درِ عقب، علاوه بر نقش آیرودینامیکی، به اسپرتتر شدن چهره خودرو کمک میکند. با این حال، شاید فقدان یک المان شاخص و متمایز باعث شود نمای عقب در میان رقبا کمتر در ذهن بماند.
در مجموع، طراحی بیرونی ایکس پنگ جی ۶ را میتوان مدرن، متعادل و هماهنگ ارزیابی کرد. این خودرو بیش از آنکه بهدنبال شوک بصری باشد، بر یکپارچگی، کارایی و زبان طراحی آیندهنگر تمرکز دارد؛ رویکردی که ممکن است برای برخی جذاب و برای برخی دیگر کمی محافظهکارانه به نظر برسد، اما در نهایت نشاندهنده بلوغ طراحی برند اکسپنگ است.
مشخصات فنی XPENG G6
ایکس پنگ G6 به احتمال زیاد به لحاظ قوای محرکه در دو نسخه در بازار ایران عرضه می شود که این دو نسخه تنها در بخش ظرفیت باتری های مورد استفاده در آنها با یکدیگر تفاوت دارند. هر دو نسخه XPENG G6 از یک پیشرانه الکتریکی ۲۱۸ کیلوواتی (۲۹۲ اسب بخار) بهره می برند که می تواند نهایت گشتاوری معادل ۴۵۰ نیوتن متر را به چرخ های عقب منتقل کنند.

نکته مهم در مورد این خودرو این است که نسخه پایه ایکس پنگ جی ۶ از یک باتری ۶۸.۵ کیلووات ساعتی بهره می برد که به کمک آن می تواند تا ۶۲۵ کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC) بپیماید اما در نسخه دیگر از پک باتری با ظرفیت ۸۰.۸ کیلووات ساعت استفاده شده که نهایت میزان پیمایش این نسخه را به ۷۲۵ کیلومتر می رساند. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که باتری های اکسپنگ جی ۶ در صورت استفاده از شارژر های DC می توانند در مدت زمان حدودی ۱۲ دقیقه ظرفیت خود را از ۱۰ به ۸۰ درصد برسانند.
در مورد سیستم تعلیق این خودرو نیز باید بگوییم که اکسپنگ G6 در محور جلو خود از سیستم تعلیق دابل ویشبون بهره می برد و در محور عقب آن نیز سیستم تعلیق مولتی لینک دیده می شود که باعث می شود پایداری خودرو افزایش یابد و سواری بسیار خوبی را از خود به نمایش بگذارد.
طراحی داخل کابین و امکانات
طراحی داخلی کابین XPENG G6 ادامهای منطقی از همان رویکرد مدرن، مینیمال و کاربرمحور طراحی بیرونی آن است. در نگاه نخست، کابین فضایی آرام، منظم و کاملاً دیجیتال را به نمایش میگذارد که بهوضوح تحت تأثیر فلسفه طراحی خودروهای الکتریکی نسل جدید شکل گرفته است. تمرکز اصلی طراحان بر کاهش عناصر فیزیکی، افزایش خوانایی و ایجاد حس تکنولوژیک بوده، بدون آنکه کاربردپذیری کاملاً قربانی سادگی شود.
داشبورد ایکس پنگ G6 طراحی افقی و کشیدهای دارد که به افزایش حس عرض کابین کمک میکند. خطوط ساده و سطوح نسبتاً یکدست باعث شدهاند داشبورد شلوغ به نظر نرسد و نگاه راننده بهراحتی روی عناصر اصلی متمرکز شود. استفاده محدود از دکمههای فیزیکی، داشبورد را به فضایی مدرن و آیندهنگر تبدیل کرده است؛ هرچند این رویکرد ممکن است برای برخی کاربران، بهویژه در استفاده روزمره، کمی چالشبرانگیز باشد و وابستگی به منوهای دیجیتال را افزایش دهد. کیفیت متریال بهکاررفته، حداقل در نگاه کلی، قابل قبول و هماهنگ با کلاس خودرو به نظر میرسد، هرچند لوکسگرایی افراطی در آن دیده نمیشود.

نمایشگرها نقش محوری در طراحی داخلی اکسپنگ G6 دارند. نمایشگر مرکزی بزرگ با طراحی ساده و بدون قاب اغراقآمیز، مرکز فرماندهی کابین محسوب میشود و اکثر تنظیمات خودرو از طریق آن انجام میگیرد. پشت فرمان نیز یک صفحهنمایش دیجیتال اطلاعات ضروری را بهشکل خوانا نمایش میدهد. این ترکیب، حس یک کابین کاملاً دیجیتال و آیندهمحور را منتقل میکند، هرچند ممکن است برای کاربرانی که به رابطهای سنتیتر عادت دارند، نیازمند زمان تطبیق باشد.
کنسول میانی نیز با همان زبان طراحی ساده و کاربردی طراحی شده است. این بخش بدون شلوغی بصری، فضایی منظم برای قرارگیری ادوات ضروری مانند شارژر بیسیم، محل نگهداری وسایل کوچک و استراحتگاه دست فراهم میکند. طراحی شناور کنسول، علاوه بر ایجاد فضای بیشتر، حس سبکی و مدرن بودن کابین را تقویت کرده است. با این حال، برخی ممکن است نبود کنترلهای فیزیکی بیشتر را نقطهضعفی از نظر تعامل سریع با خودرو بدانند.
در مجموع، طراحی داخلی اکسپنگ جی ۶ را میتوان متعادل، مدرن و هماهنگ با فلسفه یک خودروی الکتریکی روز دانست. کابین بیش از آنکه بهدنبال تجمل باشد، بر سادگی، تکنولوژی و تجربه کاربری تمرکز دارد؛ رویکردی که نقاط قوت قابلتوجهی دارد، اما در عین حال، محافظهکاری و مینیمالیسم بیش از حد آن ممکن است برای همه سلیقهها ایدهآل نباشد.
در مورد امکانات این کراس اوور جذاب چینی نیز باید بگوییم که اکسپنگ G6 جزو خودروهایی است که حتی در نسخه های پایه نیز امکانات بسیار خوبی را به نمایش می گذارد. به عنوان مثال سیستم های کمک راننده، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، رادار تابلو خوان، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار بین خطوط، پشت آمپر دیجیتال، دستیار صوتی، اتوپارک، سیستم صوتی حرفه ای، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، ماساژور صندلی های جلو، نورپردازی داخل کابین، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای و… از جمله امکاناتی است که حتی در نسخه های پایه این خودرو دیده می شود.
رقبای ایکس پنگ جی ۶
ایکس پنگ G6 جزو محصولاتی خواهد بود که چندین ویژگی خاص را از خود به نمایش می گذارد که این مشخصه ها می تواند در پیدا کردن رقبای آن در بازار ایران اثر گذارد باشد. به عنوان مثال این خودرو هم امکانات و مشخصه های بسیار جذابی دارد و هم از فناوری خودران به همراه هوش مصنوعی بهره می برد. بر همین اساس با توجه به بازار فعلی خودروی کشور می توان آئودی Q4 ای ترون، ب ام و iX1، تویوتا BZ4X، فولکس واگن ID.4، ولوو EX30 و… را رقیب ایکس پنگ جی ۶ دانست.
سوالات متداول
ایکس پنگ G6 به احتمال زیاد به لحاظ قوای محرکه در دو نسخه در بازار ایران عرضه می شود که این دو نسخه تنها در بخش ظرفیت باتری های مورد استفاده در آنها با یکدیگر تفاوت دارند. هر دو نسخه XPENG G6 از یک پیشرانه الکتریکی ۲۱۸ کیلوواتی (۲۹۲ اسب بخار) بهره می برند که می تواند نهایت گشتاوری معادل ۴۵۰ نیوتن متر را به چرخ های عقب منتقل کنند.
در مورد امکانات این کراس اوور جذاب چینی نیز باید بگوییم که اکسپنگ G6 جزو خودروهایی است که حتی در نسخه های پایه نیز امکانات بسیار خوبی را به نمایش می گذارد. به عنوان مثال سیستم های کمک راننده، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، رادار تابلو خوان، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار بین خطوط، پشت آمپر دیجیتال، دستیار صوتی، اتوپارک، سیستم صوتی حرفه ای، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، ماساژور صندلی های جلو، نورپردازی داخل کابین، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای و… از جمله امکاناتی است که حتی در نسخه های پایه این خودرو دیده می شود.
source
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.





ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0