تویوتا 2000GT، نخستین سوپراسپرت واقعی بسیار کمیاب در ژاپن است؛ نمونه قرمز رنگ آن با فرمان در سمت راست، در سال ۱۹۶۷ ساخته شد و موفق شد فروش خوبی را تجربه کند؛ این مدل محبوبیت بالایی برای این برند به ارمغان آورد.
این خودرو در دهه ۶۰ میلادی نشان داد ژاپن میتواند سوپراسپرتی بسازد که به راحتی در کنار رقبایی مانند جگوار E‑Type قرار بگیرد. در واقع، تویوتا 2000GT نماد قدرت برای ژاپن شناخته میشد.

همکاری خاص با یاماها برای ساخت تویوتا 2000GT
با وجود نام تویوتا روی بدنه، 2000GT با همکاری نزدیک یاماها طراحی و به صورت دستساز تولید شد. همکاری که بعدها روی محصولات مهم دیگری هم اثر گذاشت. از موتور MR2 گرفته تا سیستم V10 لکسوس LFA، ردپای این همکاری تاریخی به وضوح دیده میشود.
مهندسی جلوتر از زمان تویوتا
برای دهه ۶۰ میلادی، تویوتا 2000GT خودرویی پیشرفته به حساب میآمد. سیستم تعلیق مستقل در هر چهار چرخ، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، رینگهای منیزیومی ۱۵ اینچی و فرمان rack‑and‑pinion که برای اولین بار در یک تویوتا استفاده میشد. اینها چیزهایی بود که معمولا فقط در خودروهای اروپایی گران قیمت دیده میشد.
موتور شش سیلندر نرم و خوشصدا
تویوتا 2000GT با موتور ۶ سیلندر خطی ۲.۰ لیتری با سه کاربراتور ساخته شده بود. قدرت آن حدود ۱۵۰ اسب بخار است، اما نقطه قوت اصلیاش نرمی و صدای خاص آن است.
خودرویی نه چندان مناسب قدبلندها
ارتفاع 2000GT فقط ۴۶ اینچ است و فضای کابین آن محدود شده بود. اگر قدتان بالاتر از ۱۷۸ سانتیمتر باشد، قطعا رانندگی با این خودرو میتوانست کار سختی برایتان باشد.
این نمونه خاص ابتدا به چندین نقطه از جهان از جمله موزامبیک، آمریکا و کاستاریکا عرضه شد. اخیرا هم موفق به کسب جایزه در Amelia Island Concours d’Elegance هم شده است. این خودرو قدرت خاص ژاپنی را نشان میدهد و به طور مستقیم با مزدا Cosmo رقابت میکند.







ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0