مدیرکل دفترصنایع خودرویی وزارت صمت:

تحریریه صنعت ماشین

صنعت ماشین: مدیرکل دفترصنایع خودرویی وزارت صمت گفت: صنعت خودروی کشور رقابت پذیر نیست و این اصلی‌ترین مسئله این صنعت است که در قانون ساماندهی خودرو نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش صنعت ماشین،

 عبدالله توکلی لاهیجانی افزود: اگر بن سازه داخلی باشد می‌توان تنوع محصول را روی یک بن سازه مشترک ایجاد کرد و مدام آن را به روزرسانی کرد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: صنعت خودروی کشور رقابت پذیر نیست و این اصلی‌ترین مسئله این صنعت است که در قانون ساماندهی خودرو نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار در قانون ساماندهی خودرو رقابت پذیری است که در ماده 2 قانون کاملاً مورد تاکید قرار گرفته است.

توکلی لاهیجانی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه 3 میلیون دستگاه خودرو در کشور گفت: برای این میزان تولید، باید از مونتاژکاری فاصله بگیریم و ابتکار عمل بن سازه در اختیار خودمان باشد.

وی تصریح کرد: تحقیق و توسعه مشترک، خرید مشترک و تولید مشترک 3 حلقه مهم در زنجیره ارزش خودرو هستند که اگر در صنعت خودروسازی اجرا شوند می‌توان به هم افزایی و رقابت پذیری رسید. بسیاری از غول‌های خودروسازی دنیا، مراکز تولید مشترک دارند و توانسته‌اند مقیاس تولید را در این مراکز افزایش دهند.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: سال 1397 تحویل خودرو در کشور به 700 هزار دستگاه کاهش یافت و حدود 200 هزار دستگاه هم خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان انباشته شد. در سال 1401 تولید مجدداً افزایش یافت و به 1 میلیون و 340 هزار دستگاه رسید، اما همواره نمودار تولید خودرو در کشور نوسان دارد و بالا و پایین می‌شود، زیرا زنجیره تأمین مستقل و بن سازه‌ها داخلی نیستند.

وی افزود: صرفاً با افزایش تولید نمی‌توان بازار خودرو را مدیریت کرد و باید عرضه هم شفاف شود، از طریق ایجاد سامانه یکپارچه خودرو تلاش کردیم که عرضه را شفاف کنیم تا متناسب با توان تولید خودروسازان، فروش انجام شود.

source

viraje.ir

توسط viraje.ir