
هرچند بازار خودروی کشورمان از انحصار شدیدی رنج میبرد و خریداران مجبور به انتخاب از بین گزینههای محدودی هستند اما در همین بازار انحصاری هم هر خودرویی نمیتواند موفق شود و نظر خریداران را جلب کند و به همین دلیل، تاکنون خودروهای زیادی در کشورمان عرضه شدهاند که موفق نبودند و خیلی زود از بازار کنار رفتند. انتخاب نادرست، قیمت غیررقابتی و عدم درک نیاز و سلیقه بازار ازجمله دلایل شکست برخی خودروها در بازار ایران بودند و حالا به نظر میرسد خودروی دیگری هم بهزودی به این لیست اضافه خواهد شد. این خودرو هایما 7X است که بنا به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت، برای بازار کشورمان اصلاً گزینه مناسبی نیست و احتمالاً محصولی از پیش شکستخورده خواهد بود.
معرفی و مشخصات هایما 7X
همانطور که گفته شد، 7X خودرویی در کلاس مینیون یا MPV است. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو سال 2019 بهعنوان جانشینی برای هایما F7 معرفی شد. طراحی 7X توسط شرکت ایتالیایی پینینفارینا با الهام از قایقهای تفریحی لوکس انجام شده است. این مینیون چینی با یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو GDI به بازار عرضه میشود که 192 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخها منتقل میشود.
چرا نباید هایما 7X بخریم؟
هرچند 7X در بازار چین به افزایش فروش هایما کمک کرد اما به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت، این خودرو برای بازار کشورمان مناسب نیست و خرید آن توصیه نمیشود.
طراحی زشت
هرچند همانطور که اشاره شد طراحی هایما 7X توسط شرکت ایتالیایی مشهور پینینفارینا صورت گرفته اما صرف وجود این نام بزرگ پشت مینیون هایما باعث نمیشود که طراحی آن را زیبا و بینقص بدانیم. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، 7X طراحی جالبی ندارد و این موضوع در قسمت جلو بیشتر خود را نشان میدهد. در اینجا جلوپنجره بزرگ و رنگ مشکی در ادامه آن روی سپر، اصلاً نمای خوبی ندارد و چراغهایی که با حالت خمیده به جلوپنجره متصل شدهاند هم شرایط را بدتر کردهاند. در قسمت جانبی، طراحی ستون C عجیب به نظر میرسد و در عقب هم تریم مشکیرنگ بزرگی که بین چراغها و روی در صندوق کشیده شده لطمه بسیار بزرگی به ظاهر خودرو زده است. قرارگیری بد مه شکن ها روی سپر جلو، شرایط را نیز بدتر کرده است.
در نمای عقب نیز اوضاع مناسب نیست. انتخاب رنگ دوم و طراحی کلی آن به هیچ وجه مناسب و جذاب نیست!
دکمههای فیزیکی زیاد در داخل
در خودروهای مدرن امروزی از نمایشگرهای بزرگی در داخل استفاده میشود کنترل بسیاری از عملکردهای خودرو از طریق این نمایشگرها صورت میگیرد که این کار باعث کاهش دکمههای فیزیکی شده است. در هایما 7X اما با وجود نمایشگرهای نسبتاً بزرگی که در بالای داشبورد به چشم میخورد، تعداد دکمههای فیزیکی روی پانل میانی داشبورد و کنسول مرکزی بسیار زیاد است. این موضوع حس خودروهای چند سال پیش را به انسان میدهد که برای خودرویی که بهعنوان محصولی لوکس با قیمت میلیاردی به بازار عرضه خواهد شد جالب نخواهد بود.
در این میان انتخاب دسته نده بزرگ در میان کنسول وسط نیز به هیچ وجه مناسب یک محصول گران قیمت نیست!
حساسیت پیشرانه توربو GDI به بنزین ایران
به پیشرانههایی که در آنها سوخت مستقیماً به داخل سیلندر تزریق میشود، GDI گفته میشود. این پیشرانهها بازدهی بالاتری داشته و قدرت بیشتری تولید میکنند. همچنین وقتی توربوشارژر هم به این ترکیب اضافه شود، شاهد تولید قدرت قابلتوجهی نسبت به حجم موتور خواهیم بود. بااینحال، این بازدهی بالا دردسرهایی هم دارد زیرا پیشرانههای GDI نسبت به بنزین حساس بوده و به بنزین باکیفیت و اکتان بالایی نیاز دارند. وقتی موتور GDI به توربوشارژر هم مجهز باشد که شرایط سختتر خواهد شد و دقیقاً شاهد استفاده از همین نوع پیشرانه در هایما 7X هستیم؛ بنابراین، با توجه به کیفیت پایین بنزین کشورمان، موتور توربو GDI هایما با مشکل مواجه خواهد شد و همواره به مکملهای سوخت گرانقیمت نیاز خواهد داشت. طبیعی است که بروز مشکلاتی مثل ناک زدن و آسیب های جدی موتوری در کوتاه مدت؛ مهمترین دلیل برای آسیب های موتور این محصول است و خریداران باید دست به دامان بنزین سوپر و اکتان شوند!
بازار دست دوم خراب و بد فروش
MPV یا مینیون به خودروهای چندمنظورهای گفته میشود که با سه ردیف صندلی، برای استفادههای خانوادگی و خصوصاً خانوادههای پرجمعیت گزینههای مناسبی هستند. بااینحال، بازار ایران هیچگاه روی خوشی به مینیونها نشان نداده و این خودروها باب سلیقه خریداران ایرانی نیستند. به همین دلیل، تقریباً همه مینیونهایی که در کشورمان عرضه شدند شکست خوردند و خیلی زود از بازار کنار رفتند؛ بنابراین، به نظر میرسد همین سرنوشت هم در انتظار هایما 7X باشد و خریداران آن هنگام فروش دستدوم با مشکل جدی مواجه شوند. همچنین این روزها به دلیل محبوبیت شاسیبلندها، حتی در بازارهای اروپا و آمریکا که زمانی استقبال زیادی از مینیونها میشد، این خودروها دیگر خواهان نداشته و تقریباً منقرض شدهاند. حال در بازار ما که این محصولات اصلا تعداد زیادی نداشته و البته خانواده ها نیز دیگر جمعیت زیادی ندارند، خرید و فروش این محصولات به هیچ وجه منطقی نبوده و خریدار باید بداند که مشتری اول و آخر این محصول بد خرید و فروش است!
قیمت گران
هایما 7X با قیمتی نزدیک به 1.5 میلیارد تومان در کشورمان عرضه میشود. هرچند این خودرو از تجهیزات نسبتاً مناسب و پیشرانه قدرتمندی بهره میبرد اما چنین رقمی برای یک مینیون بسیار گزاف به نظر میرسد خصوصاً با توجه به اینکه با این مبلغ شاسیبلندهای زیادی در بازار کشورمان حضور دارند که هم ظاهر جذابتری داشته و هم در هنگام فروش راحتتر برای آنها خریدار پیدا میشود؛ بنابراین، با 1.5 میلیارد تومان خرید یک شاسیبلند چینی بسیار منطقیتر و بهتر از انتخاب هایما 7X خواهد بود.
محصولی که طراحی عجیبی داشته و زشت است، بازار خرید و فروش خوبی ندارد و قیمت بالایی نیز دارد؛ به هیچ وجه گزینه خرید خوبی برای مشتریان داخلی نبوده و نیست!
نظر شما چیست؟
source